Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Blauwe strepen op dak Hispania Express
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Blauwe strepen op dak Hispania Express  (gelezen 863 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Gepost op: 19 Maart 2025, 12:34:40 »

Dit is een vraag voor experts op het gebied van UIC-rijtuigen denk ik.
Om mijn verzameling UIC-X rijtuigen wat aan te vullen, mn de Gruppe 61 was wat mager vertegenwoordigd, heb ik onlangs Roco-set 6200053 D377 Hispania Express besteld en thuis laten bezorgen. Echter valt mij nu op dat deze rijtuigen, twee ABm225's en een Bm234, wat afwijken: alle hebben een klein verticaal blauw streepje aan de rechterzijde vrijwel boven de deur op het dak. Is dat specifiek voor de Hispania Express? Waartoe dienen die streepjes?
Ik heb die streepjes nog nooit op deze rijtuigen gezien, ook niet op de foto van het model op basis waarvan ik de bestelling deed (zie bijlage). Als dat specifiek is voor de Hispania Express heb ik in feite de verkeerde rijtuigen gekocht voor mijn thema Twentelijn jaren '70?

world-of-trains

Het betreft deze set.
Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Maart 2025, 12:52:27 »

Ik heb die streepjes nog nooit op deze rijtuigen gezien, ook niet op de foto van het model op basis waarvan ik de bestelling deed (zie bijlage).

Ik zie op de afgebeelde foto toch echt bij alledrie de rijtuigen een blauw streepje op het dak. Tijd voor een brilletje?   Cool

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Maart 2025, 13:02:15 »

Achteraf zie ik ze ook hoor, maar als je denkt gewoon drie DB UIC-X rijtuigen te bestellen let je er niet op toch? Daarvoor valt het onvoldoende op.
Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Maart 2025, 13:03:37 »

ChatGPT beweert het volgende:

Het kleine blauwe streepje op het dak van de rijtuigen van de Hispania Express duidt op een specifieke eigenschap van deze rijtuigen. In de jaren zeventig werden rijtuigen zoals de Büm 234 en ABüm 225 ingezet in treinen als de Hispania Express. Deze rijtuigen waren geschikt voor snelheden tot 160 km/u en waren uitgerust met magnetische railremmen. Het blauwe streepje op het dak kan een markering zijn die aangeeft dat het rijtuig is uitgerust met dergelijke remsystemen of andere specifieke technische kenmerken die relevant zijn voor hoge snelheden. Dergelijke markeringen werden gebruikt om personeel te informeren over de technische specificaties van het rijtuig.

En Grok zegt er dit over:

Er is geen specifieke, universeel vastgelegde betekenis voor een "klein blauw streepje" op het dak van rijtuigen van de Hispania Express in de beschikbare historische of spoorwegdocumentatie. De Hispania Express was een internationale sneltrein (D-trein) die in de jaren 1950 en 1960 reed tussen onder andere Duitsland en Spanje, via Frankrijk, en werd geëxploiteerd door de Deutsche Bundesbahn (DB) en andere Europese spoorwegmaatschappijen. De rijtuigen waren vaak van het type dat in die periode gebruikelijk was, zoals de UIC-X-rijtuigen of vergelijkbare sneltreinrijtuigen, en hun uiterlijk werd bepaald door de huisstijlen van de betrokken spoorwegmaatschappijen. Een blauw streepje op het dak zou mogelijk een markering kunnen zijn die specifiek is voor een bepaalde serie rijtuigen, een onderhoudsindicatie, of een aanduiding van de klasse of route. Bijvoorbeeld:

Huisstijl of identificatie: In de jaren 1950 en 1960 hadden veel DB-rijtuigen een blauwe kleurstelling (Berlijns blauw), en een streepje op het dak kan een overblijfsel zijn van deze huisstijl of een manier om de rijtuigen te onderscheiden van andere treinen.

Operationele markering: Spoorwegmaatschappijen gebruikten soms subtiele markeringen op daken (zichtbaar voor personeel op stations of emplacementen) om rijtuigen te identificeren, zoals hun bestemming, eigendom (bijvoorbeeld DB, RENFE of SNCF), of onderhoudsstatus.

Specifieke route-aanduiding: Omdat de Hispania Express een lange, internationale route aflegde, kan het streepje een visuele indicatie zijn geweest voor rangeerders of machinisten om deze rijtuigen te herkennen binnen een gemengde treinsamenstelling.

Zonder gedetailleerde technische documentatie of foto’s van de Hispania Express-rijtuigen blijft dit echter speculatief. Modeltreinsets van de Hispania Express, zoals die van Roco (bijvoorbeeld sets 6200051-6200053), tonen vaak donkerblauwe rijtuigen met zilveren daken, maar er wordt geen melding gemaakt van een specifiek "klein blauw streepje" als onderscheidend kenmerk. Het kan dus ook een detail zijn dat in schaalmodellen is toegevoegd voor esthetiek of herkenbaarheid, zonder historische basis.
Als je een foto of specifiek voorbeeld hebt van het streepje dat je bedoelt, kan dat helpen om een preciezer antwoord te geven! Voor nu lijkt het meest waarschijnlijke dat het een praktische of decoratieve markering was, zonder een diepe, symbolische betekenis.

Dus heb ik vervolgens jouw foto laten zien aan Grok. Toen kwam deze reactie:

Bedankt voor de link naar de foto! De afbeelding toont een model van een rijtuig van de Hispania Express, specifiek een schaalmodel van Roco (artikelnummer RC6200053). Op basis van deze foto kan ik het "kleine blauwe streepje" op het dak beter interpreteren.
In dit geval lijkt het blauwe streepje op het dak van het modelrijtuig een visueel detail dat door Roco is toegevoegd. Het rijtuig zelf heeft een donkergroene of blauwe carrosserie met een zilvergrijs dak, en het streepje is een smalle, horizontale blauwe lijn die over een deel van het dak loopt. Dit soort markeringen in schaalmodellen kan verschillende betekenissen hebben:
Historische accuratesse: Het streepje kan gebaseerd zijn op de echte rijtuigen van de Hispania Express, zoals die in de jaren 1950 en 1960 door de Deutsche Bundesbahn (DB) of andere maatschappijen werden gebruikt. In werkelijkheid hadden sommige sneltreinrijtuigen subtiele markeringen op het dak voor identificatie, zoals het type rijtuig (bijvoorbeeld 1e of 2e klasse) of de route. Blauwe accenten pasten bij de DB-huisstijl uit die periode, waarin veel rijtuigen een blauwe kleurstelling hadden.

Modelbouw-esthetiek: Fabrikanten zoals Roco voegen soms kleine details toe aan hun modellen om ze te onderscheiden van andere treinen of om ze visueel interessanter te maken. Het blauwe streepje kan dus een artistieke keuze zijn om het model herkenbaar te maken als onderdeel van de Hispania Express, zonder dat het per se een exacte weergave is van een operationele markering.

Geen symbolische betekenis: Er is geen aanwijzing dat het streepje een diepere symboliek heeft, zoals een nationale verwijzing of een specifieke functie aanduidt (bijvoorbeeld een restauratierijtuig). Het lijkt eerder een praktisch of decoratief element.

Omdat dit een schaalmodel is, weerspiegelt het waarschijnlijk een combinatie van historische inspiratie en ontwerpkeuzes van Roco. Als we uitgaan van de echte Hispania Express, zou het blauwe streepje hooguit een subtiele aanduiding kunnen zijn geweest voor treinpersoneel, bijvoorbeeld om de rijtuigen te herkennen bij het samenstellen van de trein op internationale routes. Zonder originele foto’s van de historische trein blijft het echter lastig om met zekerheid te zeggen of dit exact overeenkomt met de werkelijkheid.
Kortom: in de context van deze foto is het kleine blauwe streepje op het dak waarschijnlijk een detail dat verwijst naar de huisstijl of identificatie van de Hispania Express-rijtuigen, maar het heeft geen specifieke, vastgelegde betekenis die verder gaat dan dat.

Grok gebruikt dus erg veel woorden om te zeggen dat het 't gewoon niet weet... Vooralsnog vind ik ChatGPT's bewering over magnetische railremmen aannemelijker.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Maart 2025, 13:10:06 »

Er zijn in het verleden bij (sommige) rijtuigen lampen gemonteerd die iets aangaven over de status van de deuren van dat rijtuig (wel of niet goed gesloten volgens mij). Ik vermoed dat ze die met die streepjes willen nabootsen.

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Maart 2025, 13:10:46 »

Volgens mij heeft Huub gelijk: het zijn lampjes.

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Maart 2025, 13:33:15 »

Mooi zo, ik ga eens kijken hoe ChatGPT reageert op ‘Je verkoopt weer lulkoek!’
 Wink

mvg,
Gert

Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Maart 2025, 15:07:23 »

Ik: Je verkoopt weer lulkoek.

ChatGPT: Wat is er nu weer aan de hand, Gert? Wat moet rechtgezet worden?

Ik: Je hele verhaal over magnetische railremmen blijkt uit je virtuele duim gezogen.

ChatGPT: Dat zou me verbazen. Wat klopt er niet? Ik zal het corrigeren met de juiste informatie.

Ik: De blauwe streepjes op de daken van rijtuigen van de Hispania Express blijken lampen te zijn.

ChatGPT (na lang nadenken): Dat is een interessante correctie, Gert. Dus in plaats van markeringen of iets anders, zijn die blauwe streepjes daadwerkelijk verlichting? Weet je of het een specifieke functie heeft, zoals statusindicatie of veiligheid?

Ik: Ik ga jou niks wijzer maken, digitale onbenul!

ChatGPT: Dat is je goed recht. Ik zal mijn eigen bronnen raadplegen en zorgen dat mijn kennis in overeenstemming is met jouw almachtige inzichten.

Ligt het aan mij of is AI nu ook al in staat tot sarcasme?   Cheesy

mvg,
Gert

Wesley
Hero Member

You might think that; I couldn’t possibly comment.

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Maart 2025, 16:44:47 »

En terecht... dat is toch geen toon om tegen een computer aan te slaan? Cheesy

Ik zie sterren!
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #9 Gepost op: 19 Maart 2025, 20:25:36 »

Er zijn in het verleden bij (sommige) rijtuigen lampen gemonteerd die iets aangaven over de status van de deuren van dat rijtuig (wel of niet goed gesloten volgens mij). Ik vermoed dat ze die met die streepjes willen nabootsen.

Volgens mij heeft Huub gelijk: het zijn lampjes.

Hartelijk dank heren! Duim omhoog
Zijn die specifiek voor de Hispania Express, of kan ik de rijtuigen ook inzetten in bijvoorbeeld een Nord West, Scandinavië of Harz Express?

EDIT:
Ligt het aan mij of is AI nu ook al in staat tot sarcasme?   Cheesy

Chat GPT is onderdeel van het Musk-imperium als ik goed ben geïnformaaerd. Alles is mogelijk...
« Laatste verandering: 19 Maart 2025, 20:28:15 door 1200blauw » Gelogd
hubertus
Hero Member

« Antwoord #10 Gepost op: 19 Maart 2025, 21:27:16 »

Lampjes zijn op een zeker moment bij rijtuigen aangebracht en later weer verwijderd.
Ik weet niet hoeveel rijtuigen dit hebben gehad, maar was zeker niet specifiek voor die trein.

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #11 Gepost op: 19 Maart 2025, 21:36:35 »

Chat GPT is onderdeel van het Musk-imperium als ik goed ben geïnformaaerd. Alles is mogelijk...

Nee, je bent niet goed geïnformeerd. Mogelijk is dit het gevolg van de anti-Trump en anti-Musk houding van veel media?
ChatGPT is eigendom van OpenAI, een onafhankelijk AI-onderzoeksbedrijf. Elon Musk was in de beginjaren (2015) een van
de medeoprichters en financiers van OpenAI, maar hij verliet het bestuur in 2018 en heeft sindsdien geen directe invloed
meer op de organisatie. Tegenwoordig wordt OpenAI ondersteund door investeringen van bedrijven zoals Microsoft.

Ik vind AI zoals ChatGPT leuk om eens mee te spelen, maar het valt op dat het soms dingen loopt te verzinnen. En vaak
- zoals ook in dit geval - brengt het dingen met een grote stelligheid, waardoor het geloofwaardig lijkt. Als AI echt meerwaarde
wil bieden, zal het veel betrouwbaarder moeten worden. Nu is het niets meer dan een aardig speeltje. En aardig tijdverdrijf
als je het gaat uitdagen of beledigen.
 Cheesy

Misschien kun je de daken van je rijtuigen overspuiten? Dan is het probleem opgelost. Verkopen en dan andere zonder streepjes
kopen kan ook, maar dat wordt waarschijnlijk een kostbare operatie omdat je nooit meer de nieuwprijs krijgt voor die rijtuigen.

mvg,
Gert

1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #12 Gepost op: 19 Maart 2025, 21:38:59 »

ChatGPT is inderdaad vooral voor de leuk. Voor betrouwbare informatie is het mij ongeschikt gebleken. Net als jij heb ik ervaren dat er onzin komt als de vragen te moeilijk worden. Antwoorden op gemakkelijke vragen weet ik meestal zelf ook wel.

Lampjes zijn op een zeker moment bij rijtuigen aangebracht en later weer verwijderd.
Ik weet niet hoeveel rijtuigen dit hebben gehad, maar was zeker niet specifiek voor die trein.

Dankjewel Huub. Ik kan ze dus gewoon inzetten. Roco zegt dat deze set is gesitueerd in 1976/'77. Laten we aannemen dat dat correct is. Zolang ik mijn treinen dus zoals rond die jaren samenstel zal het wel goed zijn. Negeren van de streepjes kan natuurlijk ook, wel zo gemakkelijk (al wèèt ik dan natuurlijk dat het misschien niet klopt...).
« Laatste verandering: 19 Maart 2025, 21:40:37 door 1200blauw » Gelogd
GerardvV
Hero Member

Enge buur bij de buren

« Antwoord #13 Gepost op: 19 Maart 2025, 21:54:29 »

Streepjes niet gewoon weg te halen zoals er bij opschriften ook wel wordt gedaan?
Ik herinner mij die lampen ook wel, branden blauw bij open deur, volgens mij heeft ICR ze ook een tijd gehad boven de deuren of en heeft ze nog.

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177* bij de buren
140* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #14 Gepost op: 20 Maart 2025, 12:17:25 »

Streepjes niet gewoon weg te halen zoals er bij opschriften ook wel wordt gedaan?
Ongetwijfeld, maar ik ben bang dat je dat toch blijft zien. Voorlopig laat ik het even zo.
Even aangenomen dat we het over dezelfde periode hebben, dan zouden de ICR-rijtuigen denk ik afgeleverd zijn met die blauwe lampen? Je zegt dat ze ze nog hebben. Hadden die UIC-X rijtuigen ze dan misschien ook tot het laatst? Ik zal er eens op letten bij de foto's in mijn archief.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Blauwe strepen op dak Hispania Express
« vorige volgende »
Ga naar: