proefabonnement modelspoor en spoorwegentijdschrift Railhobby

Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: BürgerBahn Westfalen Ruhr
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: BürgerBahn Westfalen Ruhr  (gelezen 4106 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1444



« Gepost op: 27 Oktober 2011, 19:20:53 »

Een hele tijd geleden heb ik eens in een avondje een kleine 2assige motorwagen gebouwd. Mijn idee was dat deze of andere nog te bouwen motorwagens onderdeel zouden zijn van een bedrijfje dat op taxi of buurtbus achtige manier treindiensten uitvoert op verbindingen waar een normale treindienst niet gerechtvaardigd is.

Deels heb ik dit vorm gegeven doordat de wagen die ik al gebouwd heb ingezet word tussen Neu Dalhausen Hbf en het Betriebsbahnhof om personeel te vervoeren zoals op dit diorama te zien is. De motorwagen word voor dit vervoer gehuurd en door het lokale personeel van de DBAG en NDS bereden.

Nu ben ik de afgelopen week gaan kijken naar wat er op buurtbus(trein) gebied te bedenken is. Het is geen nieuw idee in voormalig Oost Duitsland zijn er al enkele treindiensten die net als buurtbussen door vrijwilligers uitgevoerd worden al rijden deze nog niet het gehele jaar.

Voor dit idee ben ik geschikte spoorlijnen gaan zoeken, hierbij heb ik uiteraard de nodige vrijheid want ik kan dorpjes groter maken als ze in werkelijkheid zijn. Eerst ben ik rond Neu Dalhausen zelf gaan kijken, hierbij kwam ik er achter dat ik het gebied ten oosten van Neu Dalhausen nog niet uitgewerkt had in plattegronden. Dat ben ik toen eerst maar eens gaan doen en daarbij had ik een vrij leeg gebied over dat op het platteland wel past maar rond een grote stad een beetje vreemd is. Hier ben ik een voorstad in gaan tekenen dat bijna volledig door busdiensten ontsloten word en de naam Garfeln kreeg naar een klein gehucht dat er in het echt ligt.

Ik heb er ook deels een spoorlijn door getekend die op de ringlijn van Neu Dalhausen aansluit. Deze lijn is deels opgebroken richting Geseke en daar vervangen door een busbaan. In Garfeln delen spoorlijn en busbaan het tracé. De spoorlijn zou ooit helemaal gesloten kunnen zijn maar nu als Bürgerbahn (buurtrein) te zijn heropend met 4 haltes er langs deels nieuw, deels op de oude stations.

Deze lijn word door 1 motorwagen bereden die het 7km lange traject met 3 tussen stops in 11min aflegt. De treindienst zal in dit geval vooral door de weeks rijden tussen 5.30u en 18.30u.

Info over de verbinding Beckum-Ahlen-Hamm Werries zie verder naar onder.

Bij het uitgebreid zoeken naar bruikbaar namen voor stations en het kijken naar alles wat er in het echt ligt voor het tekenen van de plattegrond kwam ik diverse oude kleine stuwen in de Lippe tegen en dat leek met wel erg leuk om eens op een diorama te bouwen. Daarnaast heb ik in Garfeln het noordelijkste station Altes Stauwehr genoemd naar een stuw die als zodanig met foto op google earth staat. Dit lijkt mij een mooi punt dat ik nu in een nieuw diorama probeer weer te geven. Meer over dit diorama zal ik in een ander nog te openen topic laten zien.

Naast dit lijntje ben ik verder gaan kijken en daarbij kwam ik weer uit bij de voormalige kolen spoorlijn Ahlen-Uentrop. In Uentrop kan deze mooi in haken op mijn versie van de spoorlijn Soest-Uentrop-Hamm Werries. Deze lijn is half fictief en loopt parallel aan een spoorlijn die er in het echt gelopen heeft/deels nog ligt.

De lijn Ahlen-Uentrop loopt naast over het terrein van voormalige mijn Westfalen veel door open veld en langs 2 hele kleine dorpjes en een stuk door Ahlen heen. In mijn wereld heb ik die dorpjes van vergroot van 2 a 3 straten naar iets van 1 bij 0,5km of iets groter zodat er nog een beetje mensen wonen die je zou kunnen vervoeren.

Op dit lijntje zelf liggen nu 4 haltes/stations en de trein rijd in eerste instantie door naar Hamm Werries aan de west kant en naar station Ahlen. Vandaag kwam ik er achter dat de dienstregeling niet met 1 wagen ieder uur te rijden blijkt te zijn. De rijtijd van 2x 29min en 16min keertijd ivm aansluitingen komt op 1 uur en 14min. Hiervoor moest ik op zoek naar een kruisngsplaats en kijken wat ik met die 46min in Ahlen moet.

Het kruisen gebeurd nu in Guissen ten zuiden van Ahlen en ik kan in die 46min de trein via de goederensporen naar Neu Beckum Gbf en dan door naar Beckum op en neer. Aan de zuid kant van het Güterbahnhof Neu Beckum heb ik nog een perrontje gepland zodat ook daar gestopt kan worden omdat station Neu Bekcum niet aan gedaan word.

Met welke frequentie deze dienst moet rijden en op welke tijdstippen/dagen weet ik nog niet precies.

De vereniging(of hoe je het moet noemen) die de Bürgerbahn diensten uitvoert heb ik BürgerBahn Westfalen Ruhr genoemt omdat ik ook nog wel 2 lijntjes langs de Ruhr in gedachte heb. Het materieel zal bestaan uit kleine motorwagens die lijken op materieel wat ik al voor de Schmettelinger Kleinbahn gebouwd heb, zie hier en hier. Het materieel word door de regionale overheid gehuurd van de Werse Angel Eisenbahn die het materieel in hun werkplaats in Basel(westf.) onderhoud en ook een motorwagen aan de NDS verhuurd voor de pendeldienst van/naar Neu Dalhausen Bbf.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe".........................door gewijzigd beleid van photobucket zijn mijn foto's niet langer zichtbaar, deze zullen indien mogelijk in de komende maanden via andere hosting terug keren.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1444



« Antwoord #1 Gepost op: 23 November 2011, 15:13:35 »

Ik was toch niet geheel gelukkig met wat ik ten oost van Neu Dalhausen had bedacht aan spoor en busverbindingen. Dit kwam omdat de verbindingen eigenlijk verkeerd om lagen. Een met opheffen bedreigd spoorlijntje tussen de voorstad Garfeln en Neu Dalhausen en dat de hoofd vervoersstromen door middel van buslijnen om Neu Dalhausen heen naar andere voorsteden van waar dan per trein naar Neu Dalhausen gereisd zou moeten worden is niet echt realistisch. Aan de andere kant liep ik tegen het probleem aan dat ik het diorama Neu Dalhausen Hörste al gebouwd heb en ik daar niks aan kan veranderen en er zeker geen extra buslijnen bij kan hebben. Reden ook waarom ik het in eerste instantie zo dom gepland heb.

Nu heb ik dit opgelost door er een U-bahn verbinding onder door te plannen zodat aan mijn diorama niks gewijzigd hoeft te worden. De voorstad Garfeln heb ik iets verkleind en er 2 andere kleine voorsteden( Rebbecke en Neu Verlar) naadloos tegen aan getekend en gepland.

Zo als te zien is is de snelle busverbinding naar Ehringhausen gebleven en komen er vanuit Neu Dalhausen 2 U-bahn lijnen, via ND Mettinghausen de U79 met bovenleiding en de U80 via ND Hörste met 3e rail. De U79 komt in de plaats van de sporenlijn in de oude planning en de spoorlijn loopt nu juist de andere richting uit naar Geseke. De spoorlijn kan zo een rol spelen in het vervoer naar Geseke, Paderporn en Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen.

Voor dat ik echt naar de BürgerBahn terug keer maak ik even voor de volledigheid het verhaal over de vernieuwde en nieuwe voorsteden maar even af.
De U79 is de Noordelijkste lijn en die is met bovenleiding omdat die vanuit Rebbecke z'n tracé deelt met een paar buslijnen en dus op een gecombineerde tram/busbaan rijd naar de nieuwe voorstad Mühlenheide. Het busnet van alle 4 deze voorsteden loopt in elkaar over en word door 1 vervoerder uitgevoerd met hoofdzakelijk 20min diensten.

Dan terug naar de BürgerBahn lijn;
De totale rijtijd is niet heel veel langer geworden maar ik heb wel flink met halte namen lopen schuiven want Garfeln Mühle moest eindbestemming blijven omdat dat al op een motorwagen staat.

Vanaf Garfeln Mühle in het noord/westen loopt de lijn nu langs de halte Garfeln Rathaus, dan komt het bij het diorama Garfeln Altes Stauwehr wat nu geen halte meer is om dan bij de halte Neu Verlar Mitte te komen dan verlaat de lijn bij Neu Verlar Süd de voorsteden en duikt door het open veld richting Geseke om na ongeveer 5km bij dat station aan te komen. Voor de behandeling van deze trein heb ik het spoor 4 door middel van een wisselverbinding met spoor 5 in 2 stukken gedeeld. Zo kunnen 2 treinen tegelijk op spoor 4 behandeld worden. De totale lengte van de spoorlijn en treindienst is nu zo'n 10km.

Verder valt er over die lijn niks nieuws te melden, ook de al eerder de schreven treindienst Hamm Werries-Ahlen-Beckum v.v. kent eigenlijk geen wijzigingen. Wel heb ik de plattegronden nog verbeterd en foutjes uit het sporenplan gehaald zie hier onder;



Ik heb inmiddels op alle plattgronden ook de beekjes en riviertjes enzo toegevoegd.



Zoals in mijn materieel topic een week of 4 geleden te zien is geweest heb ik het nodig materieel gebouwd voor de BürgerBahn Westfalen Ruhr;


Mijn andere idee om ook 2 niet meer bestaande lijntjes langs de Ruhr door de BürgerBahn Westfalen Ruhr te laten rijden heeft al tot meer plannen geleid. De spoorlijn Mülheim a/d Ruhr Heißen - Essen Steele Süd heb ik daarvoor zelfs gelopen inmiddels en dat is een lijn met een mooie ligging en in het echt een goed fiets en wandelpad, zeker een aanrader om eens te lopen of te fietsen. De andere lijn van Kettwig Stausee naar Mülheim a/d Ruhr Styrum is maar op 3 kleine stukken tot fiets en wandelpad omgebouwd en die ga ik net voor de kerst nog lopen om de voormalige lijn en omgeving te verkennen zodat ik ook dat kan omwerken naar mijn wereld.

Hier onder een luchtfoto samengesteld met stukjes van google earth en daar in de beide lijnen getekend zoals je voor 95% gelegen hebben en ik e hebben wil met de haltes erbij;

De lijn Mülheim Heißen - Essen Steele Süd heb ik daarbij wel moeten doortrekken naar de nog bestaande stations Mülheim hbf en Essen Steele Ost. De preciese uitwerken voor wat betreft sporenplannen en dienstregelingen volgt nog, dus daarover later meer. Beide lijnen zitten zo rond de 15km.

Ik heb ook ooit nog een andere lijn de Cronenberger Samba als NDS lijn gehad, maar omdat ik het niet echt binnen de NDS paste en ik er verder niks mee deed heb ik dat op een gegeven moment er uit gegooid. Deze voormalige spoorlijn heb ik diverse keren gelopen en heb er boeken over en heb de gelinkte internet site ook veel bezocht en die lijn blijft toch altijd door m'n hoofd spoken. De kans is dan ook groot dat ik dit lijntje dan ook weer een keer in m'n BürgerBahn plannen betrek en weer uitwerk zoals ik hem in mijn wereld graag zou zien.

Edit; ik moet trouwens ook nog opzoek naar een simpel en zowel in 1:1 als 1:160 goed bruikbaar logo voor de BürgerBahn Westfalen Ruhr.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 November 2011, 15:18:21 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe".........................door gewijzigd beleid van photobucket zijn mijn foto's niet langer zichtbaar, deze zullen indien mogelijk in de komende maanden via andere hosting terug keren.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: BürgerBahn Westfalen Ruhr
« vorige volgende »
Ga naar: