CNL 318/319 ‘Pollux’ 2004-2006
Er zijn door de jaren heen zeer veel verschillende samenstellingen van CNL treinen te verzamelen. Mijn keuze is gevallen op een samenstelling uit de beginperiode: 2004-2006. Deze trein is, op een restauratierijtuig na, nog geheel CNL-blauw met de mooie goud-gele opschriften.
De basis van deze samenstelling is gevormd door de dienstregeling die inging op 14 december 2003. De hoofdstam ging vanaf die datum naar München Hbf onder treinummer CNL 318/319.
Het deel naar Zürich Hb reed als koerswagen groep mee met nummer CNL 40318/40319.
Vanaf deze datum werden de gehuurde restauratierijtuigen van NS Internationaal vervangen door exemplaren van DB NachtZug type WRmbz 138.1. Dat is dan ook het enige rijtuig wat niet blauw is maar wit met rode band van DB NachtZug. Daar ligt dan meteen de uitdaging voor de verzamelaar; er is nog geen model van uitgebracht.
Vanaf begin 2004 (3 januari) kwamen er ook uit normale couchetterijtuigen verbouwde couchettes met fietsenafdeling in de trein type BDcm.
Vanaf 3 mei werden er ook dubbeldekslaaprijtuigen ingezet type DWLABm ter vervanging van de WALBsm 166.0. Daar werden nog wel 2 van op reserve gehouden dus konden nog wel in de trein voorkomen.
In de zomer van 2004 werden de van NS Internationaal gehuurde couchetterijtuigen Bcvmh vervangen door couchetterijtuigen type Bvcmz028.
Deze samenstelling bleef tot mei 2006 vrijwel ongewijzigd. Op 24 mei 2006 werd één WRmbz138.1 vervangen door een rijtuig van het type WRkmz858.1. Later in de zomer de andere WRmbz138.1 uit de andere stam ook.
De samenstelling 2004-2006 zag er dan zo uit:
-
bronOmdat de trein bij mij zal rijden, en de maximale lengte op mijn baan 6 rijtuigen is, zal ik moeten kiezen en inkorten. De eerste 2 rijtuigen zijn reeds in Waldijk: 2 stuks WLABm rijtuigen van Heris:
Verder heb ik gekozen voor de beide rijtuigen Bvcmbz 249.1 en Bvcmz028 die uitgekomen zijn bij LS Models in set 49011. Die is uitverkocht maar volgens de site van LS Models komt er een rerun van. Hoe lang dat gaat duren is natuurlijk onbekend
Als 5e rijtuig een Bpm diverse uitgebracht door zowel Heris als LS Models, dat zou geen probleem moeten zijn die te bemachtigen.
Voor de WRmbz138.1 is het wachten tot Roco (of een andere fabrikant natuurlijk) hem uit brengt of zelf maken uit een Roco ARkimbz waar het 1:1 rijtuig ook uit verbouwd is.
Mocht het lukken om met 7 rijtuigen op mijn baan te rijden (er is 1 schaduwstationspoor langer dan de andere) dan zou een BDcm het 7e rijtuig worden.
Voor de sfeer nog even twee bordjes van de voorganger van ‘mijn’ CNL 318/319.
De eerste CNL in Nederland reed vanaf december 2002 t/m december 2003 onder de naam Pegagus naar Zürich (CNL 307) en nam koerswagens mee voor München onder nummer CNL 40307.