Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: CNL 'Pollux' 2004-2006  (gelezen 24497 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Gepost op: 2 Februari 2014, 15:48:00 »

CNL 318/319 ‘Pollux’ 2004-2006

Er zijn door de jaren heen zeer veel verschillende samenstellingen van CNL treinen te verzamelen. Mijn keuze is gevallen op een samenstelling uit de beginperiode: 2004-2006. Deze trein is, op een restauratierijtuig na, nog geheel CNL-blauw met de mooie goud-gele opschriften.

De basis van deze samenstelling is gevormd door de dienstregeling die inging op 14 december 2003. De hoofdstam ging vanaf die datum naar München Hbf onder treinummer CNL 318/319.
Het deel naar Zürich Hb reed als koerswagen groep mee met nummer CNL 40318/40319.
Vanaf deze datum werden de gehuurde restauratierijtuigen van NS Internationaal vervangen door exemplaren van DB NachtZug type WRmbz 138.1. Dat is dan ook het enige rijtuig wat niet blauw is maar wit met rode band van DB NachtZug. Daar ligt dan meteen de uitdaging voor de verzamelaar; er is nog geen model van uitgebracht.

Vanaf begin 2004 (3 januari) kwamen er ook uit normale couchetterijtuigen verbouwde couchettes met fietsenafdeling in de trein type BDcm.
Vanaf 3 mei werden er ook dubbeldekslaaprijtuigen ingezet type DWLABm ter vervanging van de WALBsm 166.0. Daar werden nog wel 2 van op reserve gehouden dus konden nog wel in de trein voorkomen.
In de zomer van 2004 werden de van NS Internationaal gehuurde couchetterijtuigen Bcvmh vervangen door couchetterijtuigen type Bvcmz028.
Deze samenstelling bleef tot mei 2006 vrijwel ongewijzigd. Op 24 mei 2006 werd één WRmbz138.1 vervangen door een rijtuig van het type WRkmz858.1. Later in de zomer de andere WRmbz138.1 uit de andere stam ook.
De samenstelling 2004-2006 zag er dan zo uit:

-
bron

Omdat de trein bij mij zal rijden, en de maximale lengte op mijn baan 6 rijtuigen is, zal ik moeten kiezen en inkorten. De eerste 2 rijtuigen zijn reeds in Waldijk: 2 stuks WLABm rijtuigen van Heris:



Verder heb ik gekozen voor de beide rijtuigen Bvcmbz 249.1 en Bvcmz028 die uitgekomen zijn bij LS Models in set 49011. Die is uitverkocht maar volgens de site van LS Models komt er een rerun van. Hoe lang dat gaat duren is natuurlijk onbekend Wink
Als 5e rijtuig een Bpm diverse uitgebracht door zowel Heris als LS Models, dat zou geen probleem moeten zijn die te bemachtigen.
Voor de WRmbz138.1 is het wachten tot Roco (of een andere fabrikant natuurlijk) hem uit brengt of zelf maken uit een Roco ARkimbz waar het 1:1 rijtuig ook uit verbouwd is.
Mocht het lukken om met 7 rijtuigen op mijn baan te rijden (er is 1 schaduwstationspoor langer dan de andere) dan zou een BDcm het 7e rijtuig worden.

Voor de sfeer nog even twee bordjes van de voorganger van ‘mijn’ CNL 318/319.
 De eerste CNL in Nederland reed vanaf december 2002 t/m december 2003 onder de naam Pegagus naar Zürich (CNL 307) en nam koerswagens mee voor München onder nummer CNL 40307.






« Laatste verandering: 2 Februari 2014, 16:18:15 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #1 Gepost op: 2 Februari 2014, 16:14:29 »

Leuk draadje! En CNL-treinen verzamelen is kennelijk besmettelijk!   Cheesy
Ik ga dit volgen.

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 2 Februari 2014, 16:49:23 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #2 Gepost op: 2 Februari 2014, 16:43:42 »

Andermans treinsamenstellinge, leuk!! Interessant!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #3 Gepost op: 2 Februari 2014, 21:08:18 »

CNL, altijd interessant, ga deze dus ook volgens.  Duim omhoog


Romar
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 12 Juni 2014, 15:16:17 »

Soms lijkt het wel of de rijtuigen die het moeilijkst (lijken) te bemachtigen zijn, zich bij toeval zich heel snel aandienen. Zie ook het restauratierijtuig van de Frans Hals / Erasmus.
Zoals hierboven al vermeld is het restauratierijtuig uit 'mijn' CNL niet verkrijgbaar tot ik er toch één vond bij een Duitse leverancier. Het was met omwegen dat het rijtuig zijn weg naar Waldijk vond, maar hij is er!!





De beide zijden en profil (werkelijk waar, buiten gefotografeerd....volgende keer maar weer op zolder  Undecided )



Of nummer 006 ook in één van de stammen zat die van 2004-2006 naar Nederland reed, weet ik niet. Het nummer is echter wel bestaand.



DB NachtZug leverde de restauratie's voor de CNL
Er moeten nog wat onderdelen aan de wielstellen worden gemonteerd, verder is hij helemaal goed.  Duim omhoog





Weer een stap dichter bij. Als LS Models nu wat opschiet met de rerun van set 49011 dan wordt het nog wat!
« Laatste verandering: 12 Juni 2014, 16:19:01 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 7 Oktober 2018, 15:54:29 »

Nou, die re-run zie ik er niet meer van komen....
Wel heb ik onderstaande inmiddels kunnen bemachtigen.
Ook hier geldt; al lang in huis maar nog nooit getoond  Cheesy


LS Models 49010-1

Een Bvcmz028 die ook in voornoemde set 49011 zit.


Heris 11050

Een Heris Bpm waarmee de trein nu 5 rijtuigen lang is.
Met de huidige schaduwstationsporen kan ik de trein verlengen tot 7 rijtuigen 1:87
Naast de Bvcmbz 249.1 die ook in die bewuste set 49011 zit, maar ook los is uitgebracht zou het fietsrijtuig BDcm wel leuk zijn, maar die zit alleen in een driedelige set 49042.
Die los scoren zal wel een utopie zijn  Grin
Misschien dan maar nog een Bpm als 7e rijtuig  Undecided



Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #6 Gepost op: 7 Oktober 2018, 18:58:15 »

Ik heb enkele rijtuigen van LS Models nu 12,5 jaar in bestelling staan...
En denk maar niet dat je dan een bloemetje, boekenbon of etentje krijgt.  Cheesy

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: CNL 'Pollux' 2004-2006
« vorige volgende »
Ga naar: