proefabonnement modelspoor en spoorwegentijdschrift Railhobby

Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: De DB Schenker erts trein
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: De DB Schenker erts trein  (gelezen 6811 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 265



« Gepost op: 24 Augustus 2014, 00:53:29 »

De zwaarste goederentrein op het Nederlandse spoor zijn de ertstreinen, met een totaal gewicht van een beladen ertstrein zit je al snel op de 5250 ton.

Op schaal is de trein met 38 wagons 7.20 meter inclusief de lok in dit geval een BR 189 van Roco.
Alle 6 assige ertswagons zijn overigens ook van Roco, de rode Cargo wagons en de bruine DB wagons.
Het catalogusnummer van de rode Cargo wagons is 46919 en de bruine is een set van drie wagens 45999.
De Roco 42429 is de BR 189.

De automatische koppelingen hadden ze vroeger niet bij Roco dus heb ik voor de Fleischmann koppelingen
gekozen. Deze lijken er ook een beetje op en zijn toch anders dan de Roco kortkoppelingen die ik voor al mijn andere treinen gebruik.
Om nou 2,90 neer te leggen voor twee koppelingen die Roco heeft uitgebracht, word mijn te duur ivm de
lengte en aantal wagons in de trein.

Net zoals in het echt heb ik twee wagons samen gekoppeld door middel van een vaste koppeling,
hiervoor heb ik vroeger de vaste koppelingen van Roco voor gebruikt maar die zijn helaas niet meer te krijgen, roco maakt deze niet meer. Dit waren mooie slanke koppelstangen.
Als vervanger van de starre koppelstangen heb ik die van Ribu train gebruikt met catalogus nummer 505
deze zijn wat minder mooi als die van Roco maar zijn de enige nu nog leverbare.

Vroeger was hij nog een stuk langer met 40 ertswagens, twee koppelwagens type fals-z (gemaakt uit de grijze kalkwagens van Roco) en drie trix 6400 loks, Duitse herders de 6494, 6497 en de 6498.

De soorten uitvoering van de wagons op een rijtje;

16x bruine Railion DB Logistics
 4x bruine zonder logo
17x rode DB Schenker
 1x rood Railion met linksonder een blauw blokje.

Dan nu de opstelling van de (lege) trein naar voorbeeld van 2014.
Als tracie 1 BR189 met 19 "12" assers, let wel dit zijn alsnog 38 wagons.

1  bruin zonder logo
2  rood  DB Schenker
3  rood  DB Schenker
4  rood  DB Schenker
5  rood  DB Schenker
6  rood  Railion met linksonder blauw blokje
7  rood  DB Schenker
8  rood  DB Schenker
9  rood  DB Schenker
10 bruin Railion DB Logistics
11 bruin Railion DB Logistics
12 bruin zonder logo
13 bruin Railion DB Logistics
14 rood  DB Schenker
15 bruin Railion DB Logostics
16 bruin zonder logo
17 bruin Railion DB Logistics
18 bruin zonder logo
19 bruin Railion DB Logistics

Foto's zal ik later uploaden.

Mvg Sam

Gelogd

Komt goed schatje!
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 265



« Antwoord #1 Gepost op: 24 Augustus 2014, 01:12:22 »

Hierbij een aantal foto's van de trein.


een 12 asser met db schenker logo


de rode wagons voorzien van nieuw schenker logo en behoorlijk vervuild door de erts.


de lok moet ooit nog eens vervuilt worden, worden voorzien van andere verlichting en sound decoder.

Mvg Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
Arjen_V
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 91


« Antwoord #2 Gepost op: 24 Augustus 2014, 01:25:00 »

Ik zou er nog een tweede 189 bij zetten of simuleer je een lege trein?

Ook is juist met het wegvallen van de oude koppelwagens en de 3x6400 meer ruimte gekomen voor 2 extra wagens. Als het goed is bestaan de huidige ertstreinen uit 40 wagens waardoor ook het treingewicht is toegenomen tot 5400 ton excl locs.

Wagentypes zijn:
Faals 151, losse 6 assige wagens
Falrrs 152/153 2 vast gekoppelde 6 assige wagens  waardoor deze wagens 1 12-assige wagen vormen.
Twee wagens delen 1 wagen nummer.
Gelogd
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 265



« Antwoord #3 Gepost op: 24 Augustus 2014, 02:05:57 »

Het is inderdaad een lege ertstrein, vandaar ook maar 1 lok als tractie.
Dat staat trouwens ook in de tekst hierboven.  :Smiley

Toen ik de trein samenstelling ging bekijken in de Botlek, reden er toch echt maar 38 wagens voorbij.
Het kan zijn dat de missende twee uit de trein zijn gehaald ivm een mankement ofzo.

Verder klopt jou info aardig Arjen  Duim omhoog
Gelogd

Komt goed schatje!
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 826



« Antwoord #4 Gepost op: 24 Augustus 2014, 12:13:29 »

Mooi gezicht die lange treinen  Duim omhoog

Moet mij er toch meer in verdiepen.

Jeffrey
Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2084


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #5 Gepost op: 24 Augustus 2014, 13:41:44 »

Het is inderdaad een lege ertstrein, vandaar ook maar 1 lok als tractie.

Regulier rijdt een lege trein met dubbeltractie omdat anders de geladen retourtrein een lok te kort komt.
Hier een lege trein bij Hulten klik

Hier een doorgaande lege trein met 3 lokken te Emmerich klik


Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 265



« Antwoord #6 Gepost op: 24 Augustus 2014, 17:36:13 »

Het komt af en toe voor dat er maar een lok voor de trein zit, er zijn genoeg foto's en filmpjes op het web te vinden waarop dat te zien is.

Mvg Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
Marc Riswick
Newbie

Offline Offline

Berichten: 24


al bijna 50 jaar treinenverslaafd....


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 20 December 2014, 22:41:28 »

Mooie trein, ik heb hem ook rijden (vanwege de lengte van de opstelsporen beperkt tot max 4 locs, 2 koppelwagens en 30 oude ertswagens). Ik rij meestal nog met 4x 2200 of 3x 6400, maar de 189-ers heb ik ook klaar staan.







groet Marc
Gelogd

H0 2-rail digitaal/IB2/Koploper NL
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 265



« Antwoord #8 Gepost op: 21 December 2014, 01:51:25 »

Gaaf dat je ook zo'n lange ertstrein hebt Marc, vind het altijd een prachtig gezicht als zo'n lange trein voorbij rijd op de modelbaan.
Bij hellingen merk je dan ook duidelijk dat de loks het even moeilijk hebben om boven te komen.

Vroeger toen ik nog een modelbaan had, had ik de trein echt beladen met erts.
Als je meerdere niveau's in je baan hebt is een vierde lok echt aan te raden omdat de trein dan algauw zo'n 8 kilo weegt.
Het echt beladen van de trein raad ik echter niet aan omdat de kans op ontsporen hierdoor toeneemt, de tandwielen van de loks veel sneller slijten en de trein regelmatig breekt omdat de koppelingen niet zijn berekend op het te trekken gewicht.
Gelogd

Komt goed schatje!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: De DB Schenker erts trein
« vorige volgende »
Ga naar: