Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: De VAM-trein  (gelezen 37960 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Gepost op: 28 Mei 2016, 21:04:10 »

Naar aanleiding van een samenstelling in het draadje 'Show je realistische treinsamenstelling' realiseerde ik me dat we hier nog geen VAM-trein draadje hebben.
Zo'n draadje heb ik ooit wel gestart op BNLS, maar hier zijn we tamelijk VAM-loos.


Uit een artikel van Railhobby 91/3:

1e levering  Takkls  70  1970  84 566 9 100-164
2e levering  Takkls  30  1973  84 566 9 165-197
3e levering  Takkls  27  1975  84 566 9 198-225
4e levering  Takkls  20  1979  84 566 9 226-245

In het artikel staan de nummers van de bijzonder gekleurde varianten; Recycling, potgrond, VAM 60 etc.
Vermeld voor de VAM 60 wagons de nr's: 246, 248, 255, 262 en 266.
De Regam Gas wagen was 256 zijn.
De lichter groene wagens waar niet VAM Compost op staat maar alleen groot "VAM"; nr's 232, 233, 261, 263 en 266. 
De Recycling en Potgrond wagens hebben allemaal lagere nummers.

Nu blijkt er nog een 5e levering te zijn geweest:

5e levering  Takkls  21  1980  84 566 9 246-266

De oudere wagens (Tads) hebben tot in de jaren 80 gereden. Ik heb foto's gezien in actieve dienst in 1984 en de laatste wagens werden in 1990 verkocht aan Talbot die ze ombouwde tot houtsnipperwagens.
Een uitgebreid verhaal over deze wagens vind je bij RolandRail.

Hieronder een overzicht van de in model verschenen wagens



Ter illustratie hieronder de samenstelling in model van Sander en een grootspoorfoto van Johan.





Meer grootspoorfoto's zijn welkom in deze draad en ook je modellen natuurlijk.
Als ik aan mijn VAM-trein ga beginnen zal ik hier ook verslag doen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17326


314*


« Antwoord #1 Gepost op: 28 Mei 2016, 22:09:51 »

Mooi overzicht Jakop!  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8706


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Mei 2016, 08:09:33 »

Ik heb erg weinig grootspoorfoto's van die dingen. Ik kan me ook niet herinneren ze vaak gezien te hebben.
Eigenlijk de enige acceptabele die ik zelf heb gemaakt, was bij de overbrenging van een blauwe VAM 60 wagen naar de materieelshow in Utrecht.


19891035, Utrecht [NL]

Huub

p.s. wie zich afvraagt waar die opstaptredes op goederenwagens voor dienen, heeft nu het antwoord: om de veiligheidshelm op te leggen
« Laatste verandering: 29 Mei 2016, 08:11:20 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Mei 2016, 08:26:58 »

Het zijn dus ook geen opstaptredes maar veiligheidshelmhouders  Cool

Uit deze foto blijkt dat de trappetjes een streepje zwart mogen hebben.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2064


« Antwoord #4 Gepost op: 14 Augustus 2016, 12:42:18 »

Er is gevraagd om foto's van 1:1 VAM materieel. Veel heb ik er ook niet.


De Helderse VAM trein te Alkmaar met de 2203 en 2274 op 27 september 1982.


De VAM trein naar Nuenen tijdens een tussenstop te Boxtel op 29 mei 1981 met locs 2506 en 2514.

 
Gelogd

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 8 December 2022, 19:21:30 »

In dit draadje zullen vooral  de door Roco uitgebrachte Takkls en Tads langs komen in een jaren 70-80-90 vuiltrein.
Maar toen de Takkls’en ter zijde waren gezet werd ern nogs teeds huisvuil vaar Wijster vervoerd met het Afzet Container Transport Systeem op Slps wagons.
Nu heeft KleiNSpoor daar ooit een bouwpakket van uitgebracht, maar 2 jaar geleden kwam M.T.E. uit Vlaardingen met de wagen in 10 varianten; 5 stuks met Essent containers  en 5 stuks met groene VAM containers.
Niet goedkoop, maar wel erg mooi en uiteindelijk heb ik er 4 gekocht; 3 stuks met Essent containers en 1 met VAM containers.
Deze beide kwamen ‘in de mix’ in treinen voor toen Essent het vervoer overnam.
In 2000 was het merendeel van de groene containers al roze geschilderd met een groot Essent logo.
Of het overschilderen om e.a. reden gestopt is weet ik niet, maar feit is dat er in 2010 nog steeds groene containers voorkwamen.
ACTS nam in de zomer van 2008 het vervoer over van DB Cargo / Schenker / Railion en aangezien er 2 G1206 locs van deze firma in de collectie zijn, zal één van beide deze wagens gaan trekken.
In die tijd zagen de groene containers er niet meer zo uit als op de M.T.E. wagens  Grin , maar zo:


Bron: Beneluxspoor.net, foto Olav, locatie  Acht 2011.

Nu is hier het grote vlak waar VAM stond roze geschilderd, maar dat was een uitzondering.
De meeste (waar nu nog een foto of video van te vinden is) zijn groen overgeschilderd zoals hieronder te zien is op een foto van Arthur Kamminga uit mei 2006 toen Railion hier de trein trok.


Bron: Arthur Kamminga

De M.T.E. containers zien er zo uit en dat is overduidelijk niet juist in het tijdperk wat ik voor ogen heb getuige bovenstaande foto’s.



Gelukkig hebben we de foto van Olaf echt haaks op de container zodat de VAM 75 jaar sticker goed te zien is ondanks de deplorabele staat waarin die verkeert.
De basis was vrij snel getekend, maar voor deze acceptabel uit de printer rolde moest er wel even aan gesleuteld worden, maar dat is gelukt.



De decal moest wel in 9 stukken worden gesneden om die zo aan te brengen.
Aan de zijkanten van de ribben zit nu nl. niets.
Hoe men dat bij het 1:1 exemplaar heeft gedaan weet ik niet want daar krijg je in principe hetzelfde dat, indien om de hoek geplakt, de tekst haaks op de wagen gezien niet meer klopt.
Aan de andere kant van de container was het iets eenvoudiger omdat daar die horizontale ribbe er niet zit.
Nu nog vervuilen want in 2008 was het spul niet meer spik en span, al zijn op de foto van Arthur Kamminga ook vrij schone containers te zien naast vreselijk smerige...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17326


314*


« Antwoord #6 Gepost op: 8 December 2022, 20:20:23 »

Leuk! Wordt een unieke trein.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2064


« Antwoord #7 Gepost op: 9 December 2022, 09:51:55 »

Knap gedaan, Jakop Duim omhoog
Gelogd

Groet, Frank
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1746


Benoemd snoodaard


« Antwoord #8 Gepost op: 9 December 2022, 10:25:34 »

Knap werk!
Vraagje puur uit nieuwsgierigheid: dat nummer 44612 zie ik op het grote voorbeeld niet terug onder de roest. Moet dat er nog af, of heb je nòg een plaatje waarop het staat?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 9 December 2022, 10:30:48 »

Nee, die blijft staan. Ze zullen destijds wel genummerd zijn anders zet M.T.E. dat er niet op denk ik.
Het wordt nog wat viezer en dat is het dan
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2003


« Antwoord #10 Gepost op: 9 December 2022, 13:42:04 »

Leuk detail Jakop!!
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 24 December 2022, 16:14:20 »

Na de eerste container volgen er meer....nog 2 om precies te zijn en na de decals volgt de eerste wagen.
D.w.z. de containers moeten er op en vóór dat kan moeten eerst de decals op de 'rekken' waar de containers op schuiven.
Dat is nog wel even een klusje...
Daarna moet de wagen natuurlijk SmeerpoetsRevisie 1 (SR1) ondergaan, want het moet niet zo blinken allemaal.
Nu vind je containers in alle staten van vervuiling en om het niet te overdrijven heb ik gekozen voor een lichte vervuiling van zowel wagens als containers.



Zo is het denk ik niet te overdreven



Lichte randjes vuil en de glans er af. De wielstellen wel volledig 'behandeld'  Wink
Ter vergelijking een foto van 1-4-2009 van het andere type Slps in Uitgeest.



En na het prototype volgt serieproductie....





Alleen de decals op die rekken zal ik waarschijnlijk wel over het hele kerstverlof uitsmeren....takke klusje  Grin


« Laatste verandering: 25 December 2022, 22:00:01 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1746


Benoemd snoodaard


« Antwoord #12 Gepost op: 24 December 2022, 18:27:22 »

Kersttakke  Tongue

Lekker aan het smeren geweest Jakop, doe zo door! Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8706


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 24 December 2022, 19:01:41 »

Wat moet er dan op die rekken zie je dat later ook?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8874


268*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 24 December 2022, 19:43:04 »

Schrikstrepen, zie de schaal 1:1 foto
Als vanaf die hoogte naar het model kijkt, zie je ze

EDIT op de close up van het model zie je ze zitten
« Laatste verandering: 24 December 2022, 19:44:37 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: De VAM-trein
« vorige volgende »
Ga naar: