In dit draadje zullen vooral de door Roco uitgebrachte Takkls en Tads langs komen in een jaren 70-80-90 vuiltrein.
Maar toen de Takkls’en ter zijde waren gezet werd ern nogs teeds huisvuil vaar Wijster vervoerd met het Afzet Container Transport Systeem op Slps wagons.
Nu heeft KleiNSpoor daar ooit een bouwpakket van uitgebracht, maar 2 jaar geleden kwam M.T.E. uit Vlaardingen met de wagen in 10 varianten; 5 stuks met Essent containers en 5 stuks met groene VAM containers.
Niet goedkoop, maar wel erg mooi en uiteindelijk heb ik er 4 gekocht; 3 stuks met Essent containers en 1 met VAM containers.
Deze beide kwamen ‘in de mix’ in treinen voor toen Essent het vervoer overnam.
In 2000 was het merendeel van de groene containers al roze geschilderd met een groot Essent logo.
Of het overschilderen om e.a. reden gestopt is weet ik niet, maar feit is dat er in 2010 nog steeds groene containers voorkwamen.
ACTS nam in de zomer van 2008 het vervoer over van DB Cargo / Schenker / Railion en aangezien er 2 G1206 locs van deze firma in de collectie zijn, zal één van beide deze wagens gaan trekken.
In die tijd zagen de groene containers er niet meer zo uit als op de M.T.E. wagens
, maar zo:
Bron: Beneluxspoor.net,
foto Olav, locatie Acht 2011.
Nu is hier het grote vlak waar VAM stond roze geschilderd, maar dat was een uitzondering.
De meeste (waar nu nog een foto of video van te vinden is) zijn groen overgeschilderd zoals hieronder te zien is op een foto van Arthur Kamminga uit mei 2006 toen Railion hier de trein trok.
Bron:
Arthur KammingaDe M.T.E. containers zien er zo uit en dat is overduidelijk niet juist in het tijdperk wat ik voor ogen heb getuige bovenstaande foto’s.
Gelukkig hebben we de foto van Olaf echt haaks op de container zodat de VAM 75 jaar sticker goed te zien is ondanks de deplorabele staat waarin die verkeert.
De basis was vrij snel getekend, maar voor deze acceptabel uit de printer rolde moest er wel even aan gesleuteld worden, maar dat is gelukt.
De decal moest wel in 9 stukken worden gesneden om die zo aan te brengen.
Aan de zijkanten van de ribben zit nu nl. niets.
Hoe men dat bij het 1:1 exemplaar heeft gedaan weet ik niet want daar krijg je in principe hetzelfde dat, indien om de hoek geplakt, de tekst haaks op de wagen gezien niet meer klopt.
Aan de andere kant van de container was het iets eenvoudiger omdat daar die horizontale ribbe er niet zit.
Nu nog vervuilen want in 2008 was het spul niet meer spik en span, al zijn op de foto van Arthur Kamminga ook vrij schone containers te zien naast vreselijk smerige...