ok, het is even een tijdje stil geweest.. niet omdat er niets gebeurde maar doordat er hier iets wat meer knutsels binnen kwamen !!! maar daarover een volgende keer meer. nu eerst over de 1309..
naar mate ik meer met deze loc bezig was, kwam ik er meer achter dat de loc waarschijnlijk gevallen is.. dit was door de vorige eigenaar slecht gerepareerd en doorverkocht. diegene waar ik hem van kocht vertelde mij netjes dat er van alles mis was en gaf toe dat hij een reparatie niet echt zag zitten.. tja, ik vindt dat juist leuk dus kom maar op
dus de kap van het chassis af (dat ging heel makkelijk, 4 van de normaal onmogelijke vergrendelingen waren er uit gebroken...) en aan de binnenkant wachte een tafereel van kit achtige galvaniserings prut met daarin leds en weerstandjes etc..
daar kon ik dus niks mee dus scapel erbij en dat eruit:
Dit kwam er dus allemaal uit zetten..
nu was het zo dat de doos ruim voorzien was van verschillende reserve onderdelen, waaronder de originele prints en lichtgeleiders.. dat werd dus mijn eerste poging. nieuwe leds solderen op de oude prints en alles weer in oude staat brengen. via
vinkendrecht kreeg ik een foto waarop stond hoe de leds origineel geplaatst zaten.. het vreemde op die foto is dat ze wel rood lijken. maar goed, door deze foto en een beetje puzzel werk begreep ik de reden voor de 2 leds op de print: 1 was voor de koplampen en 1 voor het toplicht van de omgekeerde L. nu is het zo dat die laatste dan veel witter moet zijn dus ik dacht: waarom geen 2 verschillende leds er in. en zo geschiedde. In de onderste een gele, voor de bovenste een warm witte. de set werd compleet gemaakt met een paar nieuwe rode omdat die ook gesloopt waren:
Helaas werkte het dus maar deels. De gele leds doen het, maar de witte willen duidelijk wat meer prik.
toch ben ik al erg tevreden!
en toen begon het allemaal fout te gaan. achteraf was het niet branden van de witte leds al een voorbode dat deze dame zich niet zomaar overgaf!
de volgende stap was het repareren van de kap.
hier is goed te zien dat er een stuk af was! dit stukje vond ik gelukkig wel in de doos en na het weg krabben van de oude lijm van een vorige reparatie kon het met een beetje olba vast worden gezet. piece of koekie.. nog even fixeren met een klein stukje messing plaat aan de binnenkant en %$#@^%$@ dat sprong dus weg en lande (voorzien van olba) zo op de zijkant van de kap... arch!!!!
snelle reactie voorkwam al te veel schade.. na deze reparatie volgde het weer netjes lijmen van de lantaren ijzers, het weer uitboren van de lampen zodat de originele lichtgeleiders er weer in konden en afgemaakt door het aanstippen van de gele lamp ringen.
het begon er weer netjes uit te zien dus de lichtgeleiders konden er weer in en de kap op zijn plaats.. KRAK!! klonk het, gevolgd door een %$@^%@
ik had even over het hoofd gezien dat de lichtgeleider aan de andere kant verkeerd om zaten en deze braken dus met een luide krak zonder waarschuwing af...
dus...
ik heb toen maar even wat anders gedaan.
toen ik weer wat later verder wilde gaan herinnerde ik me dat de lok toch een beetje onrustig liep. toen de leds er in zaten bleek ook waarom. het was net een disco licht! alles schoonmaken hielp wel een beetje en toen viel het kwartje.. mijn rollen bank had maar 4 H0 rollen terwijl dit een 6 asser is.. dat leek geen probleem maar deze lok neemt maar over 4 assen stroom af en door mijn test opstelling had ik dus in feite een grote sik in plaats van een 1300.. door de test opstelling wat te veranderen werd dit beter. maar toen deed zich het volgende probleem voor: deze lok had, net als vele, een gebroken tandwiel.
nu heeft deze lok als ac lok standaard maar aandrijving op 5 assen en dat werd nu terug gebracht naar 4.. pfff zou er wat over blijven? uiteindelijk staat ze nu weer in elkaar en doet wat het moet doen. er moet nog van alles gebeuren maar dat is voor een ander moment
edit: even vergeten het laatste plaatje te plakken: