Met een hedendaagse twist, dat dan weer wel
Hoeveel moet er tussenuit?
Ik las in het verslag van de Duikeend dat hij op 2,54 mm uitkwam, maar beroepshalve heb ik geleerd nooit uit te gaan van maten die iemand anders roept...
De Lima is 35,7 mm, de Artitec IC is 32,8 mm en dan hebben we nog de maat op de tekening in het boek Elektrische Treinen in Nederland deel 2 gedeeld door 87 geeft 32,0 mm
De ijzerzagen meet ik op exact 1 mm dik op de tanden en besluit ze aan elkaar te lijmen met een stuk styreen er tussen van ook 1 mm dik.
De zodanig ontstane dubbele zaag is dan ook exact 3 mm op de tanden gemeten.
Theoretisch zou ik dan op 32,7 moeten uitkomen.
Deze foto is tijdens de zaag reparatie gemaakt. Één zaag kwam los van het styreen en naar bleek zat de verf goed verlijmd op het styreen en was los gekomen van het zaagblad...
Het maken van de zaag ging op een zelfde manier op een uitstekend stukje snijmat met nog meer klemmen dan bij de reparatie,
Onder het motto foto's zeggen meer dan een verhaal, een aantal plaatjes.
2 Tengels (lat 18 x 44) verbonden met 2 draadeinden en een blokje van 3 mm er tussen wordt op de eerder getoonde bak met Lima kap geschroefd.
Draadeinden er uit en blokjes verwijderen en we hebben exact een naad van 3 mm.
En dan maar zagen!! Dat duurt langer dan ik dacht, maar de volhouder wint.
De zaag loopt ook vrij snel vol, maar met een zachte veger is hij snel weer schoon.
Het resultaat waar deze hele exercitie om begonnen was: een stuk van 3 mm er uit!
De volgende stap is voor- en achter doorzagen (Proxxon met zaagblad) en de zaak weer aan elkaar lijmen.
Zo opgeklemd in de verstekbak meet ik 32,8 à 32,9 mm, we zitten dus op Artitec-breedte