Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Hondekop ELD2  (gelezen 28786 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 19 Juni 2022, 21:18:52 »

Hoe heb jij hier die alu rand gecreëerd op het glas?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #31 Gepost op: 19 Juni 2022, 22:36:03 »

Nou eigenlijk heeft piko dat voor me gedaan  Grin
Het zijn namelijk raampjes van een piko HK
De cabine raampjes van piko passen net niet waardoor ze er als het ware op komen te liggen.
Dit zie je met het blote oog minder goed maar de foto is onverbiddelijk.
ik ben bang dat ik het zilver weg moet vijlen om ze er perfect in te laten passen dus dat word waarschijnlijk etswerk  Grin

Dit is precies de reden dat ik diverse dingen aan het proberen ben. Ik wil een hele lading van die bakken maken dus daarom 1 proto.
voor 1 is het op maat vijlen leuk maar voor een hele rits toch niet echt.
Maar ik wilde graag weten of ik het strak kon krijgen en dat weet ik nu Wink
voorzichtig met een kwast in donker grijs aan zetten en dan een zilveren "ring" er binnen.
Toch ben ik er erg over te spreken, het oog wat mij betreft zeer natuurlijk. de echte HK's hadden ook van die zilveren ringen binnen het rubber:


« Laatste verandering: 19 Juni 2022, 22:48:55 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #32 Gepost op: 20 Juni 2022, 08:43:44 »

Ik ben bang dat ik het zilver weg moet vijlen om ze er perfect in te laten passen dus dat word waarschijnlijk etswerk  Grin

Is het nog niet mogelijk om dergelijke dingen in 3D te printen met metaal?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #33 Gepost op: 20 Juni 2022, 09:01:20 »

Ik ben bang dat het daar te kwetsbaar voor is. op de foto lijkt het allemaal heel grof maar het gaat om randjes van 0,3 a 0,4 mm Grin
en dat wordt al heel snel kwetsbaar. Bij 3d printen merk je dat lagen ten op zichten van elkaar net iets minder hechting hebben maar ja bij dat soort diktes is er maar weinig ruimte om dingen op te vangen.

Maar ik heb ook etswerk van Frie liggen alleen zijn die niet voor deze cabines. Dus die moet ik gaan (laten) maken.
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #34 Gepost op: 20 Juni 2022, 14:15:16 »

Inmiddels heb ik toch maar gekozen om de ramen opnieuw pas te maken. Gert Arkema wees me erop dat het wellicht toch kon. dat bleef in mijn hoofd zitten dus alles er weer uit en opnieuw voorzichtig pas maken. De oplossing zat in het uitvijlen van de hoeken van de cabine en de raampjes nog net wat dunner vijlen op de randen (45 graden). daardoor past het nu precies:








Foto's zijn gemaakt samen met de roco plan V kap om zo de kleur te kunnen beoordelen.
Kleur verschil is er duidelijk wel:



Welke nu de beste is weet ik niet. Ik had geen zin om een arti plan u op te graven, wellicht doe ik dat nog een keer  Grin
En duidelijk is ook dat de lichtval veel doet met het kleurverschil  Wink
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 20 Juni 2022, 20:31:12 »

Om eerlijk te zijn vind ik eigenlijk de Plan V te donker  Grin
Dat zijn m.i. de meeste modellen t.o.v. de jaren 70-90 kleur geel en jouw Hondekop vind ik eigenlijk zeer goed op kleur
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #36 Gepost op: 20 Juni 2022, 22:56:45 »

Trouwens, de gele kleur in de werkelijkheid verschilde ook nogal eens. Zou mij er niet druk over maken.
Gelogd

Groet, Frank
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #37 Gepost op: 20 Juni 2022, 23:26:25 »

Leuk en inspirerend topic om te volgen Duim omhoog

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 22 Juni 2022, 19:35:24 »

Het aanvankelijke plan was nu als eerste aan de Mastica wanden te beginnen en dat heb ik ook gedaan in de vorm van uittekenen waar en hoe ik die kan oplengen tot rijtuigwandvullend.



De oplettende kijker ziet dat de bovenste wand 60 op z'n kop ligt en dat is omdat er in dit pakket per abuis 2 stuks 60L zitten i.p.v. 1 x 60L en 1 x 60R. Maakt niks uit aangezien tussen elk raam toch een stripje opvulling komt.

Dan dus toch de afwijking van het oorspronkelijke plan: plaatsing van de kop.
Als ik weet waar die zit, kan ik daar met de wanden naartoe werken.



De Lima kop weggezaagd en het dak zo haaks mogelijk gemaakt. Dát deel is nu van belang.
Ik kom hier ook tegen wat de Eendebaas heeft opgelost door de kop aan de onderzijde op te vullen, maar moet dat wel?
Als ik de Artitec IC meet t.o.v. de Lima én de passende Mastica wanden, is de Artitec 1,4 mm lager.
De kop moest ik 1,75 mm uitvullen om het dak te laten stroken.
Dat klopt dan ook weer niet....de goten stroken nu perfect. Het bolle gedeelte van het dak is nu hoger op de kop als van de bak. Dat wordt nog een kleine uitdaging wellicht.
Ook te zien is dat onder de dakgoot de kop smaller is dan de Lima bak. Daar is ook vijlwerk vereist.



Dan komt Sloperij Koek* helemaal in actie: de voorste stukken Lima wand gaan er aan.
In tegenstelling tot de Badeend gebruik ik niet de Lima cabinedeuren, maar zal er een styreen basis komen waarom geëtste FRIE deuren komen.
Daarom is ook de volgende stap de ontstane gaten vullen met styreen.



Nu is van belang dat dit mooi gaat aansluiten op de kop. Uiteindelijk zal er maar een 7 à 8 mm van dit styreen blijven staan waarop de deur zit, maar heb het opvullend er in gelijmd om stevigheid te houden tijdens de bouw.

*Volgens mij is er geen Hondekop gesloopt bij Koek, maar slopen staat zo wat synoniem met de naam Koek... Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #39 Gepost op: 22 Juni 2022, 22:21:07 »

Goed bezig! schiet al lekker op! Leuk om te zien!
Ik ben benieuwd of jouw methode weer betere oplossingen biedt!
Zou wel leuk zijn.

Ik kom hier ook tegen wat de Eendebaas heeft opgelost door de kop aan de onderzijde op te vullen, maar moet dat wel?
Heel simpel antwoord: nee dat hoeft absoluut niet! sterker nog, het is zelfs fout. staat trouwens ook in mijn beschrijving Wink
vandaar dat ik in een later stadium weer een deel weggeschuurd heb door de hele kap over een stuk schuurpapier te halen.  Grin


In tegenstelling tot de Badeend gebruik ik niet de Lima cabinedeuren,
maar zal er een styreen basis komen waarom geëtste FRIE deuren komen.

dat snap ik wel  Duim omhoog ik heb dat ook overwogen maar ik meen me te herinneren dat ik die toen niet in huis had en ongeduldig was  Grin
« Laatste verandering: 22 Juni 2022, 22:27:08 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 30 Juni 2022, 19:26:55 »

Ondertussen gebeurt er wel wat.... Mastica wanden die heel wat tussenstukjes krijgen om op lengte te komen.



en de bakken worden geschuurd en krijgen een plamuurlaagje waar nodig en worden geschuurd en...   



Langdurig weinig spannend werk...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #41 Gepost op: 30 Juni 2022, 20:18:44 »

en doe het maar goed.. ik was te gehaast en heb daar een beetje spijt van Wink
hoeveel ruimte doe jij tussen de mastica deeltjes plakken?

of je zoemt op de foto in  Grin
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 1 Juli 2022, 09:15:09 »

en doe het maar goed.. ik was te gehaast en heb daar een beetje spijt van Wink

Ha, ha....been there, done that...  Grin
Maar de 1737 heb ik uiteindelijk strak gekregen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #43 Gepost op: 2 Juli 2022, 23:33:59 »

ok, de update die ik op bnls gezet heb ook maar hier even zetten  Grin

De vergelijking met een artitec Hondekop


Vandaag eindelijk weer eens naar de club na een paar weken hard werken aan wat anders Wink
dus een mooie kans op mijn bak eens samen met de artitec op de foto te zetten:





Als je oppervlakkig kijkt lijkt het 1 treinstel  Grin





Het kleurverschil is goed te zien al lijkt dat hier door het zonlicht wat minder op te vallen.
De kleur moet gewoon iets donkerder  Wink





Hier lijkt de kop van mijn creatie wat te fors maar als je vervolgens de  artitec wat verder naar achter zet lijkt die weer forser:







Al met al denk ik toch wel een geslaagde creatie.
Nu nog wat perfectioneren en dan misstaat het niet Smiley
Ik zit nog in dubio of ik de lampringen een andere kleur zal geven.
bij de echte waren deze vaak niet grijs maar beetje bronskleurig.
Maar nu springen ze er  wel heel erg uit Wink
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 3 Juli 2022, 07:02:30 »

Daar wilde ik inderdaad over beginnen….ik heb ze ook liggen en ze zitten ook op die gebouwde 1737, maar op deze foto’s springen ze er wel erg uit.
Zo ook je frontramen. Die moeten echt dieper!

Overigens vind ik jouw kleur meer naar het originele schaal 1:1 geel matchen dan het geel van Artitec en ook andere modelproducenten, maar ook ik zal de Artitec kant uit gaan om niet af te steken.  Undecided

Goed resultaat! De serie-bouw kan opgestart worden  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Hondekop ELD2
« vorige volgende »
Ga naar: