Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Omlaag
Print
Auteur Topic: Hondekop ELD2  (gelezen 42701 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 6 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8954


271*


WWW
« Antwoord #75 Gepost op: 29 Oktober 2023, 16:30:48 »

We ploeteren verder....en van styreen kun je alles maken, dus...figuurzaen!



Ik had één foto op internet gevonden van het gat waar een Piko draaistel in woont en met het draaistel opmeten ic.m. die foto een ontwerp gemaakt.
Na dat zegen een een heleboel vijlen hebben we dan een passend deel op het draaistel.
Ik vermoed dat die van boven met een metalen clips wordt vastgezet, maar die zat niet bij het draaistel  Sad



Tussen het vele lijmen en verplicht moeten wachten op het drogen daarvan, is zoals voorspeld de vierdelige Hondekop 1737 van de herbruikbare materialen ontdaan.
Hergebruikt worden (nu in dit tweetje) de beide decoders, maar ook de complete aandrijflijn is er uitgehaald en de slepers.
De aandrijving zat in de eerste klasse-bak, maar ik had de oorspronkelijke onderkant van deze bak bewaard en die is nu weer teruggeplaatst zodat er uiterlijk niets te zien is.
Hieronder de 1737 in de vitrine in gezelschap van de door Frank gebouwde tweetjes 321 en 347.



Verder met het tweetje.
Toen ik een kap op een onderstel had geplaatst en deze naast de Artitec Hondekop reed, bleek het tweetje 'veel' hoger dan de Artitec....
Hoe nu dit nu weer op te lossen?
De onderstellen had ik ter plaatse van de draaistellen voorzien van een plaatje styreen van 0,75 mm aan de onderkant bij het draaipunt conform een verdikking die daar bij een originele Lima ook zit.
Dit plaatje eerst maar eens weggehaald.
Dan eens de Artitec nader bestuderen. Daar blijkt het draaistel ook dichter op de rails te zitten dan bij de Lima.
De originele wielen zijn ø 11,5 mm. Als ik dat verklein zakt alles ook  
Na flink zoeken vind ik bij Roco ø 10 mm assen van de juiste lengte.
Op voorraad bij Huider en laat ik nou de volgende dag een tandartsafspraak te hebben in Heerhugowaard...
Die zitten er nu ook onder en samen ben ik dus 1,5 mm gezakt. Visueel een stuk beter!

Dan verder met de aandrijving. Ik wilde de motor zo kort mogelijk op het draaistel hebben om maar niet in beeld te geraken, maar dat bleek niet mogelijk.
Dan maar anders. De motor komt nu ter plaatse van het balkon met een 70 mm lange cardan schuin omhoog.



De motor, Faulhaber en succesvol in mijn Märklin locs toegepast, is klein maar gezien wat deze presteert in die locs, zeker sterk genoeg.
Met de kap er op is slechts een glimp van het draaistel te zien door de bagagedeuren, maar verder ligt alles ver onder de raamlijn.
Hier kan ik nog wel een acceptabel interieur omheen bouwen, maar eerst dit werkzaam maken en uitgebreid testen.



« Laatste verandering: 29 Oktober 2023, 18:31:06 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1802


Benoemd snoodaard


« Antwoord #76 Gepost op: 29 Oktober 2023, 18:17:10 »

Alle respect Jakop Duim omhoog
Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2632

Oude meuk in h0


« Antwoord #77 Gepost op: 29 Oktober 2023, 21:10:19 »

Ik sluit mij bij 1200blauw aan Duim omhoog
Gelogd

GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Enge buur bij de buren


« Antwoord #78 Gepost op: 29 Oktober 2023, 21:52:05 »

Hier meer gezegd: Dit soort bouwwerk blijft leuk Duim omhoog
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8954


271*


WWW
« Antwoord #79 Gepost op: 7 November 2023, 20:05:36 »

We knutselen verder en zaterdag reed het onderstel voor het eerst zelfstandig: FILMPJE

Het motortje werd bloedheet...kennelijk waren de instellingen van de decoder, die hiervoor een Maxon motor had aangestuurd in de Hondekop 4, helemaal fout.
Na een reset en wat tweaken met de CV's 52-55 was dat al beter  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8954


271*


WWW
« Antwoord #80 Gepost op: 28 Januari 2024, 17:04:20 »

Door de werkplaatswagens en de containerbouw leek het of de Hondekop 2 op een dood spoor was gekomen, maar dat valt mee.

Er is doorgewerkt aan de dak ornamenten en leidingen en de kappen zijn inmiddels spuit klaar



Dat zelfde geldt voor de onderstellen



Spuiten moet nog maar even wachten omdat ik dat in de garage doe en het lijkt mij bij de huidige temperaturen niet lekker spuiten.
Niet dat ik er niet tegen kan, maar of spuiten met 7-8 graden zo'n goed idee is weet ik eigenlijk niet...  Undecided
Daarom inmiddels met het interieur begonnen.



De achterste 2 coupés zijn relatief gemakkelijk. De tweede klas heeft bagagerekken boven de banken.
Nu zijn er modelbouwers die geëtste exemplaren plaatsen, maar om ze te zien moet je het model hoog houden en schuin van onderen door de raampjes gluren...
Wat je bij 'normaal' naar binnenkijken kan zien zijn de stangen waar de rekken op steunen en die plaats ik dan weer wel.
Uiteraard worden de 2e klasse banken nog rood geschilderd  Wink

Bij de voorste coupé loopt de cardanas ter hoogte van de vloer wat een interieur plaatsen wat moeilijker maakt.
De wanden van deze coupé zitten in de kap om de zijwanden in het gareel te houden.
Het interieur zit daarom geklemd gemonteerd en kan wat naar voren of achteren schuiven zodat die perfect tussen de wanden in de kap kan worden gepositioneerd.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8954


271*


WWW
« Antwoord #81 Gepost op: 18 Februari 2024, 16:15:13 »

De banken zijn klaar...nog wat deuren op de tussenwanden en dat is het wel qua binnenkant denk ik 



Volgende....maar eens met het glaswerk beginnen den ik  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2046


« Antwoord #82 Gepost op: 18 Februari 2024, 16:18:25 »

Netjes!!

Vergeet niet reizigers en verlichting toe te voegen nu je de bakken toch open hebt liggen.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8954


271*


WWW
« Antwoord #83 Gepost op: 15 Oktober 2024, 15:00:53 »

Acht maanden niks te melden in dit draadje….nou, niks…? Zat….maar dat heb ik niet gedaan  Grin
Het laatste bericht was dat er gespoten kon worden en toen het inderdaad aangenamere temperaturen waren in de schuur, ben ik daar begonnen.
Dat resulteerde in een zomerlang gevecht met mijn airbrush die constant vol liep / blokkeerde…niet wilde spuiten dus…
Problemen die ik daarvoor niet had toen ik twee 1600/1800 loks heb gespoten met dezelfde spuit.
Gefrustreerd lag de klus dan zo weer weken/ maanden aan de kant tot ik weer een poging deed.
Naald van 0.2 , naald van 0.3 en naald van 0.5 mm geprobeerd, maar allemaal hetzelfde.
Druk gevarieerd van 1 – 2,5 bar maakte ook niks uit.
Verf (Vallejo Air), welke volgens de verhalen al op spuit-dikte zou zijn verdunt met Vallejo airbrush thinner hielp ook niets.
Elke poging die op niets uitliep resulteerde in een duik het internet op om toch eens te vinden wat ik dan kennelijk fout deed.

Tot ik ergens las dat men Vallejo Air standaard 50/50 verdunde…
Dát dus eens proberen. Verdunnen met water want ten tijde van die loks had ik nog geen Airbrush tinner en had ik (alleen het grijs) met water verdunt, maar niet 50/50..
Water dus, en dat hielp. Wel met een spuitdruk van 2,5 bar wat tamelijk hoog is, maar het werkte
De reclamebanen zijn gespoten met 2,0 bar 66/33 verdunt, maar na 4 lagen was de pret weer over en moest eerst de spuit weer helemaal uit elkaar. Kennelijk toch te dikke verf of is 2 bar te weinig?
Geen idee…maar alles zit er op en naar mijn zin ook nog  Duim omhoog



Die reclamebanen heb ik wat maatvoering betreft van de Artitec Hondekop 4 gekopieerd en daar een malletje van gemaakt en toen op alle 4 posities gekeken hoe dat uitkwam met de ramen.
Hiervoor heb ik foto’s geraadpleegd uit het Hondekoppenboek van Frank en kwam tot de conclusie dat met wat kleine compromis dit wel goed lijkt.
Dat malletje (alle 3 banen in één) heb ik eerst op de juiste positie geplaatst en dan rondom afplakken.
Daarna 2 malletjes van 1 baan in het afgeplakte deel plakken en de tussenstroken afplakken.
Zo deed ik het destijds ook bij de Artitec-kneus-DE2 en dat werkt prima.



Nu verder met opschriften en dan aflakken. Het begint nu wat te lijken denk ik.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17492


318*


« Antwoord #84 Gepost op: 15 Oktober 2024, 15:45:18 »

Ziet er strak uit! Is dit niet een van de door Mispoes gebouwde Hondekoppen die ik destijds bij de 1200 line up in Amersfoort aan jou heb overgedragen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8954


271*


WWW
« Antwoord #85 Gepost op: 15 Oktober 2024, 17:08:43 »

Da’s nou jammer dat je het verschil niet ziet…. Toch eens naar de brillenventer Gert!
Het Lima neusje is toch heel anders dan de Artitec en 1:87 t.o.v. 1:100 is ook wel een verschil
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17492


318*


« Antwoord #86 Gepost op: 15 Oktober 2024, 17:33:49 »

O ja, das waar ook: dit is een 'Frankenstein' Hondekop.  Van al dan knip (snij) en plakwerk zie je werkelijk helemaal niets meer.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 591


« Antwoord #87 Gepost op: 15 Oktober 2024, 21:32:40 »

Ik heb nooit problemen ondervonden met Vallejo Model Air. Wel gebruik ik Flow Improver om dry tipping tegen te gaan. Verf dat droogt op je nozzle tijdens spuiten.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1609


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #88 Gepost op: 17 Oktober 2024, 19:40:10 »

Ik heb dezelfde ervaring. Uiteindelijk bleek de airbrush toch ergens nog een beetje verstopt te zitten wat leidde tot frustraties. Nadat deze een tijdje in de ultrasoonreiniger had gelegen werkte het weer. Wellicht bij jou ook het geval?

Vorderingen zien er goed uit overigens!

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8954


271*


WWW
« Antwoord #89 Gepost op: 17 Oktober 2024, 19:49:27 »

Daar maak ik hem ook steeds mee schoon, maar tussen de laagjes spuit ik hem goed door met schoon water en  kennelijk bouwt er zich dan ergens toch iets op.
De flow improver had mijn leverancier niet, moet ik nog eens ergens anders oppakken .
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Hondekop ELD2
« vorige volgende »
Ga naar: