We ploeteren verder....en van styreen kun je alles maken, dus...figuurzaen!
Ik had één foto op internet gevonden van het gat waar een Piko draaistel in woont en met het draaistel opmeten ic.m. die foto een ontwerp gemaakt.
Na dat zegen een een heleboel vijlen hebben we dan een passend deel op het draaistel.
Ik vermoed dat die van boven met een metalen clips wordt vastgezet, maar die zat niet bij het draaistel
Tussen het vele lijmen en verplicht moeten wachten op het drogen daarvan, is zoals voorspeld de vierdelige Hondekop 1737 van de herbruikbare materialen ontdaan.
Hergebruikt worden (nu in dit tweetje) de beide decoders, maar ook de complete aandrijflijn is er uitgehaald en de slepers.
De aandrijving zat in de eerste klasse-bak, maar ik had de oorspronkelijke onderkant van deze bak bewaard en die is nu weer teruggeplaatst zodat er uiterlijk niets te zien is.
Hieronder de 1737 in de vitrine in gezelschap van de door Frank gebouwde tweetjes 321 en 347.
Verder met het tweetje.
Toen ik een kap op een onderstel had geplaatst en deze naast de Artitec Hondekop reed, bleek het tweetje 'veel' hoger dan de Artitec....
Hoe nu dit nu weer op te lossen?
De onderstellen had ik ter plaatse van de draaistellen voorzien van een plaatje styreen van 0,75 mm aan de onderkant bij het draaipunt conform een verdikking die daar bij een originele Lima ook zit.
Dit plaatje eerst maar eens weggehaald.
Dan eens de Artitec nader bestuderen. Daar blijkt het draaistel ook dichter op de rails te zitten dan bij de Lima.
De originele wielen zijn ø 11,5 mm. Als ik dat verklein zakt alles ook
Na flink zoeken vind ik bij Roco ø 10 mm assen van de juiste lengte.
Op voorraad bij Huider en laat ik nou de volgende dag een tandartsafspraak te hebben in Heerhugowaard...
Die zitten er nu ook onder en samen ben ik dus 1,5 mm gezakt. Visueel een stuk beter!
Dan verder met de aandrijving. Ik wilde de motor zo kort mogelijk op het draaistel hebben om maar niet in beeld te geraken, maar dat bleek niet mogelijk.
Dan maar anders. De motor komt nu ter plaatse van het balkon met een 70 mm lange cardan schuin omhoog.
De motor, Faulhaber en succesvol in mijn Märklin locs toegepast, is klein maar gezien wat deze presteert in die locs, zeker sterk genoeg.
Met de kap er op is slechts een glimp van het draaistel te zien door de bagagedeuren, maar verder ligt alles ver onder de raamlijn.
Hier kan ik nog wel een acceptabel interieur omheen bouwen, maar eerst dit werkzaam maken en uitgebreid testen.