Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Kleinspoor NS 1500 bouwen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Kleinspoor NS 1500 bouwen  (gelezen 7693 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Gepost op: 30 April 2012, 16:06:19 »

Ik heb een tijd terug een start gemaakt met de bouw van de 1500 van Kleinspoor.

Ik zag ergens anders op een forum hoe frontramen werden verbeterd, omdat deze te recht stonden leek het mij een goed idee om dit ook maar te doen. Echter was ik iets te enthousiast met het zagen :Smiley Sad.


Dus eerst maar even weg gelegd, en later weer de moed opgepakt om toch maar verder te gaan. Zodoende heb ik de bufferbalken verwijderd, en een eerste aanzet gegeven voor nieuwe bufferbalken.

Hier trouwens de zijde waar bij ik iets minder hard gezaagd. Inmiddels heb ik de frontruiten weer terug gemonteerd en de naden dichtgesmeerd met putty, na uiteraard de hoek te hebben aangepast.

De draaistellen hebben een ook kleurtje gekregen, wat een beetje zon al niet kan doen Cool Grin.
In de bouwbeschrijving stond dat je de metalen plaat met een stukje schilderstape moest afplakken, als electrische isolatie. Dit leek mij wat minder robuust, lijmlaag kan loslaten, of het zal vrij snel slijten (zijn er leden hier die hier ervaring mee hebben?)weet ik niet. Het leek me dus beter om dat met stukje verpakkings-plastic, van bijvoorbeeld een setje vijlen (in mijn geval dan), erop te lijmen. In de hoop dat het langer meegaat, wat veel gerotzooi moet voorkomen.

De wielen hebben een roest-bruinekleur, door de flitser lijkt het wat lichter Undecided

Omdat de draaistellen niet mooi liepen, heb ik eerst met een beetje vloeibaar schuurmiddel in laten lopen. Daarna schoongemaakt en voorzien van een klein beetje vet (Präzisionsfett van Robbe, gehaald bij de plaatselijke modelbouwzaak), en hiermee draaien de assen goed door. Ook zonder horten en stoten Duim omhoog, weer wat geleerd.

Ik ben ook bezig geweest met de bakopbouw.


De nieuwe bufferbalken heb ik voorzien van ovale buffers, die er bij 1500 de eerste jaren er ook op zaten, en van de andere details die bij het bouwpakket zitten:


Ik dacht eerst de draaistelzijkanten zo te laten zoals aangegeven, echter ik kon me niet vinden in de te lage positie van die zijkanten. Ik heb dan ook besloten om de de pennen af te zagen en de zijkantjes op de draaistellen te lijmen. Ik heb dit gedaan met secondelijm, ik weet dan ook niet hoe dit op de langere termijn zal houden. Aan de andere kant, er worden daar ook geen grote krachten losgelaten, dus het kan ook wel goed gaan. Maar dat zal ik tzt wel zien.


Op die manier zitten de aspotten ter hoogte van de assen, en niet eronder.

En dan nog een totaal overzicht van af de andere andere zijde.


Ik denk dat ik het lokkie bouw om één kan op te laten rijden, zodat ik de voorzijde mooi kan detailleren. Máár niets is zeker in het leven, dus dat ook niet Grin.
« Laatste verandering: 30 April 2012, 16:27:53 door Nederduitsemeester » Gelogd

Groeten, Erwin
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Kleinspoor NS 1500 bouwen
« vorige volgende »
Ga naar: