Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mat '36 452  (gelezen 2878 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Joran
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 496


« Antwoord #15 Gepost op: 9 Juli 2020, 17:41:46 »

Inderdaad, wat een werk! Duim omhoog
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2222



« Antwoord #16 Gepost op: 9 Juli 2020, 20:46:52 »

Gaaf om te zien hoeveel werk je doet om het kloppend te krijgen, mooi project om te volgen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1231


Enge buur bij de buren


« Antwoord #17 Gepost op: 9 Juli 2020, 22:33:17 »

ja, af en toe wel lekker aan bzig  Tongue
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
108* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1231


Enge buur bij de buren


« Antwoord #18 Gepost op: 10 Juli 2020, 12:11:14 »

Zoals al eerder te zien was moest het neusschort ook aangepakt worden en zijn daar diverse lagen 0,5mm styreen op geplakt zodat er een flinke overmaat ontstond.
IMGP6343a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6345a by G. van Vliet, on Flickr

Deze overmaat op het neusschort is nu aangepast aan de nieuwe neusvorm en begint nu ook meer op de vorm van mat’36 te lijken.
IMGP6427a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6430a by G. van Vliet, on Flickr

Nu de aansluiting van de kap en het onderstel goed krijgen.
Door het aanpassen van de kop lijken de al aanwezige frontseinen uit het midden te zitten. Daarom de gaten dicht gemaakt en moeten later opnieuw geplaatst worden.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
108* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1231


Enge buur bij de buren


« Antwoord #19 Gepost op: 12 Juli 2020, 20:27:57 »

De plaats van de cabineramen beviel niet en ze leken ook te klein dus de tekeningen er maar weer bij gehaald en inderdaad staan ze te hoog in de kop en zijn te klein. Op één van de losse koppen die ik heb liggen de juiste hoogte afgetekend.
IMGP6434aa by G. van Vliet, on Flickr

De onderzijde komt dus een stuk lager en de bovenzijde iets lager waardoor de ramen dus hoger worden. Aan de bovenzijde strookjes styreen ingelijmd en daarna alle ramen uitgevijld naar de juiste grootte.
Wat ook handig is, is dat bij de overgenomen onderdelen de geëtste frontramen zaten welke dus ook een goed uitgangspunt waren voor het raamformaat. De etsen kwamen overeen met de maten op de tekening (natuurlijk) dus dat kwam goed uit.

Na een paar uur vijlen en passen ziet de kop er uit zoals een mat’36 kop er uit moet zien. Nu front en sluitseinen nog op de juiste plaats zetten.
IMGP6439a by G. van Vliet, on Flickr

Bij mat’36 zaten geen tredebakken in de schortplaten onder de deuren dus die gaten zijn gedicht, voorlopig maar laten drogen en dan in de schortvorm vijlen.

Van vorige projecten had ik nog Mat ’54 daken liggen en de dakranden hebben dezelfde afronding als de schortplaten mat’36 hebben.
Over de draaistellen zit bij mat’36 een gedeeltelijke afdekking in de vorm van de schortplaten. Een stukje uit de voorradige dakrand gezaagd en op de betreffende plaats bij het draaistel gelijmd. Nu kan ook dit drogen en in de juiste vorm worden gevijld.
IMGP6441a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
108* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6562


236*


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 12 Juli 2020, 20:33:26 »

'T is nogal een operatie zeg...  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Joran
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 496


« Antwoord #21 Gepost op: 13 Juli 2020, 10:48:21 »

Zeker, maar hij lijkt echt!  Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6285


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 13 Juli 2020, 11:51:15 »

Petje af hoe je dit aanpakt, Gerard.
Maar het ziet er een stuk gelikter uit dan zonder de aanpassingen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1231


Enge buur bij de buren


« Antwoord #23 Gepost op: 13 Juli 2020, 23:14:37 »

Er was dan ook al een fijne basis binnengekomen, dan kan je de focus even op wat anders leggen  Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
108* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1231


Enge buur bij de buren


« Antwoord #24 Gepost op: 21 Juli 2020, 22:02:43 »

Omdat het vakantie is maar weinig tijd om te bouwen.
De juiste plaats van de front- en sluitseinen bepaald en met 0,5mm in de kop voorgeboord. Daarna de gaten opgeboord en pas geruimd voor de buisjes van de frontseinen.
Voor deze buisjes gebruik ik messing balpenvullingen (herinnert u zich deze nog?), deze hebben de juiste buiten- en binnenmaat.
De buisjes zijn in de juiste hoek gevijld, aan beide zijden van de buisjes iets verschillend uitstekend uit de kop zoals mat’36 dat had.

IMGP6488a
by G. van Vliet, on Flickr

Op de buisjes zijn de lampringen van FRIE gesoldeerd.

IMGP6489a
by G. van Vliet, on Flickr


IMGP6490a
by G. van Vliet, on Flickr

En in de kop gestoken.

IMGP6491a
by G. van Vliet, on Flickr

Ook de schortplaten rond de draaistellen aangepakt, eens kijken of het zo kan blijven.

IMGP6494a
by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
108* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 11853


225*


« Antwoord #25 Gepost op: 21 Juli 2020, 23:07:36 »

Indrukwekkend Gerard!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6562


236*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 22 Juli 2020, 06:02:19 »

Wat een ellende zo'n vakantie...  Grin
Ik heb niks met dit materieeltype, maar ik moet zeggen dat hij behoorlijk op z'n foto's gaat lijken  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1231


Enge buur bij de buren


« Antwoord #27 Gepost op: 16 September 2020, 22:14:31 »

De volgende beelden kunnen als schokkend ervaren worden  Grin
Nadat er weer tijd gevonden was om wat aan het mat ’36 stel te doen, de kap van de ABk kon geplamuurd worden, viel het op dat de naad tussen de kop en de rest van de bak niet was weg te werken, niet door plamuur en niet met plamuren met snellijm. Telkens kwam de naad weer tevoorschijn.
Na onderzoek bleek dat de kop met een elastische lijm op de rest van de kap was geplakt.
Goede raad was duur dus de kop moest van de kap af om hem later weer met een harde lijm op de kap te plaatsen.
Dat leverde in eerste instantie een ‘Koek’achtig plaatje op.
IMGP6808a by G. van Vliet, on Flickr

Na het schoonmaken van de lijmranden en het verwijderen van de lijmresten zag het er zo uit;
IMGP6811a by G. van Vliet, on Flickr
en kon de kop weer provisorisch aan de rest van de kap worden geplakt. Dit keer maar snellijm gebruikt, vooral met activator kan je dan lekker doorwerken en de naad word keihard.
IMGP6812a by G. van Vliet, on Flickr

Daarna de naden verder rijkelijk opgevuld met snellijm.
Aan één zijde was toch wat meer schade ontstaan door de kapverwijdering. Gelukkig konden alle afgebroken delen weer hergebruikt worden.
IMGP6813a by G. van Vliet, on Flickr
En na heel wat plamuurwerk met snellijm en activator zag het geheel er weer een beetje toonbaar uit.
IMGP6814a by G. van Vliet, on Flickr

Na een tijdje vijlen en schuren kon de eerste grondlaag er op, naden tussen kap en kop zijn nu niet meer te zien.
IMGP6815a by G. van Vliet, on Flickr

De hele ABk kon na verder plamuren met snellijm de primer in.
IMGP6821a by G. van Vliet, on Flickr

Ondertussen is er ook begonnen met een interieurtje van styreenplaat te bouwen.
IMGP6809a by G. van Vliet, on Flickr

Ook de reeds bij overname gebouwde tussenbak is in de eerste plamuurlaag gezet.
Vier deuren aan de kopzijden moeten nog worden ingekort zoals de middendeur. Deze bak was gebouwd op de bouwwijze van mat’40 en week met de instapbakken af van mat’36.
IMGP6822a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
108* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 11853


225*


« Antwoord #28 Gepost op: 16 September 2020, 23:34:15 »

Indrukwekkend Gerard. Ik zal het je nooit nadoen. Als dit model te zijner tijd rijdt zal dat vast heel veel voldoening geven.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6285


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 17 September 2020, 08:52:28 »

Weet je zeker dat het echte stel geen naad had?  Grin
Mooi werk.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Mat '36 452
« vorige volgende »
Ga naar: