Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mat '36 452  (gelezen 4569 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6615


237*


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 17 September 2020, 08:45:34 »

Nog een paar plekjes, zei hij kritisch  Wink

Mooi Gerard! Was een enge klus denk ik zo, die kop er af breken/snijden/wrikken...
De ellende bij deze klussen zijn de cabinedeuren die zo dicht op de kop zitten net als bij LiMastica Hondekop verbouwingen.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 779


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #31 Gepost op: 19 September 2020, 09:14:43 »

Ik zie nu pas dit draadje Duim omhoog

Wat een mooi project van een mooi materieelsoort! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik blijf je volgen (en ga je niet nadoen  Grin)

Succes er mee!

Grtz,
Niels
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1252


Enge buur bij de buren


« Antwoord #32 Gepost op: 3 Oktober 2020, 19:37:34 »

Het tussenrijtuig is ondertussen als casco klaar en in de grondlak gezet.
Ook is de een vloerplaat gemaakt met scheidingswanden, toiletruimten ingezet enz.
Aan de bak zijn stroomlijn schotten gemaakt.
De cascobouw is nu voor 2/3 deel klaar.
IMGP6847a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6851a by G. van Vliet, on Flickr

Samen met de ABk begint het al wat te worden.
IMGP6853a by G. van Vliet, on Flickr
De tredebakken onder de deuren zijn bij de tussenbak anders dan bij de beide kopbakken. Bij mat'36 liepen de deuren bijna tot de onderkant van de bak.
De later gebouwde tussenbakken zijn gebouwd volgens de bouwwijze van mat'40 waarbij de tredebakken meer naar binnen zaten en de deuren iets korter zijn. Dat is ook goed te zien bij de foto's van het origineel.

De eerste delen van de BDk zijn afgezaagd en gecombineerd.
IMGP6854a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6856a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6857a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6858a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
109* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6615


237*


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 3 Oktober 2020, 20:35:59 »

Mooi werk Gerard.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 779


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #34 Gepost op: 3 Oktober 2020, 21:42:57 »

Inderdaad. Ziet er goed uit! Duim omhoog
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #35 Gepost op: 7 Oktober 2020, 13:40:42 »

Wat een vakwerk Duim omhoog welke plamuur/vuller gebruik je voor de naden en overgangen? Ik stoei zelf vaak met de hardheid die dan teveel verschilt van het kunststof, waardoor je het met schuren moeilijk egaal krijgt.
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1252


Enge buur bij de buren


« Antwoord #36 Gepost op: 7 Oktober 2020, 14:44:36 »

In plaats van plamuur gebruik ik cyanoacrylaatlijm (snellijm, secondelijm, meestal de dunvloeibare) dik op de naad smeren en dan met activator bespuiten. Lijm verdampt razendsnel en is binnen een paar seconden hard.
Daarna opgevulde naad met vijl bewerken tot beide wanden weer op het oog glad zijn. Controle primerlaag erover zodat de oneffenheden goed zichtbaar zijn.
Eventueel een dunne laag lijm erover en weer met activator behandelen, vijlen, controlelaag primer en bij voldoende resultaat de wand steed fijner glad schuren met  een dun latje waarop met dubbelzijdig tape (geen schuimtape) schuurpapier is geplakt. Door de lat plat op de wand te houden tijdens het schuren krijg je een egaal oppervlak. Steeds een latje met fijner schuurpapier gebruiken totdat het resultaat goed is.
Met de secondelijmmethode kan je op één avond de hele bak glad krijgen.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
109* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1252


Enge buur bij de buren


« Antwoord #37 Gepost op: 9 Oktober 2020, 15:47:25 »


Mooie spulletjes van FRIE voor de in aanbouw zijnde mat '36 binnen gekregen.
Lampringen voor de topseinen
ruitenwissers
raamlijstenset voor de kopruiten
trekogen
cabinedeuren
deurkrukken
instrumentenpaneel
koersborden
draaistelzijkanten
BBC pantografen
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
109* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1252


Enge buur bij de buren


« Antwoord #38 Gepost op: 19 Oktober 2020, 09:47:54 »

Voor de bagagedeuren had ik nog een aantal geëtste cabinedeuren van FRIE liggen. Deze  cabinedeuren zijn hoger en breder dan de bagagedeuren van mat’36, die vlak in de wand liggen.
De cabinedeuren doormidden geknipt, 1,8mm er tussen uit gehaald en de twee overgebleven zijkanten weer tegen elkaar gesoldeerd.
IMGP6909 by G. van Vliet, on Flickr
De oorspronkelijke Limarossicabinedeur en ook het stukje zijwand met de luchtroosters verwijderd. Hiervoor in de plaats komt een stukje messingzijwand met aangesoldeerde cabinedeur voor mat’46 van FRIE in de plaats.
De nieuwe cabinedeuren van FRIE hebben mooie geëtste deurkrukken, scharnieren en regengoot boven de deur.
In dit stukje zijwand zijn dan ook de nieuwe bagagedeuren gesoldeerd. FRIE levert ook losse deurkrukken voor cabinedeuren en dus ook zo’n deurkrukje op de nieuwe bagagedeur gesoldeerd.
De losse koppen mat’36 bij de cabinedeuren afgezaagd, de ronding van de losse kop sluit dan toevallig ook redelijk aan op de kap van de Limarossi.
IMGP6912 by G. van Vliet, on Flickr

Ondertussen ontdekt dat de cabineramen in de kop van de ABk op formaat van Mat’40 zijn.
Balen, want aan die kop had ik al een hoop versleuteld en leken goed te zijn.
Toch was ik er niet helemaal tevreden mee. Toen de cabineramen van mat’36 van FRIE binnen kwamen viel het kwartje; de mat’36 cabineramen zijn nog kleiner dan ik dacht.
Eerst nu maar de kop van de BDk aan gaan pakken, de ramen op de juiste hoogte en formaat maken en dan nog maar een keer de kop van de ABk aanpakken.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
109* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1252


Enge buur bij de buren


« Antwoord #39 Gepost op: 28 Oktober 2020, 22:35:24 »

Begonnen met de mat’36 kop uit te richten en aan de bak te lijmen.
Ook deze kop had weer niet de juiste vorm, te hoog, te breed en te bol.
Dus op de manier waarmee de kop van de ABk was aangepast ook deze kop gaan aanpassen.
Dit met veel styreen aan de buitenkant en oude wanddelen aan de binnenkant van de kop, gelijmd met rijkelijk secondelijm. De secondelijm dient dan ook hier weer als vulmiddel.
IMGP6914a by G. van Vliet, on Flickr

Er verdwenen weer hele delen van de oorspronkelijke koppen en moest de plaats van de cabineramen opnieuw bepaald worden.
De maat van deze ramen konden mooi overgenomen worden van de geëtste FRIE cabineramen.
IMGP6916a by G. van Vliet, on Flickr

Nadat de kop de juiste vorm had gekregen is de plaats bepaald van de lampen. Om doorschijnen in het kunststof te voorkomen heb ik buisjes van messing gedraaid.
De al aanwezige geëtste lampenringen van FRIE voor kop en sluitverlichting worden op deze messing buisjes gesoldeerd.
Voordeel is dat ik niet bang hoef te zijn dat deze ringen tijdens het rijden van de bak af vallen.
IMGP6930a by G. van Vliet, on Flickr

Aan de binnenzijde ziet het er nog niet uit.
IMGP6933a by G. van Vliet, on Flickr

De definitieve goede kop van mat’36 en de eerste kop naast elkaar.
Leek die eerste kop die af was op het eerste gezicht best wel aardig, nu de tweede kop de definitieve en goede vorm heeft gekregen, valt het op dat de eerste kop toch nog te bol is en dat de cabineramen veel te groot zijn.
Aan de kras op de grijze kop kan je zien welke hoogte de cabineramen eigenlijk moeten hebben. Daar moet dus nog wat aan gedaan worden….
Kunnen meteen geëtste cabinedeuren worden geplaatst.
IMGP6944a by G. van Vliet, on Flickr

De basisvorm zit er nu wel goed in.
IMGP6947a by G. van Vliet, on Flickr

Zo moet een mat’36 er dus ongeveer uitgezien hebben in het geel met reclamebanen.
IMGP6948a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148* bij de buren
109* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6615


237*


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 29 Oktober 2020, 06:06:20 »

Ouderwets plamuren en schuren!  Duim omhoog

Wel grappig om te zien dat de Mcn vanuit dit treinstel naar de Koploper in enkele stappen van zo'n beetje de laagste positie naar de hoogste positie die een Mcn kan hebben is geëvolueerd.  Grin
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1222


« Antwoord #41 Gepost op: 29 Oktober 2020, 09:16:05 »

En dan te bedenken dat ze bij de introductie van Mat '36 niet eens machinist mochten heten: wagenvoerder.....
Wordt mooi, Gerard Duim omhoog
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6333


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 29 Oktober 2020, 10:34:32 »

had je er niet beter alsnog een mat '40 van kunnen bouwen?  Grin
Jammer van het extra werk, maar als je het weet blijf je het zien en zou laten zitten zelfs voor mij eigenlijk geen optie meer zijn.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Mat '36 452
« vorige volgende »
Ga naar: