Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Meer "Epoche II" geneuzel
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Meer "Epoche II" geneuzel  (gelezen 33185 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Gepost op: 20 Januari 2016, 17:19:55 »

Tijdens Eurospoor in oktober 2015 werd duidelijk gemaakt dat er méér gepost moest worden op dit mooie forum. Dit heb ik toegezegd, maar buiten "Raadplaatje" en "Onlangs gespot" zijn mijn bijdragen beperkt geweest. Ik had geen flauw idee wat ik zou kunnen posten. Ik ben geen "bouwer" zoals Jakop en Ruud, ik zie mezelf meer als een "verzamelaar". Zodoende wil ik wat van mijn verzameling laten zien in de vorm van treinsamenstellingen of iets degelijks.

Groet,
Maarten
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 20 Januari 2016, 17:33:56 »

Ja! Laat maar zien!

Tijdperk 2 weet ik weinig van dus ben heel benieuwd.

Zou ook wel eens willen weten waarom nou juist tijdperk 2?
Gelogd

mvg,
 Sander
iepjak
Newbie

Offline Offline

Berichten: 36


« Antwoord #2 Gepost op: 20 Januari 2016, 17:54:04 »

L.S.,
Mooi initiatief. Epoche II, veel opstellingen dan maar van Baden/Wurtenb. En bay. of Pruis'
Grtz. Iepjak.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Januari 2016, 17:57:09 »

We gaan er voor zitten Maarten!  Duim omhoog
Dezelfde vraag en opmerking die Sander noemt kwamen ook bij mij op...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #4 Gepost op: 20 Januari 2016, 20:59:49 »

Zijn je samenstellingen een beetje conform de werkelijkheid?
Dan heb ik nog wel een leuke suggestie: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/show-je-realistische-treinsamenstelling/  Wink
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 21 Januari 2016, 02:24:22 »

Het begon allemaal...



Toen ik mijn materieelpark ging uitbreiden, kocht ik wat ik mooi vond. Van Duits, Nederlands naar Zwitsers, van tijdperk II tot V, alles door elkaar. Na een aantal jaren kwam ik er achter dat er op deze manier niks bij elkaar paste. Het stoomtijdperk sprak mij sowieso heel erg aan, het zal de hunkering naar vervlogen tijden zijn geweest. De balans is in het voordeel van tijdperk II doorgeslagen, omdat ik op dat moment twee DRG stoomlocs had en maar één DB machine.
Halverwege mijn middelbare schooltijd begon ik geïnteresseerd te raken in de Tweede Wereldoorlog. Naast het feit dat de spoorwegen gebruikt werden voor de Holocaust, wat ik als basiskennis van elke Nederlander beschouw, was een legermacht afhankelijk van een goede logistieke bevoorrading en van een wapenindustrie die voldoende grondstoffen nodig had om te produceren. Rokende schoorstenen, brandende kolen, smeltende ertsen en roodgloeiend staal van Kraft-, Hütten- en Bergwerke vind ik allemaal prachtig.
Het materieel dat ik heb is Pruisisch of Eenheidsworst. Ik moet je dan teleurstellen. Vanaf de jaren '30 werden Länderbahn machines als oude meuk beschouwd.
De samenstellingen zijn redelijk realistisch, dat wil ik wel proberen. Het kan altijd beter. Voor mij is het uitpluizen van bronnen en het completeren van het rollend materieel de volgende stap. Er zijn zat leuke foto's te vinden, maar het probleem is dat je een loc mist, of een wagen, of de foto is niet duidelijk genoeg.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Januari 2016, 06:48:53 »

G, G, en nog meer G.

In 1909 werd het Deutsche Staatsbahn-Wagenverband opgericht. Dit samenwerkingsverband tussen de spoorwegmaatschappijen van elke Duitse staat had als doel het verminderen van de veelvoud aan wagentypen die in omloop waren. Door normen op te stellen kon de bouw vereenvoudigd worden. Er werden 11 wagentypen ingevoerd, de zogenaamde Musterblätter, die sindsdien in grote hoeveelheden besteld konden worden.
Na de Eerste Wereldoorlog waren er, ondanks oorlogsverliezen, meer dan 800.000 goederenwagens in bedrijf. Door het Verdrag van Versailles moesten de Duitse spoorwegen samen zo'n 280.000 goederenwagen aan de overwinnaars afstaan.
In de jaren '20 werden er wagens gebouwd om de tekorten aan te vullen. De uitwisselbaarheid van onderdelen zorgde voor een betere efficiency.
Door de crisis van de jaren '30 waren er minder goederenwagens in bedrijf, maar toch meer dan 600.000 stuks. Ondanks de crisis waren er wagens nodig om oude exemplaren te vervangen. De reissnelheden namen toe en langzame goederentreinen mochten het personenverkeer niet hinderen. De lastechniek deed zijn intrede, waardoor wagendelen niet meer geklonken werden. Er waren zelfs typen die volledig uit staal gebouwd werden.
Als de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken is er een grote behoefte aan wagens. Het laadvermogen gaat omhoog, bij open kolenwagens van 20 naar 26,5 ton en bij gesloten wagens van 15 naar 20 ton. 

Vanaf 1878LänderbauartGattung GBezirk Hannover
Vanaf 1978LänderbauartGattung GBezirk Stettin
Vanaf 1910VerbandsbauartGattung GBezirk Kassel
Vanaf 1910VerbandsbauartGattung GBezirk München
Vanaf 1924VerbandsbauartGattung GrBezirk Kassel
Vanaf 1934VerbandsbauartGattung GsBezirk Oppeln
Vanaf 1943KriegsbauartGattung GmhsBezirk Bremen


95 005 met diverse gesloten goederenwagens.

Bovenstaand verhaal geeft de algemene lijn weer voor het hele Duitse wagenpark. Onlangs heb ik twee wagens Gattung G Bezirk Kassel aangeschaft, dus het lijkt mij wel leuk om met dit type te starten. Naast open kolenwagens waren gesloten goederenwagens het meest in dienst. Van het Bezirk Kassel en München waren er zo'n 122.000 stuks gebouwd. Dit type is een "must-have" en je kan er dus niet genoeg van hebben. Mijn trein stelt een stukgoederentrein voor. Als de indruk wordt gewekt dat het wel verdacht veel op een deportatietrein lijkt, vind ik dat jammer. Het feit is dat Gattung G in dergelijke trein werd ingezet.


Van spoor naar straat, RVM, 1937.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 22 Januari 2016, 19:13:21 »

Interessant Maarten  Duim omhoog
Wat heb daar nu voor staan? Is dat een 85'er?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Januari 2016, 14:22:48 »

Dit is een BR 95. Deze zijn ouder en kleiner dan de BR 85. Ik zal de loc t.z.t. uitgebreider behandelen. Ruud heeft de Epoche III versie eens laten zien.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Januari 2016, 15:48:05 »

Links: Fleischmann 533101. Bedrijfsnummer 83 805. Gattung Gr. Bezirk Kassel. Laatste revisie 12.11.35. Typerend voor deze wagens van de Austauschbauart is het bolle dak, wat ook bij de wagens Gl Dresden werd toegepast.
Rechts: Fleischmann 535801. Bedrijfsnummer 30 191. Gattung G. Bezirk Kassel. Laatste revisie 26.2.32. Het model heeft los aangebrachte delen zoals handgrepen en sluitseinhouders. Dit was ik juist van Roco gewend en ik dacht dat het een Roco variant in een Fleischmann doos betrof. De beweegbare schuifdeuren zijn typisch Fleischmann. De positie van de ventilatie roosters zijn anders. Het is dus echt een nieuwe constructie uit 2012. Duim omhoog


Gr Kassel en G Kassel.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 1 Februari 2016, 14:45:49 »

Ik heb een fout in m'n tabel gemaakt.
Vanaf 1878LänderbauartGattung GBezirk Hannover
Vanaf 1978LänderbauartGattung GBezirk Stettin
Vanaf 1910VerbandsbauartGattung GBezirk Kassel
Vanaf 1910VerbandsbauartGattung GBezirk München
Vanaf 1924AustauschbauartGattung GrBezirk Kassel
Vanaf 1934AustauschbauartGattung GsBezirk Oppeln
Vanaf 1943KriegsbauartGattung GmhsBezirk Bremen
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 1 Februari 2016, 14:46:00 »

Links: Fleischmann 5360. Bedrijfsnummer 33 654. Gattung Gvwh. Bezrik Stettin. Laatste revisie 19.10.35.
Rechts: Fleischmann 5356. Bedrijfsnummer 3 643. Gattung G. Bezrik Stettin. Laatste revisie 3.6.36.
Twee oudste typen naar elkaar. De Gvwh werd gebruikt voor het transport van groot vee. In de wanden net boven de wagenvloer zijn speciale kleppen aangebracht. In de Eerste Wereldoorlog gebruikte het Duitse leger deze wagens voor het vervoer van paarden naar het front om hun artillerie te trekken.


Gvwh Stettin en G Stettin.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 7 Februari 2016, 07:33:00 »

Links: Fleischmann 535604. Bedrijfsnummer 5 225. Gattung G. Bezirk Hannover. Laatste revisie 23.4.34.
Rechts: Fleischmann 5353. Bedrijfsnummer 34 448. Gattung Gvwh. Bezirk Stettin. Laatste revisie 28.6.35.
Nog twee oudjes. De Hannover-wagen heeft bij een revisie massieve wielen. Fleischmann bracht deze wagen uit in 2013. Een gelijksoortige wagen staat hoog op mijn verlanglijstje. Namelijk Fleischmann 85 5866, exclusief model 2005, met Endfeldverstäkung. Op de wanden zijn ijzeren profielen aangebracht en lopen vanaf de kop schuin naar het midden van de wagen. Zie foto.


G Hannover en Gvwh Stettin.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 15 Februari 2016, 15:15:13 »

Links: Fleischmann 5330. Bedrijfsnummer 82 317. Gattung Gr. Bezirk Kassel. Laatste revisie 3.9.34.
Rechts: Fleischmann 5366. Bedrijfsnummer 13 127. Gattung G. Bezirk Hannover. Laatste revisie 24.7.35.
Naast het gewelfde dak van de Austauschbauart werd het remmershuis direct op het chassis geplaatst. Deze wagen heeft ook geen spaakwielen meer.


Gr Kassel en G Hannover.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 26 Februari 2016, 13:47:40 »

Links: Roco 46822. Bedrijfsnummer 28 135. Gattung G. Bezirk München. Laatste revisie 15.5.32.
Rechts: Roco 47645. Bedrijfsnummer 17 646. Gattung G. Bezirk Kassel. Laatste revisie 27.2.32.
Als laatste twee oudjes van de Verbandsbauart. De rechter wagen is onlangs aan de verzameling toegevoegd, wat ik in Antwoord #6 reeds geschreven heb. De schuifdeuren kunnen niet geopend worden, wat een minpunt kan zijn. Een pluspunt zijn de los aangezette handgrepen en sluitseinhouders.


G München en G Kassel.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Meer "Epoche II" geneuzel
« vorige volgende »
Ga naar: