G, G, en nog meer G.In 1909 werd het Deutsche Staatsbahn-Wagenverband opgericht. Dit samenwerkingsverband tussen de spoorwegmaatschappijen van elke Duitse staat had als doel het verminderen van de veelvoud aan wagentypen die in omloop waren. Door normen op te stellen kon de bouw vereenvoudigd worden. Er werden 11 wagentypen ingevoerd, de zogenaamde Musterblätter, die sindsdien in grote hoeveelheden besteld konden worden.
Na de Eerste Wereldoorlog waren er, ondanks oorlogsverliezen, meer dan 800.000 goederenwagens in bedrijf. Door het Verdrag van Versailles moesten de Duitse spoorwegen samen zo'n 280.000 goederenwagen aan de overwinnaars afstaan.
In de jaren '20 werden er wagens gebouwd om de tekorten aan te vullen. De uitwisselbaarheid van onderdelen zorgde voor een betere efficiency.
Door de crisis van de jaren '30 waren er minder goederenwagens in bedrijf, maar toch meer dan 600.000 stuks. Ondanks de crisis waren er wagens nodig om oude exemplaren te vervangen. De reissnelheden namen toe en langzame goederentreinen mochten het personenverkeer niet hinderen. De lastechniek deed zijn intrede, waardoor wagendelen niet meer geklonken werden. Er waren zelfs typen die volledig uit staal gebouwd werden.
Als de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken is er een grote behoefte aan wagens. Het laadvermogen gaat omhoog, bij open kolenwagens van 20 naar 26,5 ton en bij gesloten wagens van 15 naar 20 ton.
Vanaf 1878 | Länderbauart | Gattung G | Bezirk Hannover |
Vanaf 1978 | Länderbauart | Gattung G | Bezirk Stettin |
Vanaf 1910 | Verbandsbauart | Gattung G | Bezirk Kassel |
Vanaf 1910 | Verbandsbauart | Gattung G | Bezirk München |
Vanaf 1924 | Verbandsbauart | Gattung Gr | Bezirk Kassel |
Vanaf 1934 | Verbandsbauart | Gattung Gs | Bezirk Oppeln |
Vanaf 1943 | Kriegsbauart | Gattung Gmhs | Bezirk Bremen |
95 005 met diverse gesloten goederenwagens.Bovenstaand verhaal geeft de algemene lijn weer voor het hele Duitse wagenpark. Onlangs heb ik twee wagens Gattung G Bezirk Kassel aangeschaft, dus het lijkt mij wel leuk om met dit type te starten. Naast open kolenwagens waren gesloten goederenwagens het meest in dienst. Van het Bezirk Kassel en München waren er zo'n 122.000 stuks gebouwd. Dit type is een "must-have" en je kan er dus niet genoeg van hebben. Mijn trein stelt een stukgoederentrein voor. Als de indruk wordt gewekt dat het wel verdacht veel op een deportatietrein lijkt, vind ik dat jammer. Het feit is dat Gattung G in dergelijke trein werd ingezet.
Van spoor naar straat, RVM, 1937.