Op de site van
Skiptram zag ik mooie panto’s zoals ze gebruikt werden/worden op HTM trams.
Omdat ook ik een aantal HTM trams in model heb waarvan de panto’s altijd de modderschuit op de vlag zijn heb ik twee SSWa panto’s voor mijn buitenlijner besteld.
Toen deze panto’s binnenkwamen was ik blij verrast over de fraaie filigrane uitvoering, dat zou mooi staan op de tram. En ook wat grootte stonden deze natuurlijker als de verbouwde Sommerfelds die ooit bij de kit waren bijgeleverd.
Nu is zelfs op de allermooiste vertaling van het origineel in een model wel iets aan te merken, zo ook hier.
In het bovenkwadrant van de panto miste ik de bovenste dwarsverbinding en in overleg met Skiptram bleek het mogelijk deze dwarsverbinding tussen de zijsteunen te bevestigen.
Dat bevestigen heb ik gedaan door een stukje rond messing 0,5mm precies op lengte af te knippen en deze dan klemvast tussen de zijsteunen te zetten. Een klein drupje vloeimiddel op de verbinding en een schilfertje soldeer erbij. Dan net de vlam eroverheen tot het soldeerschilfertje smelt en tussen de verbinding vloeit. Net genoeg warmte en de zaak zit vast.
Hier een foto van de aangepaste panto.
IMGP7520a by
G. van Vliet, on Flickr
En van boven;
IMGP7539a by
G. van Vliet, on Flickr
Hieronder een aantal foto’s van de HTM buitenlijner 53, soms met Salonwagen 119 onderweg.
IMGP7526a by
G. van Vliet, on Flickr
IMGP7537a by
G. van Vliet, on Flickr
IMGP7545a by
G. van Vliet, on Flickr
IMGP7528b by
G. van Vliet, on Flickr