Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: NS 6302  (gelezen 28250 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 9 gasten bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 1 November 2019, 22:55:24 »

IMGP5099a by G. van Vliet, on Flickr
Na wat gebouwde onderdelen los te hebben gestapeld begint het toch wel op een 6300 te lijken Smiley
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1 Gepost op: 2 November 2019, 06:06:16 »

Goed bezig Gerard! Het lijkt wel een Garratt als je 'm zo presenteert Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 2 November 2019, 08:41:46 »

Muurtje eromheen en klaar.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Enge buur bij de buren


« Antwoord #3 Gepost op: 12 Januari 2020, 23:13:07 »

IMGP4628 by G. van Vliet, on Flickr
Begonnen met wat onderdelen te bestellen omdat in witmetaal niet alles even fijntjes is. Maar daar wou ik ook niet mee overdrijven.

IMGP4631 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP4630 by G. van Vliet, on Flickr
Alles wordt gesoldeerd en dan begin je wel lekker met messing.

IMGP4629 by G. van Vliet, on Flickr
Dan het een en ander met low-melt aan elkaar plakken.

Voorlopig houd ik mij aan de bouwbeschrijving zonder te veel in andere draadjes te kijken, over problemen met het door wisselstraten lopen van de machine heb ik wel wat gelezen. Eerst zelf het originele concept maar bouwen.
Voorlopig staat dit in elkaar gepast maar veel is nog niet aan elkaar gemaakt.
Er zijn geen plaatjes gemaakt van het bouwen van de bogies.
IMGP5099a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Januari 2020, 10:20:12 »

Voor mij (nog?) een modelbouw-brug te ver, maar ik ga je volgen!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Enge buur bij de buren


« Antwoord #5 Gepost op: 14 Januari 2020, 23:12:16 »

En door met het pulken aan het frame en wielen van de 6300.
Het contragewicht van het voorste drijfwiel staat nog niet helemaal goed.
IMGP5314 by G. van Vliet, on Flickr

Frame en cilinderblok zit nu inelkaar.
IMGP5315 by G. van Vliet, on Flickr

Onder de buffers de rangeerhandgrepen gemaakt van 0,3mm hardgetrokken staal evenals de handgrepen van alle frontdeksels.
IMGP5316a by G. van Vliet, on Flickr

Voorlopige samenstelling tot nu toe.
Hierna aan de handrails, trappen, stoom- en smeerleidingen beginnen.
IMGP5313 by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
bollen neus
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 15 Januari 2020, 09:24:53 »

Zal zeker een zware loc worden zo te zien?  Duim omhoog
Eric
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Enge buur bij de buren


« Antwoord #7 Gepost op: 5 Februari 2020, 17:24:26 »

Zal zeker een zware loc worden zo te zien?  Duim omhoog
Eric
Weegt nu al zo'n 370 gram. Grin
Weer een klein stapje verder met de 6300.
Wat kleine onderdelen er op gezet en de zaak weer gecombineerd.
Frame met wielen, voetplaat, dak en ketel/machinistenhuis staan nog los, wat de spleet tussen huis en voetplaat verklaard.
Volgende stap is het sodabadje in.
Daarna ga ik maar eens wat spuiten, denk ik.
Na het spuiten kunnen de stoomleidingen en handrails erop, het meeste ligt al voorgebogen klaar.

IMGP5462a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP5457a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
bollen neus
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 6 Februari 2020, 09:56:01 »

Stomers zijn niet direct mijn dada maar ik kan er wel van genieten met zo'n ombouw projectje.  Duim omhoog
Eric.
Gelogd
Zuijlen
Newbie

Offline Offline

Berichten: 2


« Antwoord #9 Gepost op: 12 Februari 2020, 06:54:51 »

Ziet er prachtig uit! Duim omhoog
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Enge buur bij de buren


« Antwoord #10 Gepost op: 10 April 2020, 17:08:06 »

Een boog doorkomen van de 6300 van DJH is nog best een dingetje.
De constructie van DJH is ook een beetje vreemd, de vier aangedreven assen vormen een draaipunt ongeveer in het midden van de lok en de twee bogies draaien om hun eigen middelpunt ver uit het midden van de loc. Drie draaipunten dus die ver van elkaar liggen. Om de wielen nog een beetje de boog te laten volgen zijn de draaipunten in de bogies ovaal in de breedte van de bogie. De bogies kunnen dus zijdelings schuiven in het draaipunt.
Best wel een aardige oplossing alleen kloppen de krachthoeken niet waardoor het schuiven in de ovale gaten vrij moeilijk gaat en  het hele frame in bogen onder R5 gaat wringen.
Een oplossing is de drie hoofddraaipunten van frame en bogies dichter bij elkaar te leggen en zo mogelijk de draaipunten van de bogies ook draaibaar te houden.
Om de draaipunten hoofddraaipunten dichter bij elkaar te leggen heb ik de bogies met lange stroken aan het frame verbonden.
IMGP5679 by G. van Vliet, on Flickr

Deze stroken heb ik laten scharnieren om de boutjes aan het uiteinde van het vaste frame waarmee de plaat met remimitaties op het frame wordt vast gezet.
Aan deze lange stroken heb ik de bogies weer draaibaar bevestigd en wel zo dat de bogies op de juiste plaats in het frame komen te zitten.
De originele sleufscharnierpunten heb ik niet gebruikt maar een nieuw scharnierpunt gemaakt dat 5 mm dichter naar het midden van het frame komt te liggen. Hiermee komt het, in feite tweede scharnierpunt van de bogie ook dichter bij het midden van het frame te zitten.
IMGP5691 by G. van Vliet, on Flickr

Het voorste deel van de scharnierstrook is naar beneden gebogen en glijdt, om het zachte witmetaal niet te beschadigen,  over een slijtplaatje van 0,1 dik rvs.
IMGP5686 by G. van Vliet, on Flickr

De lange scharnierstrook heb ik in vorm gebogen zodat het over de gietuitsparingen van de assen komt en het scharnierpunt weer op de juiste hoogte in het vaste frame van de loc steekt.
IMGP5693 by G. van Vliet, on Flickr

Om de plaat onder de loc, met de remschoenimitaties, de twee scharnierstroken niet te laten afklemmen als deze plaat met remschoenimitaties onder de loc wordt vastgezet, heb ik twee hoogteringetjes op de middelste bevestigingspunten gesoldeerd zodat er onder het uiteinde van de plaat ruimte overblijft om de scharnierstroken te laten scharnieren.
IMGP5695 by G. van Vliet, on Flickr

Gemonteerd ziet het er bij een boog in lopen zo uit;
IMGP5688 by G. van Vliet, on Flickr
In theorie zou het frame nu alle s-bochten moeten kunnen doorlopen  Grin
De messingstrookjes zijn tijdelijk om de loopassen op z’n plek te houden en worden na het spuiten vervangen door de originele afdekplaten.
IMGP5699 by G. van Vliet, on Flickr

Het frame van de 6300 nu een paar rondjes over de baan getrokken achter een 1000 e-lok.
Het frame volgt makkelijk alle bogen, ook radius 3, wissels, overloopwissels enz. Ook geduwd volgt het frame alle obstakels dus dat lijkt goed te gaan.
Wat wel blijkt is dat er veel te veel zijdelingse speling op de voorste en achterste aangedreven as zit. Hierdoor volgt het frame niet mooi de baan en staat af en toe scheef en hierdoor dwingt het frame de bogies op wissels tegen de contrarails aan.
Om dit te verhelpen ringen om de as gezet tussen frame en wiel van de eerste en vierde aangedreven as zodat de zijdelingse speling niet meer dan een halve mm bedraagt. Bij beide andere drijfwielen is de speling gebleven zoals dat was zodat deze een behoorlijke zijdelingse speling hebben in bogen en dus ook krappe boogstralen blijven volgen.
Daarna verder gaan met motoriseren, bekabelen en een decoder tijdelijk gemonteerd.

Het frame heeft nu zijn eerste meters zelfstandig afgelegd en blijkt overloopwissels, wat onregelmatigheden in de baan en zelfs de krapste bogen (R3) gewoon te volgen. klik voor een filmpje
IMGP5700 by G. van Vliet, on Flickr

Voor de lol het frame een paar E’tjes laten trekken, kan het alvast aan zijn taak wennen.
Omdat de hele bovenbouw er nog op moet (behoorlijk veel extra gewicht) trekt het frame nog niet veel assen zonder te slippen.
IMGP5703 by G. van Vliet, on Flickr
Klik voor een filmpje

Kan nu met een gerust hart met de afwerking gaan beginnen.
« Laatste verandering: 10 April 2020, 22:19:04 door GerardvV » Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 10 April 2020, 17:19:32 »

De filmpjes doen het niet, tenminste niet bij mij.  Sad

edit: direct op je flickr-account werkt het bij mij wel

Kan nu met een gerust hart met de afwerking gaan beginnen.

Ik zou het hierbij laten, mooier gaat het niet worden.  Grin

Groet, Huub (inderdaad, geen liefhebber van de 6300)
« Laatste verandering: 10 April 2020, 17:22:07 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 10 April 2020, 21:01:07 »

Nice engineering!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Enge buur bij de buren


« Antwoord #13 Gepost op: 10 April 2020, 22:20:30 »

De filmpjes doen het niet, tenminste niet bij mij.  Sad
Gerepareerd.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 10 April 2020, 22:24:32 »

Bij mij werkt het nog steeds niet...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: NS 6302
« vorige volgende »
Ga naar: