Een boog doorkomen van de 6300 van DJH is nog best een dingetje.
De constructie van DJH is ook een beetje vreemd, de vier aangedreven assen vormen een draaipunt ongeveer in het midden van de lok en de twee bogies draaien om hun eigen middelpunt ver uit het midden van de loc. Drie draaipunten dus die ver van elkaar liggen. Om de wielen nog een beetje de boog te laten volgen zijn de draaipunten in de bogies ovaal in de breedte van de bogie. De bogies kunnen dus zijdelings schuiven in het draaipunt.
Best wel een aardige oplossing alleen kloppen de krachthoeken niet waardoor het schuiven in de ovale gaten vrij moeilijk gaat en het hele frame in bogen onder R5 gaat wringen.
Een oplossing is de drie hoofddraaipunten van frame en bogies dichter bij elkaar te leggen en zo mogelijk de draaipunten van de bogies ook draaibaar te houden.
Om de draaipunten hoofddraaipunten dichter bij elkaar te leggen heb ik de bogies met lange stroken aan het frame verbonden.
IMGP5679 by
G. van Vliet, on Flickr
Deze stroken heb ik laten scharnieren om de boutjes aan het uiteinde van het vaste frame waarmee de plaat met remimitaties op het frame wordt vast gezet.
Aan deze lange stroken heb ik de bogies weer draaibaar bevestigd en wel zo dat de bogies op de juiste plaats in het frame komen te zitten.
De originele sleufscharnierpunten heb ik niet gebruikt maar een nieuw scharnierpunt gemaakt dat 5 mm dichter naar het midden van het frame komt te liggen. Hiermee komt het, in feite tweede scharnierpunt van de bogie ook dichter bij het midden van het frame te zitten.
IMGP5691 by
G. van Vliet, on Flickr
Het voorste deel van de scharnierstrook is naar beneden gebogen en glijdt, om het zachte witmetaal niet te beschadigen, over een slijtplaatje van 0,1 dik rvs.
IMGP5686 by
G. van Vliet, on Flickr
De lange scharnierstrook heb ik in vorm gebogen zodat het over de gietuitsparingen van de assen komt en het scharnierpunt weer op de juiste hoogte in het vaste frame van de loc steekt.
IMGP5693 by
G. van Vliet, on Flickr
Om de plaat onder de loc, met de remschoenimitaties, de twee scharnierstroken niet te laten afklemmen als deze plaat met remschoenimitaties onder de loc wordt vastgezet, heb ik twee hoogteringetjes op de middelste bevestigingspunten gesoldeerd zodat er onder het uiteinde van de plaat ruimte overblijft om de scharnierstroken te laten scharnieren.
IMGP5695 by
G. van Vliet, on Flickr
Gemonteerd ziet het er bij een boog in lopen zo uit;
IMGP5688 by
G. van Vliet, on Flickr
In theorie zou het frame nu alle s-bochten moeten kunnen doorlopen
De messingstrookjes zijn tijdelijk om de loopassen op z’n plek te houden en worden na het spuiten vervangen door de originele afdekplaten.
IMGP5699 by
G. van Vliet, on Flickr
Het frame van de 6300 nu een paar rondjes over de baan getrokken achter een 1000 e-lok.
Het frame volgt makkelijk alle bogen, ook radius 3, wissels, overloopwissels enz. Ook geduwd volgt het frame alle obstakels dus dat lijkt goed te gaan.
Wat wel blijkt is dat er veel te veel zijdelingse speling op de voorste en achterste aangedreven as zit. Hierdoor volgt het frame niet mooi de baan en staat af en toe scheef en hierdoor dwingt het frame de bogies op wissels tegen de contrarails aan.
Om dit te verhelpen ringen om de as gezet tussen frame en wiel van de eerste en vierde aangedreven as zodat de zijdelingse speling niet meer dan een halve mm bedraagt. Bij beide andere drijfwielen is de speling gebleven zoals dat was zodat deze een behoorlijke zijdelingse speling hebben in bogen en dus ook krappe boogstralen blijven volgen.
Daarna verder gaan met motoriseren, bekabelen en een decoder tijdelijk gemonteerd.
Het frame heeft nu zijn eerste meters zelfstandig afgelegd en blijkt overloopwissels, wat onregelmatigheden in de baan en zelfs de krapste bogen (R3) gewoon te volgen.
klik voor een filmpjeIMGP5700 by
G. van Vliet, on Flickr
Voor de lol het frame een paar E’tjes laten trekken, kan het alvast aan zijn taak wennen.
Omdat de hele bovenbouw er nog op moet (behoorlijk veel extra gewicht) trekt het frame nog niet veel assen zonder te slippen.
IMGP5703 by
G. van Vliet, on Flickr
Klik voor een filmpjeKan nu met een gerust hart met de afwerking gaan beginnen.