Beneluxtreinen:De afgelopen jaren zijn er heel wat bonte varianten geweest in het Benelux verkeer tussen Nederland en België (vroeger zat Luxemburg hier ook bij).
Ik begin met de, voor mij, bekendste versie de HLE11 met bordaux-rode rijtuigen:
Voor deze stam gebruik de door LS-Models gemaakte rijtuigen en HLE 1192 loc:
Benelux NMBS HLE 1192 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICR A 50 84 31-70 481-3 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICR AB 50 84 30-70 072-6 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICR BKd 50 84 82-70 975-7 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICR B 50 84 20-70 411-8 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICR B 50 84 20-70 416-7 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICR B 50 84 20-70 403-5 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICR Bs 50 84 28-70 103-3 H0 by
Arjen-V, on Flickr
HLE 11 + Geel/Bordauxrode ICR
Loc : HLE 1192
1ste klas : ICR A 50 84 31-70 481-3
1ste/2de klas : ICR AB 50 84 30-70 072-6
2de klas : ICR BKd 50 84 82-70 975-7
2de klas : ICR B 50 84 20-70 411-8
2de klas : ICR B 50 84 20-70 416-7
2de klas : ICR B 50 84 20-70 403-5
2de klas Stuurstand : ICR Bs 50 84 28-70 103-3
Hispeed rijtuigenIn de jaren die volgde werden de Bordauxrode stammen gereviseerd en omgestickerd naar het welbekende wit/rood/roze "zuurstok" patroon van NS-Hispeed. (Deze stam moet ik nog een keer afhalen bij mijn hofleverancier)
De samenstelling is vrijwel gelijk aan bovenstaande waarbij de AB en BKd zijn vervangen door een A en B bak. Uiteraard met gereviseerde rijtuigen.
Voor deze stam gebruik de door LS-Models gemaakte rijtuigen en HLE 1185 loc:
Loc : HLE 1185
1ste klas : ICRm A 50 84 31-70 xxx-x
1ste klas : ICRm A 50 84 xx-70 xxx-x
2de klas : ICRm B 50 84 xx-70 xxx-x
2de klas : ICRm B 50 84 20-70 xxx-x
2de klas : ICRm B 50 84 20-70 xxx-x
2de klas : ICRm B 50 84 20-70 xxx-x
2de klas Stuurstand : ICRm Bs 50 84 28-70 xxx-x
Huurrijtuigen I6, I10 en ÓBB:Met het in dienst komen van de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen zou de Beneluxtrein verdwijnen en vervangen worden door de inmiddels beruchte V250 treinstellen. Helaas waren deze treinstellen geen succes en werden al vrij snel na in dienst stelling al weer buiten dienst gesteld, en werd na veel kritiek de oude Beneluxtreinen van stal gehaald. Doordat veel van de rijtuigen omgebouwd waren voor dienst op de HSL tussen Amsterdam en Breda was er een te kort aan inzetbare Beneluxrijtuigen. Daartoe werden diverse rijtuigen gehuurd bij onder andere de NMBS in de vorm van I6 en I10 rijtuigen. Deze stammen met NMBS-rijtuigen hadden geen vaste samenstelling zoals de Hispeedstammen; de rijtuigen werden in steeds wisselende combinaties ingezet. De stammen bestonden uit 1 of 2 eerste klas rijtuigen en meestal 5 tweede klas rijtuigen. Ook bij de ÓBB werden rijtuigen gehuurd welke na enige tijd werden ontdaan van hun ÓBB-logo's en voorzien van NS-logo's.
Voor deze stam gebruik ik speciaal door ACME gemaakte rijtuigen en een HLE 2802 van Piko. (helaas ben ik van mening dat ACME gefaald heeft door niet 2 3-delige sets uit te brengen met NS-logo's ipv 1)
NMBS HLE 2802 91 88 7186 124-4B 0 by
Arjen-V, on Flickr
ÓBB NS-A 61 81 18-91 015-6 Ampz H0 by
Arjen-V, on Flickr
ÓBB NS-A 61 81 21-91 045-8 Bmz H0 by
Arjen-V, on Flickr
ÓBB NS-A 61 81 21-91 066-4 Bmz H0 by
Arjen-V, on Flickr
ÓBB NS-A 61 81 21-91 072-2 Bmz H0 by
Arjen-V, on Flickr
Samenstelling HLE 2802 + ÓBB rijtuigen:
Loc : HLE 2802
1ste klas : ÓBB Ampz NS-A 61 81 18-91 015-6
2de klas : ÓBB Bmz NS-A 61 81 21-91 045-8
2de klas : ÓBB Bmz NS-A 61 81 21-91 066-4
2de klas : ÓBB Bmz NS-A 61 81 21-91 045-8
2de klas : ÓBB Bmz NS-A 61 81 21-91 072-2
2de klas : ÓBB Bmz NS-A 61 81 21-91 045-8
1ste klas : ÓBB Apmz NS-A 61 81 18-91 015-6
Olympische Beneluxtrein:In het kader van de Olympische Spelen te London in 2012 heeft er korte tijd een geheel bestickerde Olympische ICRm-stam dienst gedaan in de Benelux-dienst. Deze fraaie van paars naar wit verlopende 7-delige stam is ook door LS-Models uitgebracht in model.
NMBS HLE 2802 91 88 7186 124-4B 0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICRm A NL-NS 50 84 10-70 364-1 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICRm B NL-NS 50 84 20-70 412-6 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICRm B NL-NS 50 84 20-70 437-8 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICRm B NS-NS 50 84 20-70 547-9 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICRm B NL-NS 50 84 20-70 574-3 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICRm B NL-NS 50 84 20-70 157-5 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Benelux ICRm A NL-NS 50 84 10-70 368-2 H0 by
Arjen-V, on Flickr
Samenstelling HLE 28 + Olympische Beneluxtrein:
Loc : HLE 2802
1ste klas : ICRm A NL-NS 50 84 10-70 364-1
2de klas : ICRm B NL-NS 50 84 20-70 412-6
2de klas : ICRm B NL-NS 50 84 20-70 437-8
2de klas : ICRm B NS-NS 50 84 20-70 547-9
2de klas : ICRm B NL-NS 50 84 20-70 574-3
2de klas : ICRm B NL-NS 50 84 20-70 157-5
1ste klas : ICRm A NL-NS 50 84 10-70 368-2
(Zodra de zuurstok uitvoering binnen is zal deze aan het topic worden toegevoegd)