Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen  (gelezen 15298 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Gepost op: 5 November 2013, 08:40:11 »

Hallo,

Vandaag heb ik mijn Piko GTW van rangeerseinen voorzien. Als een GTW van richting wisselt, dan gaat automatisch het topsein branden. Zodra de machinist dan in de andere cabine is en de zooi heeft opgebouwd, gaan aan die kant de frontseinen branden en aan de andere kant de sluitseinen. Ik heb het nu zo gemaakt dat standaard het topsein brandt en als je dan F0 aan zet, dan gaan gewoon de front/sluitseinen branden. Als je dan F0 uit zet, gaan de topseinen weer branden.

Dit is het elektrisch schema:



Even opletten hier: als je de groene draad van het treinstel gebruikt (niet de groene draad van de decoder!), dan moet je de 2 groene diodes weglaten. Als je de groene draad niet gebruikt omdat je die bijv voor de binnenverlichting gebruikt, dan moet je de groene diodes wel inbouwen en dan ook verbinden met de transistor, zoals in de tekening staat.

Ik heb een klein foto-verslagje gemaakt.

Het slachtoffer:


Als we dan de motorbak van kap en interieur ontdoen krijgen we dit te zien:


Dan gaan we naar het printje voor de verlichting (zwarte kapje even weghalen wat ervoor zit):


Op dat printje moeten we een tweetal onderbrekingen maken (je isoleert de rechter aansluiting van R3):


Vervolgens solderen we een paar draadjes op het printje. De oranje draad zit aan R3, de grijze draad verbindt de aansluiting K1 (rechtsboven) met de weerstand met opdruk "622" die links van de linker onderbreking zit:


Vervolgens leggen we het printje terug en sluiten we de draden die in het treinstel zitten weer aan:


De oranje draad van het printje (op de foto rood, draadje was net te kort dus moeten verlengen) sluiten we naast de grijze draad aan op het derde soldeerpad van rechts:


Nu komt het grootste gepriegel. De schakeling heeft een ground nodig en die moet van de decoder af gehaald worden. Ik heb een Lokpilot Basic gebruikt en daar is die te vinden aan de bovenkant (de kant waar NIET het streepje zit) van de rode diode op de decoder:



De Ground sluiten we aan naast de witte draad, op het 4e soldeerpad van rechts:


De bak met de motor erin is nu klaar, op naar de motorloze bak. Het deel met het verlichtingsprintje, onderbrekingen maken, 2 draden aansluiten is hetzelfde, dus dat vind je hierboven ergens. Nu de rest. Allereerst solderen we aan de onderkant van de stekker tussen de bakken een draad (hier oranje):


Aan de bovenkant van diezelfde stekker solderen we 2 draden (hier groen en geel):


Nu gaan we het printje solderen en aansluiten. De transistor is een normale BR 547. Ik heb de verbindingen aan de andere kant van het printje zichtbaar gemaakt:


Nu aansluiten:
- Aan het bovenste pootje van de transistor komt de Ground (de gele draad die we aan de stekker gesoldeerd hebben).
- Aan het middelste pootje, waar ook de weerstand aan zit, komt de groene draad die we zojuist aan de stekker gesoldeerd hebben)
- Aan het linker pootje van de weerstand komt de blauwe draad die origineel in het treinstel zit.
- Tussen de 2 diodes die helemaal onder zitten op het printje komt de extra draad die je aan het lichtprintje van de motorloze bak hebt gesoldeerd (donkergeel op de volgende foto).
- Aan het linker pootje van de diode die helemaal linksonder zit (daar waar mijn duim zit) komt de gele draad die origineel in het treinstel zit.
- Tussen de 2 diodes die direct onder de weerstand zitten komt de oranje draad die we daarstraks aan de stekker gesoldeerd hebben
- Aan het linker pootje van de diode die midden-links zit, komt de witte draad die origineel in het treinstel zit.

Als dat allemaal gedaan is, ziet het er ongeveer zo uit (niet alle draden zijn goed te zien):


En dan nu het moment van de waarheid. De schakeling werkt alleen als de hele trein op de baan staat en aan elkaar gekoppeld is!


F0 uit:


F0 aan (vooruit):


F0 aan (achteruit):



Wat een flinke lap tekst...
Klik op de foto voor een grotere versie (laden kan even duren, zijn grote bestanden).
Volgende project wordt de schijnwerpers werkend maken (weet iemand waar je felle witte SMD-leds krijgt?).

Vragen/opmerkingen? Stel ze gerust Smiley
« Laatste verandering: 5 November 2013, 08:42:02 door Servé » Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 5 November 2013, 12:03:11 »

Top verslagje!

Witte SMD LED's kun je krijgen bij onder andere leds-buy.nl of Led-baron. (ik heb geen aandelen, ben gewoon een tevreden klant  Grin)

mvg Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
Bart Mestrom
Full Member

Offline Offline

Berichten: 116


It's Me!


« Antwoord #2 Gepost op: 5 November 2013, 13:56:16 »

Jaja, dat zegt men allemaal Tongue Maar top verslag Servé! De mijne hoef je niet persé om te bouwen tenzij je nog zin hebt Tongue
Gelogd

Tijdperk V/VI, H0, Digikeijs DR5000, Open Car System, iTrain
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2046


« Antwoord #3 Gepost op: 5 November 2013, 20:41:06 »

Mooi verslag Servé!!

Ik wil kijken of ik dit binnenkort naar de wiki kan omzetten.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #4 Gepost op: 5 November 2013, 22:21:27 »

Ik zal es kijken of ik nog meer verslagen kan plaatsen van dit soort ombouwen.
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #5 Gepost op: 18 Augustus 2014, 09:12:41 »

Vandaag is gestart aan het grote GTW-ombouw project Grin







Veolia is goed vertegenwoordigd...
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 993



« Antwoord #6 Gepost op: 18 Augustus 2014, 11:21:12 »

hoi servé

nogal wat van plan

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17500


318*


« Antwoord #7 Gepost op: 18 Augustus 2014, 12:03:46 »

Modelspoorwerkplaats Maastricht!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #8 Gepost op: 18 Augustus 2014, 12:24:44 »

Nieuwe sponsor van Piko ?  Cheesy
Gelogd
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #9 Gepost op: 18 Augustus 2014, 12:51:07 »

Ja, voor een paar mensen ook die rangeerseinen inbouwen. Tussendoor ook nog 8 bakken DDM voorzien van binnenverlichting, m'n eigen ontworpen S88-printen bestukken en deze vervolgens ook testen. We vervelen ons niet Grin
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
« vorige volgende »
Ga naar: