Ergens in 1980 deze Lima Renfe lok gekocht omdat ik een aandrijving voor een ander project nodig dacht nodig te hebben.
800300 1300 by
G. van Vliet, on Flickr
Uiteindelijk ging het projectje niet door en werd de lok mijn eerste ombouw van een fabrieksmodel. De lok werd omgebouwd naar een NS 1300 waarbij de sierstrips op de kop werden weggesneden, het hele onderstel werd verlaagd en verlichting werd aangebracht, Sommerfeld pantografen geplaatst en wat handrails bevestigd. Ook werden uit verpakkingmateriaal ramen op maat gemaakt voor de 1300 met uiteindelijk dit resultaat;
080413 1310 gereed by
G. van Vliet, on Flickr
Nadat het model jaren in een doos had verbleven kwam ik deze lok dit najaar weer tegen en omdat ik wel een kortdurend projectje kon behappen ben ik aan de tweede verbouwingsronde begonnen.
De bedoeling was de lelijke vishaken en de te dikke laklaag te verwijderen en wat fijnere detaillering aan te brengen.
Omdat Digikeijs het 1100 verlichtingsetje had uitgebracht (waarmee ik al twee 1100tjes had uitgerust) werd besloten deze ook maar in deze 1300 te proppen, veel verschil met de inbouw in een 1100 kon er waarschijnlijk niet zijn.
De kap weer helemaal kaal gemaakt, waarbij nog oude Renfe kleuren boven kwamen.
Nieuwe gaten voor handrails en luchtwerk werden gemaakt.
Om de lampenringen iets uit te laten steken heb ik dunne ringen gezaagd van oude balpenvullingen waarvan ik tientallen bewaard heb. (Vroegâh waren de balpenvullingen van messingbuis gemaakt met een diameter van 2,1mm., precies de diameter van de grote lampenringen van NS locs en treinstellen, erg handig.) In deze ringen passen precies de lensjes van FRIE welke bij zijn lampenringen worden geleverd.
151221 TOSH0059 by
G. van Vliet, on Flickr
Daarna werd de kap gespoten met verf van KleiNSpoor en de sierstrips met een zilverstift aangezet.
151221 TOSH0060 by
G. van Vliet, on Flickr
In de reserveonderdelen waren ook een aantal lantaarnijzers van de Roco 1100 aanwezig en deze werden op de 1300 geprikt.
Opschriften van KleiNSpoor aangebracht en het slangenwerk uit de rommeldoos gehaald, waarschijnlijk Roco onderdelen.
Nieuwe isolatoren op het dak geplaatst, Roco 1100 pantografen geplaatst met luchtcilinders. De bij de eerdere verbouwing aangebrachte nummerplaten werden opgewerkt en de kopplaten in de juiste hoek gebogen en met KristalKlear op de kast geplakt.
In de raamgaten vacuumgevormde vensters van GM&S geplaatst die in een wilde bui jaren geleden al eens aangeschaft waren om de 1300 ramen te verbeteren.
Omdat de lok altijd één richting uit zal rijden een koppeling aan de voorzijde weggelaten zodat daar alle slangen en kabels volledig geplaatst konden worden en aan de andere zijde een Symoba kortkoppeling geplaatst.
De Digikeijs 1100 lichtprintjes geplaatst en gezorgd voor deugdelijke afschermplaatjes zodat er geen lichtlekkage kon ontstaan.
151221 TOSH0065 by
G. van Vliet, on Flickr
Aan het onderstel is verder vrij weinig gedaan, het klopt dan ook niet met een echte 1300. Zeker de grote batterijenkist tussen de draaistellen valt nogal uit de toon, hier horen alleen de luchtketels te zitten in de NS uitvoering maar de algemene indruk voldoet en daar ging het om.
160101 IMGP6532 by
G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6534 by
G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6538a by
G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6544a by
G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6548a by
G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6549a by
G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6550a by
G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6553a by
G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6556a by
G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6560a by
G. van Vliet, on Flickr