Bij één van mijn bezoeken aan een kringloopwinkel zag ik een oude Fleischmann T3 staan, zo 1 als het eerste locje waar ik van mijn vader mee mocht spelen.
Het ding zag er niet echt uit en ik heb 'm in eerste instantie laten staan, maar mijn verhaal van jeugdsentiment triggerde mijn dochter om het locje stiekem te kopen en als kerstkadootje onder de boom te leggen...sterk spul he
Enfin, dan ook maar de moeite genomen hem op te knappen.
Dit was er ongeveer van over. Alleen voorop zaten nog buffers die een totaal verkeerd gestreept hekje (van de Fleischmann startset diesel) vasthielden. Koppelingen en -veertjes waren ook niet meer aanwezig, gelukkig heb ik een aardig archief.
Het inwendige was eigenlijk behoorlijk onaangetast, maar wel vervuild en versleten.
Gelukkig zat er op de T3 die ik ooit gesloopt had voor de NS 8600 een schoorsteen die zich op maat liet maken voor dit locje. Voorzichtig doorgeboord en zo ingefreesd dat de schroef die kap en onderstel bij elkaar houden weer bruikbaar was.
Motortje gereviseerd en nieuwe koolborstels gegeven. Helaas is het geisoleerde schild anders qua indeling, dus hij blijft analoog. Onderstel en contacten zijn weer fris, intussen alle tandwielen met wasbenzine ontvet en ontdaan van 50 jaar stof, vuil en haren...
Daarna de wielen hetzelfde en ze even gepolijst: ook hier prettig dat de lok verder onverprutst was, dus geen schuurpapier sporen of weggepoetse chroomlaag, alleen vuil en ingebrande putjes.
Nieuwe lampjes er in en de boel weer in elkaar, hij rijdt weer als nieuw. De ontbrekende stukjes rood worden nog ingevuld zodra ik de goede kleur gevonden heb, ik wil het dan ook netjes afmaken.
Het spreekt voor zich dat dit '3-generatie' treintje niet meer van de hand gedaan wordt.