Klopt helemaal Bert, het is een prachtig treinstel om te zien. Daar mankeert niets aan. Echter rijden is nog een issue...
Ik had gisteren collega 3-railer Jeroen Water gemaild over dit probleem en naar zijn ervaringen gevraagd aangezien hij een aardig vergelijkbare 3-rail baan heeft met k-rail. Jeroen is niet op MSW actief, maar verslaat zijn belevenissen op BNLS in zijn draadje over
ErmehuizenHieronder een paar citaten uit zijn antwoord.
Ik heb nog amper in kunnen rijden. De losse mBDk heeft 15 minuten vooruit gereden. Dat verliep naar tevredenheid. Maar met achteruit rijden slipte hij direct door op het eerste de beste slanke wissel. Ik had toen geen tijd meer, maar blij word ik niet van je constateringen.
En ik trek daar uit de voorzichtige conclusie dat het dus niet exclusief op mijn baan zich manifesteert en dus kennelijk wel iets is wat aan het treinstel mankeert.
Wat ik wel een probleem vind is je idee om beide aangedreven assen van ASB's te voorzien. Je bent dan op je kopdraaistel je detectie kwijt, waardoor de U met mBDk voorop in de blokken waar hij moet stoppen, verder door zal rijden dan wanneer de ABk voorop loopt. Dat geeft iig bij kopsporen problemen.
Dat had ik zelf ook al bedacht met de ervaring van mijn Fleischmann Plan V in gedachten die op het aangedreven draaistel geen detectie heeft omdat de assen geïsoleerd zijn (oorspronkelijk 2-rail model).
Wat iemand in een van de draadjes die je me doorstuurde ook al schreef: we kunnen ook onderzoeken of het verschil geeft als de as met ASB's gewisseld wordt met de as zonder ASB's.
Die suggestie van Huub zat ook nog in mijn mogelijke opties, maar eigenlijk verwachte ik daar niet zoveel van. Probleem verplaatsen verwachte ik.
Daar over denkend (gisteravond/vannacht) bedacht ik dat de ASB's gekruist in het wielstel meer kans zouden maken.
Vanmorgen de zaak eerst eens bekeken.
Als het dekseltje (links) er af geklikt wordt en de draaistel zijkanten iets naar buiten worden getrokken, kunnen de assen er uit.
Het lijken wielen te zijn met een dikke kunststof as met tandwiel en dat blijkt ook zo te zijn. De wielen zijn met enige kracht uit de kunststof assen te trekken.
Wisselen zodat er 2 assen ontstaan die elk aan één kant van het wielstel een ASB hebben is zo gebeurd. De kunststof assen zorgen voor de flensafstand van exact 14,0 mm.
De wielen op 1 as zijn dus niet elektrisch verbonden. Hoe zit dat dan?
De assen 'hangen' met een puntlagering in metalen delen in de draaistel-zijkanten (rode pijlen). Deze metalen delen vormen ook het steunpunt naar de bak toe (roze pijl). Deze steunpunten (aan beide zijden dus) hebben contact met een metalen plaat in de bak waardoor er elektrisch contact is tussen beide zijden en dus de wielen van beide zijden.
De steunpunten zijn tevens het kantelpunt van het wielstel waarop deze wat voor- en achterover kan kantelen.
Dit is overigens erg weinig en iets uitgestuurd nog minder tot niets eigenlijk, maar ik heb niet het idee dat dit invloed heeft op het probleem onder handen of überhaupt een probleem is.
Assen er weer in, wielstel naar elkaar toe geknepen, deksel er op en op de baan.
Maakt dus helemaal niks uit....
Jeroen schreef ook nog dit:
Heb je ook nog gekeken of de bodemplaat van het motordraaistel bij wissels tegen de puko's botst?
En ja, dat had ik en zoals op de bovenste foto te zien is; geen sporen van aanraking van puko's. Aan het dekseltje had ik gisteren ook al gedacht en uitgebreid bestudeerd op sleepsporen, maar die zag ik niet dus ook afgeserveerd.
Nu nog eens uitgebreid test gereden over het Engelse wissel en met m'n gezicht op de baan gedrukt, dichtbij zonder bril (dichtbij zie ik alleen scherp zonder prothese) diverse keren het stel zien en laten stranden op het wissel. Toevoegen van gewicht (omgebogen lood over het dak van het stel gehangen) had ook totaal geen invloed. Met een vinger op het stel drukken zelf niet eens.
Hierdoor kwam ik weer op dat dekseltje terecht. Eerst eens kijken of de hele tandwielenbak er onderuit zou vallen als ik zonder dekseltje zou willen testen.
De tandwielen zitten gelagerd in het huis van het wielstel en de assen zoals beschreven zijn gelagerd in de draaistel-zijkanten, dus moest het kunnen zonder het dekseltje.
Zo gezegd, zo gedaan en.....probleem opgelost!!
De duimpjes eigenlijk alleen omdat ik nu weet wát het probleem is, maar het is natuurlijk niet OK dat het stel af fabriek dus niet probleemloos op k-rail kan rijden. Het dekseltje is dus te dik en tilt de wielen van de rails op de wissels.
Overigens vooral in de rechtdoor stand van zowel de Engelsman 2275 en de normale wissels 2271/2272. In afgebogen richting gaat het goed of hooguit is er een kleine vertraging te zien.
Ik zal Artitec attenderen op het probleem en voorlopig mijn U dan maar zonder deksel laten rijden. Een dunnere versie zou wellicht een oplossing zijn.