Nou, dat is een mooie voorzet. Ik zal met de inzet van de Silberlinge beginnen, omloop 69, of stam "S1" in mijn overzicht. Zoals op zal vallen vallen de versterkingsrijtuigen logischerwijs telkens in een andere omloop. Omloop 69 sluit aan op treinenpaar 1519/1530, van en naar Hannover. Dat is voor zover ik nu kan zien. Volgens Mispoes ging de trein daarna door naar Braunschweig en dat is goed mogelijk. De aanwezigheid van een Plan E/L postrijtuig is wel opmerkelijk. De stam Silberlinge kwam als buurlandtrein bij Oldenzaal de grens over en reed vanaf Hengelo mee in het Nederlandse intercitypatroon van en naar Amsterdam, met een NS eloc ervoor. Hoe dat boekhoudkundig allemaal geregeld was weet ik niet.
Ik zal proberen de VRM hier zo uitgebreid mogelijk weer te geven, zodat de lezer zo dicht mogelijk bij de bron blijft. Even korte uitleg:
- koptekst treinnummer, van, naar, dienstregeling, dag, vertrektijd, aankomsttijd, (treintype);
- regel 1 Voorgaande trein;
- regel 2 Opsomming rijtuigen in volgorde west naar oost;
- regel 3 Volgende trein;
- regel 4 Omloopnummer.
In de VRM wordt onderstreept welke rijtuigen gegroepeerd zijn voor bijvoorbeeld een vorige of volgende trein. Ik heb dat hier vertaald door een pipe | te plaatsen. De RDz is dus een andere omloop dan de overige rijtuigen in onderstaande eerste trein. De locomloop voor 1973 heb ik niet, dus de afbeelding daarvan is indicatief, om aan te geven welke kant de trein op gaat.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo ma v.6.58 a 8.58 (intercity) | | | 30.421 Asd | | |
RDz | Bn | ABn | Bn 1) | ABn | Bn |
Hgl 238 | | | | Hgl 1519 | | | | |
148 | | | | 69 | | |
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9
De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel, doorgaans een Br.220 naar ik aanneem, meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58).
Mijn interpretatie:
RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel (Br.220), als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.
Trein 476 Hengelo - Amsterdam ma v.20.34 a 22.43 (intercity)239 Hgl | | | 1530 Hgl | | | | |
RDz | Bn | ABn | ABn | Bn |
| | Asd 30.476 | | | | |
148 | | | 69 | | | |
De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).
Mijn interpretatie:
loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dagen (dinsdag t/m donderdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo di-do v.6.58 a 8.58 (intercity) | | | | 30.421 Asd | | |
(o)P | RDz | Bn | ABn | Bn 1) | ABn | Bn |
Hgl 762443 | |Hgl 238 | | | | Hgl 1519 | | | | |
307 | |148 | | | | 69 | | |
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9
Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen. De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is andermaal Hannover (a 11.58).
Mijn interpretatie:
P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.
Trein 476 Hengelo - Amsterdam di-do v.20.34 a 22.43 (intercity)239 Hgl | | | 1530 Hgl | | | | |
RDz | Bn | ABn | Bn 1) | ABn | Bn |
| | Asd 30.476 | | | | | |
148 | | | 69 | | | | |
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8
De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).
Mijn interpretatie:
loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
Aangemerkt dus dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.
De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (vrijdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo vr v.6.58 a 8.58 (intercity) | | | | 30.421 Asd | |
(o)P | RDz | Bn | ABn | ABn | Bn |
Hgl 762443 | |Hgl 238 | | | Hgl 1519 | | | | |
307 | |148 | | | 69 | | |
Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. De RDz wordt andermaal in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58).
Mijn interpretatie:
P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.
Trein 476 Hengelo - Amsterdam vr v.20.34 a 22.43 (intercity)239 Hgl | | | 1530 Hgl | | | | |
RDz | Bn | ABn | Bn 1) | ABn | Bn |
| | Asd 30.476 | | | | | |
146 | | | 69 | | | | |
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8
De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11). Ditmaal is het omloopnummer 14
6.
Mijn interpretatie:
loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
Aangemerkt weer dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.
De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zaterdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo za v.6.58 a 8.58 (intercity) | | 30.421 Asd | | |
(o)P | Bn | ABn | ABn | Bn |
Hgl 762443 | | | Hgl 1519 | | | | |
307 | | | 69 | | |
Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Er is geen RDz aanwezig. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58).
Mijn interpretatie:
P (Plan E/L) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede). Beide waren op vrijdag als versterking van trein 461 aangekomen en in Enschede achtergebleven.
Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)99552 Hgl | | | | | 1530 Hgl | | | | |
(o) A3B5 | (o) A9 | Bn | ABn | | ABn | Bn |
| | | | Asd 30.476 | | | | | |
117 | |195 | | | | 69 | | | | |
Mijn interpretatie:
loc + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zondag) aangerangeerd voor de volgende dienst.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo zo v.6.58 a 8.58 (intercity) | 30.421 Asd | | | |
Bn | ABn | ABn | Bn | (o) D |
| Hgl 1519 | | | |Hgl 1523 |
| 69 | | | |624 |
Het postrijtuig is ditmaal afwezig, evenals de RDz. Wel is er een Stalen D aanwezig in deze trein, in opzending, ten behoeve van trein 1523 naar Bad Harzburg. Normaal gesproken ontstaat trein 1523 uit binnenlandse trein 441, maar die staat voor zondag niet in de VRM. Trein 1523 staat wèl in de internationale dienstregeling vanaf Hengelo voor zondag, dus neem ik aan dat trein 1523 op zondag om 14.11u vertrok vanuit Hengelo, met Duits materieel en de Stalen D uit onze trein 421.
De Silberlinge uit trein 421 worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. In 1972 schijnt treinenpaar 1519/1530 gereden te hebben met Plan D en startpunt Hengelo, maar anno 1973 is dus dit Duitse materieel ingezet. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58).
Mijn interpretatie:
B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + Stalen D
IV + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Stalen D, Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede).
Trein 476 Hengelo - Amsterdam zo v.20.34 a 22.43 (intercity) | 99552 Hgl | | | | | 1530 Hgl | | | | |
D | (o) A3B5 | (o) A9 | Bn | ABn | | ABn | Bn |
| | | Asd 30.476 | | | | | | | |
626 | |117 | |195 | | | | 69 | | | | |
Mijn interpretatie:
loc + Stalen D
IV + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
Deze sequentie is na een week rond, dus de dienst op maandag begint weer zoals bovenaan in dit bericht. In mijn schema heb ik die voor drie weken uitgeschreven, maar dat is telkens precies hetzelfde.