Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen  (gelezen 1742 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #15 Gepost op: 20 Oktober 2024, 11:21:54 »

De cyclus van wat ik stam "W4" noem duurt eveneens een week. Die begint op donderdag. Ook hier zijn er meer dan enige overeenkomsten zijn met stammen "W1", "W2" en "W3", die op zaterdag wel afwijkt.

1973 Omloop 21/22/23/24, stam "W4"



Trein 418 Amersfoort – Amsterdam zomer 1973 do v.6.59 a 7.34 (intercity)
30.468 Amf
A8bRDzB11B11B11
Asd 425
201|141|21

De trein wordt aangevoerd als trein 99514.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 425 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.7.58 a 10.06 (intercity)
416 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 436
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.10.26 a 12.34 (intercity)
425 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 445
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 445 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.12.58 a 15.06 (intercity)
436 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 460
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.16.26 a 18.34 (intercity)
445 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 469
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 469 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.18.58 a 21.06 (intercity)
460 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 420
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Na overnachten in Enschede gaat de trein op vrijdag weer richting westen. De omloopnummers zijn alle met 1 opgehoogd.

Trein 420 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.6.22 a 8.34 (intercity)
469 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 429
202|142|22

In de vrijdagdienst komt er in tegenstelling tot andere doordeweekse dagen geen versterkingsrijtuig Plan K uit omloop 114 in deze trein aan te pas.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 429 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.8.58 a 11.06 (intercity)
420 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 444
202|142|22

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 444 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.12.26 a 14.34 (intercity)
469 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 453
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 453 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.14.58 a 17.06 (intercity)
444 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 464
202|142|22

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 464 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.17.26 a 19.34 (intercity)
453 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 473
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd
WL (fac)BmABmA8bRDzB11B11B11
Hgl D 237|Es 424
DB|202|142|22

Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam. Verdere versterking is op vrijdag niet aanwezig.

Mijn interpretatie:

WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc


« Laatste verandering: 20 Oktober 2024, 13:44:19 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #16 Gepost op: 20 Oktober 2024, 11:25:54 »


(vervolg)



De stam heeft overnacht in Enschede en vertrekt de volgende ochtend weer richting westen.

Trein 424 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.7.26 a 9.34 (intercity)
114513 Es473 Es|465 Es461 Es
(o) mPA8bRDzB11B11B11A3B5B9
Asd 114811 maAsd 433
|203|143|23|115|195

De mP ging in opzending mee naar Amsterdam, vandaar de "(o)" voor de aanduiding.

Mijn interpretatie:

loc + mP3000 + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D)



Trein 433 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.9.58 a 12.06 (intercity)
424 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5B9
Es 448Es 424 maEs 99552
203|143|23|115|195

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + loc



Trein 448 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.13.26 a 15.34 (intercity)
433 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 457
203|143|23

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 457 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.15.58 a 18.06 (intercity)
448 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 468
203|143|23

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc




Trein 468 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 99569
203|143|23

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)




Met het afrangeren op zaterdag eindigt de cyclus van stam "W4" dus al na drie dagen in Amsterdam. De cyclus op de Twentelijn begint weer de volgende week op donderdag, zie vorig bericht.

Gelogd
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2046


« Antwoord #17 Gepost op: 20 Oktober 2024, 12:13:09 »

Heerlijk draadje zo!! Het geeft me enorm veel inspiratie voor een nog samen te stellen trein achter mijn blauwe 1200!

En gezien de plan W's is dat ook een trein met wagens die ik nog niet in het bezit heb, en zorgt daarmee ook weer voor afwisseling op de baan.
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #18 Gepost op: 20 Oktober 2024, 13:41:40 »

Mooi, daar doe ik het voor Duim omhoog
Die blauwe 1200 in mijn weergaven is indicatief hoor! Ik heb nergens concreet gevonden welke locs voor deze stammen moeten, maar heb er wel eentje nodig om aan te geven welke kant de trein op rijdt.

Wel heb ik de volgende aanwijzingen ten aanzien van 1200's op de Twentelijn in de jaren '70:
- de 1200's reden vooral op Zandvoort - Maastricht vv.;
- de serie 1100 was het belangrijkste loctype op de Twentelijn;
- er kwamen wèl 1200's en 1300's voor op de Twentelijn, zowel in de reizigersdienst als het goederenvervoer.

Ik hoop dat ooit ook nog eens goed te kunnen uitzoeken. Ik heb voor 1973 nog twee stammetjes Plan W te gaan, "W5" en "W6" uit mijn schema. Die verwacht ik nog deze week te kunnen laten zien.
« Laatste verandering: 20 Oktober 2024, 13:45:41 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #19 Gepost op: 20 Oktober 2024, 17:42:56 »

De cyclus van wat ik stam "W5" noem duurt eveneens een week. Die begint op zaterdag en wijkt flink af van de stammen "W1"-"W4". Qua samenstellingen hebben we de meeste exoten wel gezien, maar we willen nu eenmaal volledig zijn.


1973 Omloop 21/22/23/24, stam "W5"



Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.10.26 a 12.34 (intercity)
425 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 445
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 445 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.12.58 a 15.06 (intercity)
436 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 460
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.16.26 a 18.34 (intercity)
445 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 469
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 469 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.18.58 a 21.06 (intercity)
460 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 420 ma
201|141|21

Merk op dat de trein pas maandag weer gereden wordt. Hij blijft dus op zondag staan in Enschede,

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



De trein ging op maandag weer richting westen. De omloopnummers zijn alle met 1 opgehoogd.

Trein 420 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.6.22 a 8.34 (intercity)
469 zat Es|481 Es433 zat Es
A8bRDzB11B11B11B9A3B5
Asd 429
202|142|22|193|117

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D) + AB (Plan K)



Trein 429 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.8.58 a 11.06 (intercity)
420 Asd
A8bRDzB11B11B11B9A3B5
Es 444|Es 99523|Es 456
202|142|22|193|114

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D) + AB (Plan K) + loc



Trein 444 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.12.26 a 14.34 (intercity)
469 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 453
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 453 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.14.58 a 17.06 (intercity)
444 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 464
202|142|22

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 464 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.17.26 a 19.34 (intercity)
453 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 473
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd
WL (fac)BmABmA8bRDzB11B11B11
Hgl D 237|Es 428
DB|202|142|22

Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, bij ons beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam.

Mijn interpretatie:

WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc


Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #20 Gepost op: 20 Oktober 2024, 17:44:10 »

(vervolg)



De stam heeft overnacht in Enschede en vertrekt de volgende ochtend weer richting westen.

Trein 428 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.8.26 a 10.34 (intercity)
473 Es|437 Es
A8bRDzB11B11B11B9
Asd 437
203|143|23|194

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D)



Trein 437 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.10.58 a 13.06 (intercity)
428 Asd
A8bRDzB11B11B11B9
Es 456|Es 428
203|143|23|194

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D) + loc



Trein 456 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.15.26 a 17.34 (intercity)
437 Es|429 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5
Asd 465
203|143|23|114

De Plan D is vervangen door een Plan K. Kennelijk was er behoefte aan meer eerste klasse in de avondspits en meer tweede klasse overdag.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K)



Trein 465 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.17.58 a 20.06 (intercity)
456 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5
Es 424
203|143|23|114

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + loc



De trein overnachtte weer in Enschede en begon op donderdag weer aan een dienst richting westen.

Trein 424 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.7.26 a 9.34 (intercity)
115541 Es|465 Es|461 Es|429 Es
(o)mPA8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 114811|Asd 433
|204|144|24|115|193|117

De mP ging in opzending mee naar Amsterdam, vandaar de "(o)" voor de aanduiding.

Mijn interpretatie:

loc + mP3000 + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K)



Trein 433 Amsterdam – Enschede zomer 1973 wo v.9.58 a 12.06 (intercity)
424 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 448
204|144|24|115|193|117

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + loc



Trein 448 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.13.26 a 15.34 (intercity)
433 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 457
204|144|24

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 457 Amsterdam – Enschede zomer 1973 wo v.15.58 a 18.06 (intercity)
448 Asd
A8bRDzB11B11B11
Asd 468
204|144|24

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 468 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 30.468
204|144|24

Na aankomst in Amsterdam wordt de trein afgerangeerd als trein 30.468.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



De Twentse cyclus wordt de navolgende zaterdag weer opgepakt zoals in mijn vorige bericht beschreven.
« Laatste verandering: 20 Oktober 2024, 18:44:13 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #21 Gepost op: 21 Oktober 2024, 11:02:37 »

De cyclus van wat ik stam "W6" noem duurt eveneens een week. Die begint op zondag  en lijkt in grote lijnen op "W5". Ook hier qua samenstellingen weinig verrassingen.


1973 Omloop 21/22/23/24, stam "W6"



Trein 457 Amsterdam – Enschede zomer 1973 zo v.15.58 a 18.06 (intercity)
882 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 468
205|149|23

Aan de afkomst van deze stam is te zien dat hij op zaterdag in de 800-serie heeft meegereden. Nu ben ik niet heel goed op de hoogte van andere treinseries dan die op de Twentelijn, ik kan het ook niet nazoeken, maar uit mijn hoofd meen ik me te herinneren dat dat de lijn Zandvoort - Maastricht betreft.

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 468 Enschede – Amsterdam zomer 1973 zo v.18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 477
204|144|24


Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 477 Amsterdam – Enschede zomer 1973 zo v.20.58 a 23.06 (intercity)
868 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 428
205|149|23

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 428 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.8.26 a 10.34 (intercity)
477 Es|469 vr Es|99528 zo Es
A8bRDzB11B11B11A3B5B9
Asd 437
203|143|23|114|194

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D)



Trein 437 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.10.58 a 13.06 (intercity)
428 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5B9
Es 456Es 428
203|143|23|114|194

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + loc



Trein 456 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.15.26 a 17.34 (intercity)
437 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5
Asd 465
203|143|23|114

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K)



Trein 465 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.17.58 a 20.06 (intercity)
456 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5
Es 424
203|143|23|114

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + loc



De trein overnachtte weer in Enschede en begon op dinsdag weer aan een dienst richting westen.

Trein 424 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.7.26 a 9.34 (intercity)
115541 Es|465 Es|461 Es|429 Es
(o)mPA8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 114811|Asd 433
|204|144|24|115|193|117

De mP ging in opzending mee naar Amsterdam, vandaar de "(o)" voor de aanduiding.

Mijn interpretatie:

loc + mP3000 + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K)



Trein 433 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.9.58 a 12.06 (intercity)
424 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 448
204|144|24|115|193|117

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + loc



Trein 448 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.13.26 a 15.34 (intercity)
433 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 457
204|144|24

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



Trein 457 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.15.58 a 18.06 (intercity)
448 Asd
A8bRDzB11B11B11
Asd 468
204|144|24

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc



Trein 468 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 30.468
204|144|24

Na aankomst in Amsterdam wordt de trein afgerangeerd als trein 30.468. Dat is het einde van deze driedaagse cyclus.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)



De cyclus op de Twentelijn wordt de navolgende zondag weer opgepakt in het begin van dit bericht beschreven.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #22 Gepost op: 21 Oktober 2024, 11:07:30 »

Het komt in deze omloop met enig regelmaat voor dat er in Hengelo materieel wordt afgerangeerd dat op een later moment in Enschede nodig is. Daartoe werden ledig materieeltreinen ingezet.
Ook hier heb ik geen idee welke loc hier voor zou kunnen hebben gestaan. Daarom heb ik er maar "willekeurig" eentje voor gezet.

1973 Ledig materieel trein 76443



Trein 76443 Hengelo - Enschede ma v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421za Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede di v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc




Trein 76443 Hengelo - Enschede wo v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
B9B9P
Es 460vr|Es 99523vr|Es 151172v
192|195|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

B (Plan D) + B (Plan D) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede do v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
A3B5P
Es 460vr|Es 151172v
113|308

Mijn interpretatie:

AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede vr v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
A3B5A3B5P
Es 460Es 99523|Es 151172v
116|118|308

Opmerkelijk is dat die tweede Plan K kennelijk in Enschede weer aan een leeg materieeltrein werd toegevoegd (99523).

Mijn interpretatie:

AB (Plan K) + AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede za v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hglza
DP
Es 99523|Es 151172(v)
624|308

Mijn interpretatie:

Stalen DIV + P (Plan E/L) + loc



Volgens mij kunnen we hier de VRM op een inconsistentie betrappen. Zoals we eerder hebben kunnen concluderen brengt trein 421 gedurende de week vijf keer een postrijtuig naar Hengelo. Zoals we in dit berichtje kunnen lezen wordt er zes keer een postrijtuig naar Enschede gereden met deze leeg materieeltrein.
Bovendien wordt op zaterdag een Stalen D vervoerd. Die zou uit trein 421 afkomstig moeten zijn, maar daar zit er enkel op zondag eentje in. Wie het weet mag het zeggen.
« Laatste verandering: 21 Oktober 2024, 12:28:20 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #23 Gepost op: 21 Oktober 2024, 12:43:24 »

Er was ook nog een ledig materieelrit van één Plan D 2e klasse op zondag, afgerangeerd van trein 441 (onderweg vanaf Hengelo als trein 1523 naar Bad Harzburg) op zaterdag, ten behoeve van versterking van intercity 428 uit Enschede op maandagochtend. De loc is weer indicatief, al maakt het in dit geval natuurlijk niet zoveel uit aan welke kant hij staat.

1973 Trein 99528

Trein 99528 Hengelo – Enschede zomer 1973 zo v.14.46 a 14.54
441 za Hgl
B9
Es 428
193



« Laatste verandering: 21 Oktober 2024, 17:10:59 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #24 Gepost op: 21 Oktober 2024, 12:59:17 »

Er was in zomer 1973 één stam Plan E die in een trekduwcombinatie eenmaal per werkdag tussen Zwolle en Enschede maakte. Let wel: de stam bestaat uit drie Plan E's, een AB en 2x B. Er is een B Plan E aan toegevoegd, maar dat is een andere omloop.

1973 Treinpaar 7947/7966

Trein 7947 Zwolle - Enschede zomer 1973 ma v.15.05 a 16.18 (stoptrein)
4540 Zl
B9bB9bA2B7B9b
Es 7966
223 (DE)|53 (DE)

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE)




Trein 7966 Enschede - Zwolle zomer 1973 ma v.17.15 a 18.27 (stoptrein)
7947 Es
B9b1)B9bA2B7B9b
3.8024
223 (DE)|53 (DE)

1) = Laatste balcon ger. voor PTT

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE) + loc

Deze samenstelling heb ik als voorbeeld op maandag laten zien, maar hij reed op alle werkdagen en niet in het weekend. Op dinsdag werd hij niet afgerangeerd als trein 3.8024, maar werd er onderhoud gepleegd in Zwolle. Het is in 1973 de enige trekduwdienst die in de VRM wordt genoemd tussen Zwolle en Enschede vv, waaruit de conclusie mag worden getrokken dat het ook de enige is voor dienstregeling Zomer 1973. De overige diensten op dit traject werden afgehandeld door DE-treinstellen of motorwagens. Trekduwtreinen zijn in 1973 dus een uitzondering op deze verbinding.

Overigens schijnen de meeste 2200's in die tijd bruin te zijn geweest heb ik horen vertellen, dus de getoonde samenstelling zou zelfs inclusief locs wel eens helemaal correct kunnen zijn.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #25 Gepost op: 21 Oktober 2024, 17:18:25 »

Voorlopig houdt het hiermee even op. Aanvulling komt zodra ik nieuwe informatie beschikbaar heb gekregen. Die moet ook "nog even" worden uitgewerkt tot bruikbaar materiaal voor dit item.
Ik bezin me ook op de manier waarop ik de samenstellingen toon. Mocht Seinarm ooit omvallen, dan zijn alle plaatjes weg... beetje zonde. Het is beter om plaatjes van complete samenstellingen hier op het forum te uploaden, maar dat is enorm veel werk. Ik ga op zoek naar een methode die èn duurzaam is èn niet veel werk kost. Daar heb ik wel een paar ideeën over.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #26 Gepost op: 23 Oktober 2024, 13:35:15 »

OK, nog eentje dan.

1973 D238/D239 Noordzee Expres



In Hengelo werd de Noordzee Expres aangevuld met een Plan E restauratierijtuig voor gebruik op Nederlands grondgebied. Dat kwam uit trein 421. Bron is de VRM 1973 Binnenland en Welt der Modelleisenbahn. Dat geeft alleen de samenstelling in Duitsland (Hamburg Altona - Bad Bentheim), dus de positie van de Plan E RD direct na de loc niet zeker. Ik heb echter sinds kort een VRM 1974 Internationaal, waaruit blijkt dat de positie voor dat jaar (1974) klopt voor de Twentelijn (na kopmaken in Utrecht is de situatie natuurlijk anders). Daaruit leid ik af dat het voor 1973 niet anders zal zijn. De trein reed zes dagen per week. Ik toon de trein zoals die reed op ma-do, dus zonder de extra DB Büm op vrijdag en in het weekend. In de beschrijving geef ik aan waar dat rijtuig zich bevond als het meereed.

1973 D238 Noordzee Express Hamburg Altona - Hoek van Holland v. 6.44 Rtd a. 13.07, maandag - zaterdag

loc + RD (Plan E) + Büm (vr za, DB) + ABüm (DB) + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB)

1973 D239 Noordzee Express Hoek van Holland - Hamburg Altona v. 17.01 a. 22.49, zondag - vrijdag

RD (Plan E) + Büm (vr zo, DB) + ABüm (DB) + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB) + loc

De DB UIC-X rijtuigen kunnen hierbij zowel Gruppe 53 (ABüm 223/Büm 232) als Gruppe 61 (ABüm 225/Büm 234) zijn.
« Laatste verandering: 23 Oktober 2024, 17:37:44 door 1200blauw » Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2099


« Antwoord #27 Gepost op: 23 Oktober 2024, 16:24:05 »

Eerlijk gezegd vind ik dat niet logisch, die RD ertussen frommelen. In 1973 reed de DB-loc toch door naar Hengelo? Dan ga je daar in Bentheim geen rijtuig tussen rangeren, dat druk je met een Köf achter tegen de trein aan. Als die RD tenminste niet in Hengelo werd toegevoegd. In de NVBS Beeldbank staat een foto uit 1976 zonder RD achter de BR 220. Toen de locwissel was verplaatst naar Bentheim, was het juist wel logisch, loc en RD lopen voor tegen de trein aan:

« Laatste verandering: 23 Oktober 2024, 16:27:55 door Spoorzeven » Gelogd

Groet, Frank
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #28 Gepost op: 23 Oktober 2024, 17:38:41 »

Je hebt helemaal gelijk. Locwissel en RD plaatsen ging natuurlijk tegelijk. Ik heb het aangepast.
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen
« vorige volgende »
Ga naar: