Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen  (gelezen 6131 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #30 Gepost op: 27 Mei 2025, 18:31:59 »

De Noordzee Express werd in de zomer van 1971 hernummerd in D238/D239. Ook kwam er op vrijdagen een extra DB B-rijtuig mee de grens over.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen van Welt der Modelleisenbahn.

De wintersamenstelling van 1971-'72 is vrijwel gelijk. De rijtuigen zijn dezelfde, evenals het DB-versterkingsrijtuig op vrijdag. Ik bespaar me dan ook de moeite die samenstelling hier te tonen.

Overigens dient de getoonde 1100 alleen om aan te geven waar de loc stond. Ik weet niet door welke NS eloc de trein getrokken werd. De Twentelijn werd gedomineerd door 1100's, dus dat ligt het meest voor de hand.
« Laatste verandering: 27 Mei 2025, 18:36:09 door 1200blauw » Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #31 Gepost op: 28 Mei 2025, 11:08:37 »

Ik had aan de eerste post over de Noordzee Express nog graag een stukje toegevoegd over gegevens die ik nog heb gevonden uit eerdere jaren, maar dat gaat niet meer. Dan doe ik dat er maar even tussendoor.

Ik begin in de zomer van 1968.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de DB ZpAR van 26 mei 1968.

D195 reed op maandag tot en met vrijdag vanuit Rotterdam Duitsland in, met eindbestemming Hamburg Altona. De tegentrein, D196, reed in uiteraard in tegenovergestelde richting. De rijtuigen uit die trein kwamen alle uit D195 en werden op de eindpunten ook telkens weer teruggestuurd.

In de zomer van 1969 werd de volgorde veranderd.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen van Welt der Modelleisenbahn.

Ditmaal is niet de eindbestemming Hamburg Altona, maar wordt de trein gesplitst in Osnabrück met een deel voor Hamburg Altona en een deel voor Hannover.
De daaropvolgende jaren verandert er weinig op het Nederlandse traject van de trein. Beide AB's worden vanaf de winter van 1969-'70 tegen het buffetrijtuig geplaatst. Het buffetrijtuig gaat vanaf dat moment mee naar Hmb Altona ipv Hannover.

1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #32 Gepost op: Vandaag om 16:27:35 »

Met ingang van de zomerdienstregeling 1972 werd het BRbuüm282-buffetrijtuig achterwege gelaten en een extra DB B-rijtuig toegevoegd op die positie. ten aanzien van het Nederlandse deel is er bij mij een kleine onduidelijkheid. Volgens Welt der Modelleisenbahn (WdM) werd er pas in 1976 een "WRDs" vanaf Bad Bentheim mee naar Rotterdam (vv) genomen, maar mijn VRM uit 1974 geeft aan dat er in dat jaar vanaf Hengelo een RDz (duidend op een Plan E) werd meegenomen richting westen. Ik ga ervan uit dat dat komt doordat WdM enkel de Duitse ZpAR beschikbaar heeft met de rijtuigen die Duitsland in rijden. Vanaf 1976 vindt de locwissel in Bad Bentheim plaats en niet meer in Hengelo. Vanaf die datum komt dus het NS restauratie-/bagagerijtuig in beeld van de ZpAR.

WdM houdt het dus op de volgende samenstelling tussen zomer 1972 en winter 973-'74:
D238: loc + DB Bm (Hmb Altona) + DB ABm (Hmb Altona)  + DB Bm (Braunschweig) + DB ABm (Braunschweig)  + DB Bm (vr,  Braunschweig)
D239: DB Bm (Hmb Altona) + DB ABm (Hmb Altona)  + DB Bm (Braunschweig) + DB ABm (Braunschweig)  + DB Bm (vr,  Braunschweig) + loc
Combineren gebeurde voor dit treinenpaar in Osnabrück. Ik neem aan dat er in Hengelo een Plan E RD werd toegevoegd (D238) dan wel verwijderd (D239) aan de Rotterdamse kant van de trein voor gebruik binnen Nederland.

De samenstelling van de Noordzee Express zomer 1974 heb ik weer uit een directe bron kunnen overnemen. Daarin staat de RD genoemd, dus dat geeft voor 1974 zekerheid. Het is ook een aanwijzing voor de voorgaande jaren èn 1975 denk ik.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974

Vanaf zomer 1976 reed de Noordzee Express verder naar eindpunt Hoek van Holland. Er werd kopgemaakt in Rotterdam. De samenstelling bleef ongewijzigd tot 1978. Vanaf dat moment bleef het laatste DB Bm-rijtuig (uit Braunschweig) achter in Bad Bentheim. In latere jaren werd dat rijtuig zelfs facultatief.

Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen
« vorige volgende »
Ga naar: