Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen  (gelezen 9266 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1977


Benoemd snoodaard


« Antwoord #60 Gepost op: 19 Juni 2025, 18:31:46 »

Trein 80523 is andermaal zo'n leeg materieeltrein.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op doordeweekse dagen rijdt deze trein met de versterkingsrijtuigen voor trein 2244 (Bad Harzburg - Amsterdam) naar Hengelo. Opmerkelijk is natuurlijk dat in de maandagse editie het Plan W-rijtuig zit dat nu juist op zondag van Hengelo naar Enschede was gegaan. Op zondag wordt een standaardstam Plan D met deze trein overgebracht naar Hengelo, alwaar een Stalen D werd bijgeplaatst, voor vertrek als trein 2247 naar Bad Harzburg. Daarover later meer.

Hiermee beëindig ik het overzicht voor VRM dl.IIb Binnenland. Mijn volgende bijdrage zal gaan over de VRM dl.IIc Buurland.
Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1977


Benoemd snoodaard


« Antwoord #61 Gepost op: 21 Juni 2025, 14:12:23 »

Ik beloofde in mijn vorige post om verder te gaan met buurlandtreinen, maar qua treinnummering lijkt het mij aardiger eerst een uitstapje naar de VRM 1974 dl.III te maken, internationale treinen (formeel: TEE-, D-, autoslaap- en forfaitaire treinen met daarin tevens opgenomen [...] de treinen 238, 239, [...]).

D2240 was de formele aanduiding voor de Harz Expres.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974/'75

De Harz Express die ik hier toon is de zomersamenstelling, dat past prima bij de zomersamenstelling uit 1974 voor het binnenlandse verkeer. De wintersamenstelling van D2240 toon ik op een later moment.
Wat opvalt natuurlijk is dat ik twee treinen toon. Het tweede rijtuig in beide samenstellingen maakt het verschil. Dat is een facultatief rijtuig. Het werd naar behoefte toegevoegd. In de BRD nam men een extra Silberling Bn op en in Nederland een B Plan D. Beide tegelijk kwam niet voor, maar geen van beide dus wel.
Het DB-deel van deze trein vertrok uit Bad Harzburg om 13.20u. Het DR-deel vertrok om 10.22u uit Berlijn als/met trein 344. Beide delen werden in Hannover samengevoegd, waarna de trein om 15.24u vertrok richting Hoek van Holland. Aankomst daar was om 21.37u.

Het CIWL WR42-rijtuig is helaas nog niet in model beschikbaar. Zowel LSM als ACME hebben de ingrediënten in handen om het model te maken, maar geen van beide fabrikanten heeft het nog aangekondigd.
« Laatste verandering: 21 Juni 2025, 15:44:08 door 1200blauw » Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1977


Benoemd snoodaard


« Antwoord #62 Gepost op: 21 Juni 2025, 15:57:14 »

D2241 vormt met D2240 een treinenpaar, kortom: dezelfde trein, maar dan in omgekeerde richting.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974/'75

Eigenlijk is er weinig verder over te vertellen. De trein bestaat uit exact dezelfde rijtuigen als D2240. Hij vertrok om 07.38u uit Hoek van Holland en reed via Utrecht (kopmaken) over Amersfoort en de Twentelijn via Bentheim naar Hannover. Daar werden de DR-rijtuigen opgenomen in trein 345 naar Berlijn, aankomst 18.57u. De rest van de samenstelling reed naar Bad Harzburg en arriveerde daar om 15.38u.
Wellicht nog even ten overvloede: welke NS eloc er voor de trein stond is bij mij onbekend. De Twentelijn werd gedomineerd door de 1100-serie, maar voor een internationale trein werd nogal eens een uitzondering gemaakt. Ik heb voor een persoonlijke favoriet gekozen om aan te geven aan welke kant de loc stond.
Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1977


Benoemd snoodaard


« Antwoord #63 Gepost op: 24 Juni 2025, 11:13:32 »

Trein 2242 was een buurlandtrein die reed tussen Hildesheim en Hengelo.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

Trein 2242 werd in Osnabrück samengesteld uit trein 2050 uit Hildesheim en een een tweetal Silberling-rijtuigen van voor mij onbekende herkomst. Hij werd niet in Hengelo overgenomen door een NS eloc, maar had Hengelo als eindbestemming. Reizigers met een bestemming elders in Nederland moesten dus overstappen op een binnenlandse trein. De trein reed dus enkel op Nederlands grondgebied achter een Duitse dieselloc, hoogstwaarschijnlijk een Br.220.
Het DB-bagagerijtuig is een verhaal apart. Dat was er doorgaans eentje zonder kansel (het uitzichttorentje bovenop het rijtuig tbv de conducteur dat in die tijd nog veel voorkwam bij mn oudere Duitse bagagerijtuigen). Ik heb daarover met diverse forumleden van gedachten gewisseld en veel foto's bekeken. Daaruit blijkt dat het niet eenduidig is vast te stellen welk bagagerijtuig daarvoor nu werd gebruikt. Eigenlijk blijkt uit het fotomateriaal dat ik gezien heb dat er niet één specifiek rijtuig werd gebruikt, maar dat er in de pool D's van verschillende pluimage werden gebruikt, alle zonder kansel. Op een enkele foto is ook een bagagerijtuig te zien mèt, maar dat lijkt niet de regel. Voor een realistische samenstelling op onze modelbaan zouden we dus redelijk vrij kunnen opereren zou je zeggen. In aanmerking komen ten minste een Dye 937 (Roco 44593), Düe 938 (Liliput L328901), Düe 941 (mèt kansel gemaakt door Fleischmann: 867508). Voor alle genoemde modellen blijkt dat deze nieuw niet meer verkrijgbaar zijn en als occasion zeer zelden worden aangeboden.
Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1977


Benoemd snoodaard


« Antwoord #64 Gepost op: 25 Juni 2025, 11:05:37 »

Trein 2243 is ook een buurlandtrein. Hij reed van Amsterdam naar Braunschweig.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

De trein werd iedere ochtend vanaf vermoedelijk Dijksgracht, waar hij overnacht had, voor het perron gezet als trein 72243. De (groene) DB-rijtuigen zijn van het type UIC-X. Doorgaans zal daarvoor de Gruppe-53 zijn ingezet, dus met de brede ramen in de deuren en vaste trappetjes. Die zijn ruimschoots voorhanden van Roco, Piko, LS Models etc. Aan de Amsterdamse kant was de voorgaande dag in Hengelo een RD Plan E bijgeplaatst. Die ging ook mee terug naar Hengelo. Op dinsdag tot en met zaterdag reed in deze trein een Plan E/L postrijtuig mee. De VRM meldt niet dat die in opzending meereed, dus mag je bijna aannemen dat die actief was. OdR van 1973-7 meldt dat er voor 1974 nog 24 postrijtuigen actief zullen zijn, maar niet in welke diensten. Dat sluit het gebruik in trein 2243 dus niet uit. Voor ons als modeltreiners maakt dat natuurlijk niet uit: het postrijtuig kan erin als je er eentje hebt. Dat maakt het wel een bijzondere samenstelling vind ik. Op zaterdag reed er tot Hengelo bovendien een Stalen D mee. Wel opmerkelijk: de RD Plan E reed in het weekend NIET mee.  In Hengelo werden alle NS-rijtuigen afgerangeerd. Enkel de DB-rijtuigen gingen vanaf daar de grens over, achter een Br.220.
« Laatste verandering: 25 Juni 2025, 11:12:10 door 1200blauw » Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1977


Benoemd snoodaard


« Antwoord #65 Gepost op: Vandaag om 10:36:38 »

Trein 2244 is een oude bekende voor de mensen die een beetje thuis zijn in het buurlandverkeer met Nederlands materieel.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

De trein is achter een Br.220 Nederland binnengereden, bestaande uit de welbekende combinatie Stalen D met B+A+B+B+B Plan D. In Hengelo werd de Duitse loc afgekoppeld en een Nederlandse eloc met versterkingsrijtuigen aangekoppeld. Doordeweeks bestond de versterking uit 2x Plan W, een A Plan E en een RD Plan E. Waarom op maandag de volgorde afweek van de andere dagen is mij onbekend. In het weekend bleef de versterking beperkt tot enkel de RD Plan E.
Opmerkelijk ten opzichte van 1973 is, dat de trein in dat jaar tot Hengelo het buurlandnummer voerde. Binnenlands werd een nummer uit de binnenlandse reeks toegekend. In 1974 werd het buurlandnummer gevoerd tot aan de eindbestemming, terwijl de trein waarschijnlijk wèl in de binnenlandse dienstregeling meereed. Op dat tijdstip missen we een binnenlandse trein in VRM dl.IIb.
De keuze voor het type locomotief in mijn plaatjes is niet geheel toevallig. Ik heb op foto's een blauwe 1200 voor deze trein zien staan en als blauw kan, dan kan grijs/geel in 1974 natuurlijk ook.
Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen
« vorige volgende »
Ga naar: