Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: SHD 2205 met sneeuwschuiver  (gelezen 12950 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1816


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 11 Februari 2021, 22:46:51 »

Afgelopen week kwam ik deze, deze en deze foto's tegen in de diverse fora. Plaatsers hartelijk dank  Grin.
Dat gaf mij het idee om zo’n 2200 met sneeuwschuiver na te maken, een toepasselijke klus in deze dagen met veel sneeuw om je heen.
Door de (ver)bouwtijd zal de sneeuw wel allang weg zijn wanneer deze (om)bouw klaar is, maar dan staat het spul tenminste paraat, mocht er ooit een code rood op de modelbaan worden afgekondigd.
In de voorraad bouwpakketjes en onderdelen moest zich nog een sneeuwschuiver van Brawa in onderdelen bevinden. Bovendien moest er nog een oude, onverbouwde Roco 2200 rondslingeren.
Beide zaken maar eens opgezocht en gekeken of de sneeuwschuiver te combineren is met de Roco 2200. Met wat aanpassingen is dit wel te doen en dus maar begonnen met de aanpassingen.

De onderdelen van het Brawa kitje;
IMGP7257a by G. van Vliet, on Flickr

De Roco 2200 eerst geheel uit elkaar gehaald zodat alle onderdelen  schoon- en kaal kunnen worden gemaakt voor het spuiten in geel/grijs als 2205 van SHD.
Eerst begonnen met de buffers aan de cabinezijde van het chassis af te zagen. Deze buffers zijn compleet met de bevestiging van het chassis gezaagd om ze later weer op de vervangende Brawa bufferbalk te zetten. De buffervoeten zijn door Roco mooi vormgegeven dus hergebruiken loont.
IMGP7258 by G. van Vliet, on Flickr

Op de freesbank is de contour van de Brawa bufferbalk uitgefreesd zodat deze netjes vlak in de oude bufferbalk van de lok kan worden gelegd.
Dat de Brawa bufferbalk wordt gebruikt is omdat daarop alle bevestigingen voor de sneeuwschuiver netjes zijn meegegoten.
IMGP7261a by G. van Vliet, on Flickr

De nieuwe bufferbalk heeft hier nog de vorm van de bufferbalk van een Köf, waar de sneeuwschuiver eigenlijk voor bedoeld is.
IMGP7262a by G. van Vliet, on Flickr

Later wordt de bufferbalk aangepast aan de vorm van een 2200.
Front 2200 by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1768


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1 Gepost op: 12 Februari 2021, 06:36:52 »

Leuk project!
Grappig dat je de laatste foto als voorbeeld gebruikt. Die heeft zijn geld inmiddels wel opgeleverd Wink
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1816


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2 Gepost op: 12 Februari 2021, 22:42:37 »

Ik had de vorm van de bufferplaat aan de cabinezijde nodig en dit was de eerste die ik zag in het archief. Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1816


Enge buur bij de buren


« Antwoord #3 Gepost op: 12 Februari 2021, 23:16:01 »

Vandaag heb ik zowel aan de 2205 als aan de HTM1317 gebouwd.
Wat wel is gedaan is de nieuwe bufferbalk in de uitsparing in de oude bufferbalk gelijmd, de gaten voor de justering van de afgezaagde bufferhulzen geboord en M2 draad in de bufferhulzen gemaakt.
IMGP7264 by G. van Vliet, on Flickr

Voordat de bufferbalk is vastgelijmd eerst aan de achterzijde van de oude bufferbalk wat meer ruimte gefreesd voor de schroefkoppen waar de bufferhulzen mee worden vastgezet.
Door de bufferhulzen vast te schroeven aan het frame vang je twee vliegen in één klap; de bufferhulzen worden vast op het frame gezet en omdat de schroeven door de nieuwe bufferbalk steken wordt de nieuwe bufferbalk tijdens het lijmen meteen op de juiste plaats gefixeerd.
Om verder nog wat druk tijdens het lijmen te verkrijgen toch ook maar een klempincet en krokodillenbek erop gezet tot de zaak droog was.
Schroefkoppen voor de bufferhulsschroeven zijn iets kleiner gedraaid zodat goed passen onder het frame.
IMGP7267a by G. van Vliet, on Flickr

Op de cabine meteen maar de twee losse losse luiken met elkaar verbonden zodat er één groot luik ontstaat en op de huif de twee rare pukkels verwijderd.
IMGP7269a by G. van Vliet, on Flickr

Vandaag niet veel gedaan aan de 2205 omdat het eigenlijk vulwerk was tijdens de droogtijden van werk aan de HTM 1317.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1816


Enge buur bij de buren


« Antwoord #4 Gepost op: 16 Februari 2021, 22:10:06 »

De Brawa sneeuwploegkit heeft maar weinig onderdelen en deze bestaan allemaal uit mooi fijn gegoten messing.
Eerst maar eens her en der de gietbomen verwijderd en als je dan de losse onderdelen in elkaar past glijdt alles mooi op zijn plaats alsof het paswerk bij frezen is.
Solderen met de vlam is dan ook geen kunst en makkelijk te doen.
De ophangrek voor de ploeg bestaat uit drie delen.
Eerst het voorrek, dat direct achter de ploeg komt, aan de linker uithouder gesoldeerd en daarna de rechter uithouder in het voorrek gesoldeerd.
IMGP7349a by G. van Vliet, on Flickr

De twee losse bladen van de sneeuwploeg kunnen worden vastgezet aan het ophangrek door twee pennen met handvat welke door de voorste gaatjes (0,5mm) in het ophangrek gestoken worden.
Wanneer de beide losse ploegdelen opgehangen zijn passen deze vrijwel naadloos tegen elkaar. Tegen verschuiven zijn twee gaten en pennen in de kop van de ploegen meegegoten. Vloeimiddel ertussen, twee schilfers soldeer, vlam erop en de twee punten van de ploegdelen zitten tegen elkaar.
IMGP7355a by G. van Vliet, on Flickr
Je ziet de samengestelde sneeuwploegbladen aan het ophangrek bevestigd met de uitneembare  pennen. Met een tweede paar pennen wordt het ophangrek uiteindelijk aan de bufferbalk bevestigd.
Zowel ophangrek als sneeuwploeg blijven door de uitneembare pennen demontabel.

Omdat de bovenste lampen van het A-sein van de Roco loc, zoals bekend, in de eerste series veel te groot was is deze verwijderd en zijn er twee kleinere vervangede seinen op maat gemaakt en gemonteerd, gedraaid uit messingstaf.
IMGP7353a by G. van Vliet, on Flickr

Nu eerst de lak van de kap en chassis af weken.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1816


Enge buur bij de buren


« Antwoord #5 Gepost op: 23 Februari 2021, 22:43:54 »

Van twee stukjes U-profiel zijn consoles voor de zwaailichten gemaakt. Door twee pootjes aan de console te laten zitten kunnen deze in twee 0,5mm gaatjes in de kap gestoken worden en vastgelijmd. Er is dan minder kans dat de zwaailichtconsoles door een ongecontroleerde beweging van de kap af komen.
IMGP7400a by G. van Vliet, on Flickr

Gemonteerde zwaailichtconsole.
IMGP7404a by G. van Vliet, on Flickr

Van een stukje hoek-profiel de treden aan de accukisten die de Roco 2200 mist gemaakt.
Stukje hoeklijn met twee stukjes L-profiel en deze op elkaar gesoldeerd. Het L-profiel is schuin afgevijld en het geheel met tweekomponentenlijm of het frame gelijmd aan beide zijden van de kap.
Zowel zwaailichtconsole als treden even wat werk maar maakt wel weer een vollediger indruk.
IMGP7405a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Februari 2021, 06:04:03 »

Mooie details!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2025


« Antwoord #7 Gepost op: 24 Februari 2021, 16:53:04 »

Hoe soldeer je die kleine delen precies?

Ik loop hier tegenaan bij bijvoorbeeld het solderen van mijn portalen.
Gelogd

mvg,
 Sander
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1816


Enge buur bij de buren


« Antwoord #8 Gepost op: 24 Februari 2021, 23:28:46 »

Alle te solderen delen natuurlijk goed schoonmaken.
Als vloeimiddel gebruik ik verdund salpeterzuur, normaal voor low-melt soldeer maar uitstekend te gebruiken voor messing. Ook messing-zinklegering/zamac lukt vrij goed.
Onderdelen nat maken met vloeimiddel en op elkaar leggen. Schilfertje soldeer erop en te solderen plaats direct met de vlam verhitten net totdat de soldeerschilfer smelt en vloeit (minimaal verhitten dus). Ik gebruik een microbrandertje van Dremel.
Bij vlamsolderen kan je schoner werken dan met een bout.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2025


« Antwoord #9 Gepost op: 25 Februari 2021, 07:44:08 »

Dank voor je uitleg.
Brandertje gebruiken dus Grin, ik ben ouderwetse bout soldeerder. Soldeerde destijds 200 pins IC's met een 5mm puntbout  Smiley
Gelogd

mvg,
 Sander
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1816


Enge buur bij de buren


« Antwoord #10 Gepost op: 3 Maart 2021, 16:09:58 »

Er is stug doorgewerkt om 2205 voor het winterseizoen klaar te hebben.
Zo zijn er nieuwe lichtunits gemonteerd van Digikeijs en zijn alle lampen gereviseerd en voorzien van nieuw glas.
De handrails bij de cabine ingang zijn verlengd naar de lengte die voor een 2200 goed zijn, her en der zijn de benodigde handgrepen aangebracht, de handrails aan de kopzijde van de kap zijn in de goede vorm gebogen en er zijn zwaailichten aangebracht.
Daarna is de loc opnieuw in de verf gezet waarbij het oude NS bruin is verwisseld voor het geel/grijs, de laatste uitvoering die deze lok gekend heeft.
Ook zijn de opschriften aangebracht.
IMGP7452a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7451a by G. van Vliet, on Flickr

Omdat er de komende week stevige sneeuwbuien worden verwacht is het ook nodig de laatste hand te leggen aan de enige operabele sneeuwploeg die Nederland nog rijk is.
Mocht er een verzoek van Prorail komen de weg vrij te maken van sneeuw dan kan er positief op dat verzoek worden ingegaan.
Het draagframe van de ploeg is geheel gereviseerd en opnieuw in de verf gezet.
Tijd om het ploegframe aan de aangepaste bufferbalk te hangen en om te zien of dit met de lange pennen eenvoudig is te bevestigen.
IMGP7460a by G. van Vliet, on Flickr

Alles past, nu is het tijd om te zien of de ploeg aan het ploegframe kan worden gehangen. Ook dat gaat goed.
IMGP7466a by G. van Vliet, on Flickr

Nu nog controle of alle seinen werken en de SHD 2205 kan de baan op.
IMGP7475a by G. van Vliet, on Flickr IMGP7476a by G. van Vliet, on Flickr IMGP7472a by G. van Vliet, on Flickr IMGP7471a by G. van Vliet, on Flickr IMGP7473a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17392


315*


« Antwoord #11 Gepost op: 3 Maart 2021, 17:26:25 »

Gaaf man! Echt een fraai staaltje modelbouw.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1816


Enge buur bij de buren


« Antwoord #12 Gepost op: 3 Maart 2021, 17:27:27 »

Al het werk aan lok en sneeuwploeg was niet voor niets geweest. Het ging dit jaar inderdaad lekker sneeuwen en door de wind werd de sneeuw tot behoorlijke duinen opgeblazen.
Prorail zat met de handen in het al dan niet aanwezige haar; hoe moest al die sneeuw van de baan verwijderd worden als je een paar jaar geleden alle sneeuwploegen als onnodig hebt weggedaan?
Toch maar beroep op SHD gedaan en andere museumorganisaties die destijds de ploegen hadden overgenomen.
Alleen de SHD ploeg was beschikbaar en daar kon dankbaar gebruik van worden gemaakt.
De 2205 met ploeg werd naar het hoge noorden gestuurd waar de problemen met de sneeuwduinen het grootst waren.
Dankzij tips kon ik met een drone de lok met sneeuwploeg ergens opwachten en de drone een paar minuten mee laten vliegen om zo het ploegen door de sneeuw van alle kanten vast leggen.
IMGP7492a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7512a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7481a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7511a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7506a by G. van Vliet, on Flickr

Natuurlijk is het voor het personeel ook leuk om te zien hoe de ploeg werkt, dus werd er gestopt bij een lekker duintje om te zien wat er van de baan werd geschoven.
Na wat geploeter door de sneeuw weer terug naar de warme cabine en werd weer vertrokken. Het sneeuwduin werd weggeschoven alsof er niets gelegen had.
IMGP7483a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7486a by G. van Vliet, on Flickr

Toch leuk om te zien wat er op een paar dm² kan gebeuren.
IMGP7515a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17392


315*


« Antwoord #13 Gepost op: 3 Maart 2021, 17:52:17 »

Prorail zat met de handen in het al dan niet aanwezige haar

Had ik dan toch bij Prorail moeten gaan werken?   Cheesy

Mooie foto's Gerard!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 3 Maart 2021, 18:05:36 »

Mooi Gerard! Bewijst m.i. ook maar weer dat een beetje gepimpte Roco 2200 nog best mee kan  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: SHD 2205 met sneeuwschuiver
« vorige volgende »
Ga naar: