Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
Pagina's: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 61   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB  (gelezen 456209 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
bollen neus
Gast
« Antwoord #555 Gepost op: 25 September 2019, 09:17:43 »

Eigenlijk nu wat vanalles aan het doen, uitmesten overtollig materiaal in de kasten, opruimen baankamer, installeren van nieuwe locomotieven die aangekocht zijn in de ESU Ecos centrale en dan af en toe nog wat verder werken aan de Stukton 9505. Ook nog aftellen naar 9 oktober dan weten we meer over de toestand van linkerhand.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #556 Gepost op: 29 September 2019, 08:57:18 »


Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #557 Gepost op: 3 Oktober 2019, 08:18:36 »

Decoder voorzien van de nodige sound en de functies, in de loop van de dag dat eens gaan nakijken of alles klopt en dan kan ik beginnen met kleur draadjes te steken op de juiste functies. Het is en blijft niet zo simpel voor ondergetekende. Wink
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #558 Gepost op: 13 Oktober 2019, 10:18:13 »

Alles van electriek is aangesloten en getest , LED en dergelijke okay. Body staat nu op de chassis (niet vastgeschroefd) Nu begonnen aan verfraaien van de draaistellen en verder afwerking van de bufferbalken. Kunnen dan in één keer gespoten worden eerst in de grondverf en daarna in het zwart met hier een daar een detail n een ander kleurke.
De volgende is een TMY om deze combinatie dubbeltractie te maken (foto is er eentje van de Ho modellen)

De Roco TMY is er eentje met net nog wat fouten in, is een origineel model (met wel aan paar veranderingen gedaan door mezelf) Dus het O model zal deze extra fouten niet meer hebben. Beide modellen gaan digitaal decoder hebben, ook vervuild alhoewel de Stukton en niet zo'n zwarte vervuiling gaat hebben.
Ga proberen om zoveel mogelijk wat voorbereidend werkjes te doen want op 8 november is het onder het mes met de linkerhand en dan ben ik eruit voor een weekje of 6.
We zien wel, der zit nu ook niemand achter me aan te hollen. Cool
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #559 Gepost op: 20 Oktober 2019, 08:54:35 »

Voor de beide locomotieven reeds de draaistellen voorzien van de nodige messing onderdelen, in de grondverf gespoten. Voor de 9505 Strukton dus de 4 in zwart gespoten en voor de TMY in aluminium gemengd met bruin gespoten (alsook de mazouttank.) Body van de TMY reeds bewerkt zoals verwijderen van overtollige onderdeeltjes (zandvullers en richels zijkanten) opgevuld met polyester plamuur en mooi egaal afgeschuurd. Dak voorzien van claxons en antennes. Dus nog enkel de 8 handrelingen maken ter vervanging van de originele alsook nog 2 plaketjes voor op de neuzen te verlijmen. Dan kan de body volledig wat kaal gezet worden voor in een filler gezet te worden zodat ik goed zie waar er nog eventuele putjes en oneffenheden zitten. Niet dat me echt stoort, origineel model dus in 1:1 zit vol met bulten en putten, zijkanten van de body is soms een schietkraam van oneffenheden. Wink
Bij de Strukton moet er nog een bufferbalk gemaakt worden en dan kan ik deze ook spuiten. Alle nodige onderdelen voor deze locomotief liggen klaar om op de body gemonteerd te worden.
In de loop van deze week komt er nog iemand kijken om wat suggesties te geven voor eventuele aanpassingen, das steeds mooi meegenomendus.
Alleen ben ik er voor het ogenblik nog niet uit of de TMY als dummy gaat meegetrokken worden of dat ik deze ook ga voorzien van alle toeters en bellen. Bij deze locomotief heb ik wel een pakje minder functies dan nodig. Verschil in prijs is een dikke 220 euro. Maak ik dummy bezit ik een boel reserve onderdelen in geval van nood, enfin daar ga ik nog een paar weken over slapen denk ik.

Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #560 Gepost op: 25 Oktober 2019, 09:06:37 »

BP= brute pech, onderdeel van de bufferbalk gaat niet tussen de front. Mismaakt dus. Alles terug verwijderen en opnieuw beginnen is de boodschap. Tja een tegenslag is ook een slag  Wink
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #561 Gepost op: 26 Oktober 2019, 09:38:17 »

Ondertussen een andere vorm gemaakt, geplooid , gesoldeerd en samengesteld. Is niet volledig volgens de foto's die ik heb gebruikt maar toch, het is wat anders dan bij de andere Nohabs die ik reeds had gemaakt. Achterste bufferbalk is nu reeds gespoten in de grondverf. Nu kan ik de front bufferbalk spuiten. Als ze droog zijn in het zwart spuiten. Nadien de hendels en andere details in een kleurke schilderen.
Als beide bufferbalken klaar zijn kan de body verwijdert worden, ontkoppelen van de stekkers. Dan alles monteren wat er op de chassis moet gezet worden, draaistellen verder afwerken en schilderen van extra details en onderdelen.
Onderdelen op de body plaatsen kan ik daarna mee beginnen, relingen, platforms en de kooien rond de noodstoppen verlijmen, ook de spiegels bekijken schilderen met zwart aan de buitenkant, spiegels verf ik met een chroom stift. Ook op lengte maken van de houders van de spiegels.
Indien alles meevalt kan het zijn dat de locomotief afgewerkt geraakt(hopelijk) binnen de 2 weken ? Maar ze moet ook nog een "specialleke " als tattoe krijgen.
Vervuilen daar ben ik ook nog een weekje en een half mee zoet, dus eind dit jaar compleet afkrijgen is een streefdoel geen verplichting natuurlijk.

Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #562 Gepost op: 31 Oktober 2019, 09:39:14 »

Ondertussen reeds heel wat werk verricht aan de Strukton 9505, beide bufferbalken gespoten en verfraaid met de kleurtjes die nodig zijn aan de hendels. Bufferbalken gemonteerd alsook front sneeuwruimer. De 8 zijrelingen verlijmd in de voorzien gaatjes in de body (hier moet ik een beetje gele verf bijzetten) De spiegels zijn nu volledig afgewerkt ook klaar om gemonteerd te worden.
Enigste dat nog moet gedaan worden zijn gevaarstrepen geel/zwart zetten op de rangeerderplatforms (das ook nog wat bibberwerk) Draaistellen zijn voorzien van alle onderdelen, gespoten en de extra details zijn reeds geschilderd.
Dus theoretisch gezien kan ik (hopelijk) begin volgende week nog wat vervuilwerk beginnen. Huh?
Nu effe een spiegel gemaakt voor volgend model de TMY106.

Voor deze locomotief moet ik enkel nog de zijrelingen voorzien van plaketjes(dus wat soldeer en boorwerk doen) dan zijn alle onderdelen voorzien die ik aan dit model nodig heb. Gaatjes in de body boren en dan kan deze body wat in de grondverf gespoten worden, die zal dus nog een hele poos zo moeten blijven staan.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #563 Gepost op: 1 November 2019, 12:32:57 »

Vandaag proberen de platforms te verlijmen en de decals plaatsen op de body. Dan hier en daar nog wat details schilderen voor vervuiling gaat gedaan worden. Dan ook nog wat bijschilderen aan de relingen om wat "plekjes" weg te werken.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #564 Gepost op: 3 November 2019, 08:28:01 »

Strukton 9505 staat nu klaar om te vervuilen, dus deze gaat niet voor de operatie volledig klaar zijn.
Spiegels, relingen, noodstoppen en de kooien er rond, verandert dak, platforms, cabines verfraaid en in front cabine personeel aan boord, LED verlichtingen, drraaiende ventilatoren, pinklichten op het dak (4 stuks), ramen verandert,Weinert onderdelen op de bufferbalken,Draaistellen volledig aangepast met zandstrooiers,de rangeerderlichten moet ik nu nog terug hermaken waren mislukt maar dat komt dan wel, digitaal decoder met sound en meer moet dat voor het ogenblik weer niet zijn.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #565 Gepost op: 6 November 2019, 09:41:39 »

Wielen en de draaistellen aan het vervuilen, zal helaas niet meer af krijgen voor de operatie van vrijdag. Dus zal het voor veel later wezen. Zal het hier wel melden als het terug beter is.

Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #566 Gepost op: 11 November 2019, 13:59:19 »

Operatie van vijdag is achter de rug.Wel al 2 slapeloze nachten achter de rug gehad, nu meer ontstekingsremmers en pijnstillers nemen dan komt dit allemaal wel in orde.Normaal eind deze maand verband er af en dan zien we hoe en hoe groot de wonden zijn van"Z"snijdingen. Het zal +/- een 6 weken kunnen duren. En dan zien we ook of er eventueel kiné zal moeten gevolgd worden.
Ik kan me nu meer bezig houden met de Ho verzameling Nohabs te koop te stellen op 2dehands. Kan er tijd genoeg voor vrijmaken nu.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #567 Gepost op: 14 November 2019, 09:28:08 »

Gisteren wat filmkes gemaakt tijdens het rijden op de baan. Er stonden 13 Nohab disellocomotieven, 1 Kofke en 1 Shunter 08 op de baan. Deed eens deugd om ze te kunnen laten rijden, tis geen straf maar ben dit ook nog niet zo gewoon om dit te doen. Heb wel een pakje bijgeleerd en de mogelijkheden bekenen in digitaal werk.
Hier nog een foto van de 9505 met de vervuilde draaistellen op. Body vervuilen en de rest afwerken zal helaas maar voor volgend jaar zijn.

Gemaakte onderdelen voor de TMY106 reeds op plankje geplaatst zodat ik deze niet beschadigd of verloren gaan.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #568 Gepost op: 15 November 2019, 09:17:55 »

Alé verschiet ervan, al vree goeie commentaren gekregen (zelfs vree positief) op de doorgestuurde filmkes van deze gele dame in wording. Zelfs van een paar belgen (?) en das verwonderlijk ook al omdat er geen "B" opstaat op dit model  Grin
Deense kameraden vonden ze zowieso knap maar gaan dan tegen de vervuiling zijn (tja ze hebben ze liever proper) Ik maak ze toch zoals op foto te zien zal zijn als deze klaar is. Geduld ook al omdat ik bijna niets kan versieren nu, wel veel tijd om na te denken over eventueel de baan aan te kleden maar daar heb ik dan helemaal geen kaas van gegeten.
Eric.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #569 Gepost op: 15 November 2019, 09:47:05 »

We hebben er helemaal geen bezwaar tegen als je die filmpjes op YouTube zet en hier de link plaatst.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 61   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
« vorige volgende »
Ga naar: