In navolging van de demo weatheren op Eurospoor, hier een draadje.
Benodigdheden:
Artitec pigment poeders. (of elk ander merk wat je fijn vind om mee te werken)
Humbrol acryl varnish Matt 49 en Satin 135
De satin gebruik ik alleen voor het dak om de illusie te
wekken dat de wagon in de regen gereden heeft.
Vallejo 71.080 roest (voor de wielen)
---
We nemen een slachtoffer, in dit geval een Postvagn van de SJ (NMJ).
Zorg dat je een dag van te voren de hendels onder de wagon hebt voorzien
van een witte plaat, en dan de één geel en de ander een likje rood geven.
Eventueel kunnen er meerdere hendels met andere kleuren opzitten.
Uiteraard zorg je ervoor dat alle losse onderdelen gemonteerd en gelijmd zijn.
Verwijder de koppelingen en de wielen. Laat je het geheel zitten word het
later tobben om weer werkend te krijgen. De wielen krijgen een likje Vallejo 71.080.
---
Bij een bruine wagon begin je met een grijze basislaag, Artitec 70.010.
Deze breng je met een penseel met varkenshaar op. (Action) Doe dit al
poetsend van links naar rechts eventueel rond cirkelend. Daarna ga je met
hetzelfde penseel vanaf het begin het teveel aan pigment verwijderen.
Dit doe je van boven naar beneden, verticaal dus.. Deze handeling
herhaal je met een penseel die je normaal voor hobbyverf gebruikt.
Ofwel, de haren zijn zeer fijn en niet zoals de varkensharen. Dit herhaal
je op de kopsekanten van de wagon en de andere lange zijde. En
natuurlijk het onder frame en opstaptreden.
Het dak doe je niet met grijs!!!Dit is dan het resultaat:
Het lijkt grof, maar nu dien je met een waasje acryl vernis het geheel te
fixeren. Doordat de lak nat is, en deze vanuit het midden opdroogt, zal het
teveel aan pigment naar de spanten toetrekken zodat je vuil ophoping krijgt.
Waasje vanaf afstand aanbrengen, ongeveer 30 tot 50 cm.
---
Vervolgens ga je de spanten en deur aanzetten met Artitec 70.011.
Dat is kleur donker bruine aarde. Dit hoef je niet in te poetsen, het is
meer een kwestie van in één keer een laagje erop vegen. Net als
hierboven, eerst een hard penseel, en nawerken met een zacht penseel.
Wederom een waasje acryl vernis eroverheen.
---
En dan is het tijd voor het dak. dit krijgt maar één laag 70.011.
Weer even fixeren en de wagon is gereed. Dit alles doe je in
ongeveer een uur of twee. Dan reken ik dus alles wat je aan de
wagon zou kunnen doen. Als finish verf je met een likje wit de
vrachtbriefjes even, en geef je de buffer flenzen een tipje mat zwart.
---
Natuurlijk zijn er mensen die allerlei extra details extra aantippen.
Zoals bv versleten treden, aspotten die wat meer vervuild zijn. Dat
kan allemaal. Het is maar hoever je wilt gaan. De vuil spoortjes
van regen kan ook, maar ik begin er niet aan. Mensen die op een
meter afstand staan zien het niet, en ik zonder bril ook niet.
Waarom geen air-brush? Daar kan ik niet mee overweg. De techniek
die ik nu gebruik is voor mij de fijnste, en heb ik afgekeken van Humbrol
via You-Tube. Het is simpel, en kunt het net zo gek maken als jezelf wilt.
Komende week zal ik een zilveren Hbikks van de NSB doen, daar deze
met een andere kleur gaat. Deze wagens kun je heel licht, maar ook
met hele zware vervuiling uitvoeren. Das ook wel eens leuk.