De titel geeft al aan wat er gebeurt is…. weer een Mastica project

Omdat ik toch in de verschalerij zit; Mastica Hondekop van 1:100 naar 1:87 en een Class 58 van 1:76 naar 1:87, vond ik dat ik dat moest doorzetten met een Mastica RD die ik nog had liggen.
Ooit een set plan E’s half gebouwd van iemand overgenomen waarvan de 2e klas al af was, waarbij jaren geleden het postrijtuig al een Df (1:100) werd en de 1e klas en RD al jaren in een la lagen te wachten op betere tijden.
Het idee was nu 2 RD-wanden te kopen en de bestaande rijtuigbak te voorzien van de bredere deuren en te verlengen tot 1:87 lengte.
Dát idee was snel van de baan aangezien de vorige eigenaar de bakken zeer zorgvuldig met zeer goede lijm in elkaar had gezet. Zonder vernielen was hier niets mee aan te vangen…
Maar… 2 brede deuren moesten er wel uit te halen zijn, dus niet 2 losse wanden besteld, maar een complete RD in onderdelen.
Verschalen heeft een duidelijk plan nodig, als in ‘wat heb ik’ en ‘waar moet ik naar toe’.
AutoCAD aangeslingerd en een Artitec RD als basis genomen.

Boven de maatvoering van deuren en ramen in de Artitec RD, beneden wat te doen met de Mastica wanden.
De bagage zijde van de RD is eigenlijk wel prima op schaal, pas na de brede deuren moet er worden geschoven met de wand-delen.

De andere zijde precies hetzelfde al moeten daar 2 ramen meer verdwijnen t.o.v. een RD-wand.
Na wat snij- en lijmwerk ziet het er dan zo uit

Naast de zijwanden moeten de kopwanden van de rijtuigen ook worden aangepast.
De Df’s 006-008 had rubberen balgen en de sluitseinen zitten (kennelijk?) op de verkeerde plaats.
Ik kon in ieder geval de opbouw voor de balgen niet zodanig plaatsen dat ik geen ruzie had met de sluitseinen.
Deze zijn dus maar dichtgemaakt en nieuwe geplaats op de plek die ik op basis van foto’s de betere vind. Naast de nieuwe zie je nog witte puntjes van de dichtgelijmde oude gaten.

wordt binnenkort vervolgd