Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: 2 x RD = Df [Mastica Df 1:87]  (gelezen 691 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9267


283*


WWW
« Gepost op: 7 Oktober 2025, 13:16:35 »

De titel geeft al aan wat er gebeurt is…. weer een Mastica project   Smiley

Omdat ik toch in de verschalerij zit; Mastica Hondekop van 1:100 naar 1:87 en een Class 58 van 1:76 naar 1:87, vond ik dat ik dat moest doorzetten met een Mastica RD die ik nog had liggen.

Ooit een set plan E’s half gebouwd van iemand overgenomen waarvan de 2e klas al af was, waarbij jaren geleden het postrijtuig al een Df (1:100) werd en de 1e klas en RD al jaren in een la lagen te wachten op betere tijden.
Het idee was nu 2 RD-wanden te kopen en de bestaande rijtuigbak te voorzien van de bredere deuren en te verlengen tot 1:87 lengte.

Dát idee was snel van de baan aangezien de vorige eigenaar de bakken zeer zorgvuldig met zeer goede lijm in elkaar had gezet. Zonder vernielen was hier niets mee aan te vangen…
Maar… 2 brede deuren moesten er wel uit te halen zijn, dus niet 2 losse wanden besteld, maar een complete RD in onderdelen.

Verschalen heeft een duidelijk plan nodig, als in ‘wat heb ik’ en ‘waar moet ik naar toe’.
AutoCAD aangeslingerd en een Artitec RD als basis genomen.



Boven de maatvoering van deuren en ramen in de Artitec RD, beneden wat te doen met de Mastica wanden.
De bagage zijde van de RD is eigenlijk wel prima op schaal, pas na de brede deuren moet er worden geschoven met de wand-delen.



De andere zijde precies hetzelfde al moeten daar 2 ramen meer verdwijnen t.o.v. een RD-wand.

Na wat snij- en lijmwerk ziet het er dan zo uit



Naast de zijwanden moeten de kopwanden van de rijtuigen ook worden aangepast.
De Df’s 006-008 had rubberen balgen en de sluitseinen zitten (kennelijk?) op de verkeerde plaats.
Ik kon in ieder geval de opbouw voor de balgen niet zodanig plaatsen dat ik geen ruzie had met de sluitseinen.
Deze zijn dus maar dichtgemaakt en nieuwe geplaats op de plek die ik op basis van foto’s de betere vind. Naast de nieuwe zie je nog witte puntjes van de dichtgelijmde oude gaten.



wordt binnenkort vervolgd
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7583


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 7 Oktober 2025, 17:31:53 »

Die vergelijking kun je vereenvoudigen door aan beide kanten de D weg te strepen, dan krijg je 2R = f oftewel R = 0,5f Grin.

Is de grootte van de ramen wel correct op schaal? En hoe zit het met de aantallen ramen per zijde? Er lijkt er één te verdwijnen - of wordt dat nog gefikst in het

wordt binnenkort vervolgd

?
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9267


283*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 7 Oktober 2025, 18:25:19 »

Nee, de ramen van Mastica zijn te smal, i.i.g. ten opzichte van die van Artitec.
Of die correct zijn heb ik niet gecheckt, maar dat zal wel.

Het blijft compromissen maken met zo’n ombouw  Cheesy

Het aantal ramen klopt met de 008 want die wordt het. Van die heb redelijke foto’s van beide zijden gevonden. Of de 005-007 er van afwijken heb ik niet onderzocht.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9267


283*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 9 Oktober 2025, 11:57:06 »

Als de wanden langer worden moet de bodem ook langer worden en doordat alles ‘verschuift’ in de lengte, moeten de draaipunten voor de draaistellen ook op een andere plaats.
Ze moeten dan beide 3 mm meer naar het midden komen.
Dat is te realiseren door rechthoekig stukje bodem uit te nemen en omgekeerd weer te monteren. Hieronder afgetekend op de bodem.



Dat ziet er dan zo uit



Omdat het rijtuig samen met LSM ICR’s komt te rijden, wil ik dat de bakken t.o.v. elkaar op de juiste hoogte zitten.
Standaard staat de Mastica te hoog en iets kleinere wielen helpen, maar net niet genoeg.
Daarom is het omgedraaide stukje ook nog eens 0,5 mm verdiept geplaats zodat de bak nog iets lager komt en nu mooi strookt met de LSM.

Dan moet de bak maar eens in elkaar komen. Omdat alles niet meer origineel is; ingezette stukken, uit de andere gesloopte RD deuren, is de passing niet automatisch perfect.
Na wat vijlen en schuren hier en daar kan er gelijmd worden.



Duidelijk zicht baar op deze foto ook de strippen die zorgen voor  de 0,5 mm verdieping van de draaipunten en de verlenging van de bodem van 16 mm.
De bevestigingspunten tussen bodem en dak zitten nu nog op originele afstand van de kopwanden en dat moet met het verlengde dak ook zo gemaakt worden.

Het rijtuig krijgt kortkoppelingen aan beide zijden van Artitec.
Na een uitgebreide meetsessie blijken ze direct op de wagenbodem gemonteerd kunnen worden.



Ook de standaard Mastica draaistellen moeten wat dichter naar de ‘waarheid’ of tenminste naar de exemplaren van Artitec worden opgewaardeerd.
Vanaf een oud Duits draaistel de generator gemonteerd en ook de schokbrekers worden gemonteerd.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 18411


339*


« Antwoord #4 Gepost op: 9 Oktober 2025, 13:20:44 »

Dat is te realiseren door rechthoekig stukje bodem uit te nemen en omgekeerd weer te monteren. Hieronder afgetekend op de bodem.

Slim!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™, 'Meesterkaper' bij Raadplaatje.
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2142


« Antwoord #5 Gepost op: 9 Oktober 2025, 18:01:11 »

Lekker bezig Jakop!! Duim omhoog
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2071


Benoemd snoodaard


« Antwoord #6 Gepost op: 9 Oktober 2025, 18:51:35 »

Slim!   Duim omhoog

Zeg dat wel Duim omhoog
Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
Arjen52
Hero Member

Online Online

Berichten: 2673

Oude meuk in h0


« Antwoord #7 Gepost op: 10 Oktober 2025, 08:33:45 »

Ik heb bewondering voor je kennis en kunde. Duim omhoog
Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9267


283*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Oktober 2025, 16:29:55 »

Dank je...maar het is vooral aan een end beginnen en kijken wat het wordt  Wink

Maar nu is het tijd voor KLEURBEKENNEN

Dat ik geel per definitie op een witte grondlaag moet spuiten, werd me weer al te duidelijk toen ik de gele band van de ACTS 5812 op grijze grondverf had gespoten...
Is goed gekomen en laat ik ook nog wel zien, maar die fout maak ik niet weer.

Maar welke geel?
Tot nu toe heb ik steeds een geel gemengd uit de beschikbare Vallejo Air en MIG kleurtjes.
Het probleem wat ik met mengen ondervind is dat de proef: 3 drupjes X en 1 drupje Y met de kwast aanbrengen toch iets anders is dan dezelfde mengverhouding spuiten.
M.a.w. ik denk een goede verhouding gevonden te hebben op basis van het eerste en bij spuiten wijkt het zodanig af dat ik daar toch weer teleurgesteld over ben.
Dus het plan opgevalt dat de Df gespoten gaat worden met zuivere ongemengde kleuren uit het Vallejo pallet.



Eerst een stuk kunststof voorzien van een laag witte grondverf van de Action. Ik las daar alleen maar jubelverhalen over en nu ik het gebruik kan ik die alleen maar onderschrijven.
Dan de 3 beschikbare en kans makende kleuren gespoten.
Ondanks dat men 71.135 omschrijft als Chrome Yellow valt hij af als veel te licht geel.
71.002 wordt omschreven als Medium Yellow en is wel donkerder, maar vergeleken mat NS (model) materieel ook te licht bevonden.
Ik ga dus voor 71.078 welke men Gold Yellow noemt. Prima...dat wordt 'm.

Dan blauw... beschikbaar als mogelijke kanshebbers: 71.004 Blue en 71.088 French Blue.
Omdat de ondergrond veel uitmaakt beide blauwe kleuren op een witte, grijze en 71.078 ondergrond geprobeerd.

Nu is mijn eigenlijke voorkeur de 004 op grijs, maar dat maakt het wel gecompliceerd voor een rijtuig spuiten: geel op wit en blauw op grijs  Undecided
Het handigst is het hele rijtuig geel blazen en dan de gele band afplakken en dan blauw er over.
Daar om toch de 088 gekozen, gespoten op gele 71.078 ondergrond.

Nu het rijtuig nog... 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8984


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 12 Oktober 2025, 16:37:08 »

Eerst een stuk kunststof voorzien van een laag witte grondverf van de Action. Ik las daar alleen maar jubelverhalen over en nu ik het gebruik kan ik die alleen maar onderschrijven.
Ik ken de jubelverhalen niet, maar welke is dat?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2071


Benoemd snoodaard


« Antwoord #10 Gepost op: 12 Oktober 2025, 16:41:00 »

Het probleem wat ik met mengen ondervind is dat de proef: 3 drupjes X en 1 drupje Y met de kwast aanbrengen toch iets anders is dan dezelfde mengverhouding spuiten.

Dezelfde kleurstof blijft dezelfde kleurstof. De kans dat kleurverschil ontstaat door de manier van opbrengen is wel heel klein (niet nul, want bij bijvoorbeeld het opbrengen van metallic lak maakt de manier van opbrengen wel degelijk uit). Factoren die kunnen meespelen bij het ontstaan van kleurverschil:
  • Kleur van de ondergrond
  • Dikte van de opgebrachte laag
  • Mate van verdunning van de op te brengen verf
  • Residu in de kwast of in de spuit
  • ...
Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9267


283*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 12 Oktober 2025, 17:15:40 »

Ik ken de jubelverhalen niet, maar welke is dat?

Deze: https://www.action.com/nl-nl/p/3012025/spectrum-primer-spuitverf-mat-wit/

In meerdere kleuren verkrijgbaar. Geeft een mooie ondergrond waar Vallejo prima op hecht.

@1200blauw    Ik denk dat de manier van aanbrengen én daarmee de dikte van de laag het verschil maakt. Eigenlijk zou ik elke mengproef ook moeten spuiten, maar dan is 1 laagje weer onvoldoende en moet je dus al weer meer mengen als proef dan enkele drupjes…  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8984


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 12 Oktober 2025, 19:19:36 »

Dank je, maar weer eens langs gaan dan.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: 2 x RD = Df [Mastica Df 1:87]
« vorige volgende »
Ga naar: