Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouw HTM 1317  (gelezen 15002 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1833


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 30 Januari 2021, 19:04:08 »

Precies vier jaar geleden kwam het kitje van een HTM 1300 van Wekra bij mij binnen.
Na de bouw van het mat’36 is dit een leuk tussendoortje.
Omdat domweg het kitje in elkaar zetten toch niet gaat bevredigen ben ik maar eens gaan kijken of her en der nog wat aanvullingen kunnen worden aangebracht.
1300 Wekra binnen by G. van Vliet, on Flickr

Begonnen is met het schuren van de kap. Dat is bij een geprint model toch wel een dingetje.
De printsporen blijven licht zichtbaar en hopelijk zijn deze na het aflakken niet al te zichtbaar.
Het interieur van de PCC is rudimentair aangegeven en de vloer ligt in verband met de aandrijving wat aan de hoge kant.
Om het interieur aan de binnenzijde wat diepte te geven heb ik alle stastangen aangebracht naast de stoelen.
Toen de stastangen er in zaten zijn ook meteen maar de scheidingswandjes met de apparatenkasten bij de deuren aangebracht en ook de glazen tochtwanden geplaatst.
Tevens is  grofweg de stempelautomaat aangegeven.
Wanneer straks de interieurverlichting is aangebracht is dit hopelijk wat beter zichtbaar.
IMGP7175a by G. van Vliet, on Flickr

De hele handel en het chassis is eerst zwart gespoten en de tredebakken zijn daarna grijs gemaakt. Op de hoeken van de treden zijn de alustrips aangegeven met aluverf.
Om het motortje mogelijk een beetje uitloop te geven is van messing een vliegwieltje gedraaid.
Aan één zijde van het motortje is daar voldoende ruimte voor. Het vliegwieltje is op de motoras geperst.
IMGP7180a by G. van Vliet, on Flickr

Bij de voorste wielen van het voorste draaistel zijn de rubber spatlappen geïmiteerd met behulp van dun styreenplaat en hiervoor is een ophanging aan het draaistel gemaakt.
De draaistellen zijn grijs geschilderd en de rubberflappen zwart.
Later als de tram compleet is wordt er nog vervuiling aangebracht.
IMGP7184a by G. van Vliet, on Flickr

Het chassis en interieur is nu, op de elektronica na, klaar.
De lichtstrip is alvast op maat gemaakt en wanneer de decoder en aanvullend besteld materiaal binnen is kan de bedrading en de led’s voor kop- en sluitlampen worden aangebracht.
In het chassis is hier voldoende ruimte voor vrij gelaten.
IMGP7186a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
135* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1808


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1 Gepost op: 30 Januari 2021, 20:15:29 »

Meteen weer een volgend project na die megaklus. Jij weet ook van geen ophouden! Duim omhoog
« Laatste verandering: 31 Januari 2021, 08:06:57 door 1200blauw » Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1833


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2 Gepost op: 31 Januari 2021, 12:12:07 »

Ach ja, geest en handen soepel houden en zo. Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
135* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #3 Gepost op: 31 Januari 2021, 12:27:22 »

Leuk om dit ook hier te zien.
Hoe heb je de stempelautomaten gemaakt?

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1833


Enge buur bij de buren


« Antwoord #4 Gepost op: 31 Januari 2021, 21:22:37 »

 Grin
Stempelautomaten zijn een stukje van de bovenzijde van een uitgezaagd stukje wand van een plan D uit de rommeldoos  Tongue
Dat geel gemaakt en met de voorkant van een schroevendraaiertje in het rood de kaartgleuf gestempeld. Van dichtbij ziet het er niet uit.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
135* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1833


Enge buur bij de buren


« Antwoord #5 Gepost op: 4 Februari 2021, 23:22:35 »

De laatste dagen doorgegaan met het bekabelen van de tram. Er is een Lokpilot micro aangeschaft en ingebouwd onder het interieur, daar is plaats zat.
De led voor de koplamp is aangebracht, de achterlichten zitten er op en er is een lichtstrip voor de  binnenverlichting is aangebracht.
Met een restje lichtstrip uit de rommeldoos is ook de deurverlichting, die in de echte PCC aangaat wanneer de voordeuren worden geopend, aangebracht.
Alles gemapt zodat de deurlampen, wanneer de binnenverlichting brand, aangaan als de PCC stopt.
De lichtstrip is aangebracht tussen de stastangen.
Bij de trappen bij de dubbele deuren zijn de scheidingsstangen aangebracht.
Onder het chassis is voor de voortruck het valrooster aangebracht. De plaats voor de klapbeugel, die voor het valrooster zit, moet nog bepaald worden.
IMGP7210a by G. van Vliet, on Flickr

De kap is in de eerste laklaag gezet, dit nadat de uitsparingen voor de lijn- en nummerfilms zijn open gevijld in de filmkasten.
In deze gaten komen later de lijn- en richtingfilms, achter doorzichtig styreen, dat geeft net wat meer diepte.
IMGP7191a by G. van Vliet, on Flickr

Op de kap zijn de richtingaanwijzers, de luidsprekerkasten naast de deuren en de meebewegende achteruitkijkspiegel op de voordeur aangebracht.
IMGP7216aa by G. van Vliet, on Flickr

Om een idee te krijgen hoe alles past even de kap op het chassis geplaatst.
IMGP7215a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
135* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1833


Enge buur bij de buren


« Antwoord #6 Gepost op: 12 Februari 2021, 23:15:39 »

Vandaag heb ik zowel aan de HTM 1317 als aan de NS 2205 gebouwd.
Bij de HTM 1317 zijn alle opschriften geplaatst en de reclames aangebracht.
IMGP7263a by G. van Vliet, on Flickr

In de uitgevijlde lijnnummer- en richtingfilmkasten zijn lichtgeleiders aangebracht, benieuwd of je uiteindelijk iets van de verlichting van de lijnfilms ziet.
Daarna zijn de lijnfilmnummers en de richtingfilm van foto’s uitgeknipt, de fotolaag van het afdrukpapier gepulkt en op de lichtgeleiders aangebracht.
Toen dat gedaan was het glas in de richting- en lijnfilmkasten aangebracht zodat er in ieder geval wat diepte in de kasten te zien is.
IMGP7270a by G. van Vliet, on Flickr

Hierna begonnen met al het glaswerk in de kap te zetten, dat is nu klaar maar alleen foto van de blinde kant en nog geen foto van de deurzijde.
IMGP7271a by G. van Vliet, on Flickr

Al met al een hoop werk dat niet echt opschoot, ook door de droogtijden. Gelukkig was er nog wel wat te doen aan de NS 2205 met sneeuwschuiver.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
135* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1833


Enge buur bij de buren


« Antwoord #7 Gepost op: 15 Februari 2021, 19:22:25 »

De laatste zaken zijn aan de tram gedaan; De beglazing is afgemaakt. In de voorgesneden beglazing zijn de lijsten voor de schuiframen al aangebracht en de ramen zijn mooi op maat. De ramen hoefden alleen maar op hun plaats te worden gedrukt en konden makkelijk met Kristal Klear worden vastgezet.
De frontruiten lieten een kleine spleet open tussen beide ruiten maar dat is niet erg, een passend stukje blankgetrokken schelledraad op de spleet en het lijkt net de originele alu raamlijst.
In de rommelkist had ik nog twee verschillende ruitenwissers liggen (Frie en G&S) dus 0,5mm gaatjes in de kop geboord en de ruitenwissers daar in vast gezet.
IMGP7340a by G. van Vliet, on Flickr

In de achterlichten 0.5mm lichtgeleider gedaan. Er zijn lensjes op de kop gesmolten en de bovenste zijn aan de binnenzijde oranje geschilderd. Daarna zwarte verf over het oranje om te voorkomen dat ze oplichten als de ledjes voor de onderste achterlichten aan gaan. De onderste lichtgeleiders aangetipt met doorschijnende gele verf om het rood van de achterlampled’s niet te heftig rood te laten zijn.
IMGP7319a by G. van Vliet, on Flickr

Bij het testen en instellen van de decoder blijkt de led boven de betaaltafel, die aangaat als de tram stopt (in het echt als de voordeuren open gaan), te fel omdat deze direct naar beneden schijnt dus ook deze led omgedraaid en naar het plafond laten schijnen om een meer gedempte en egalere verlichting te krijgen.
De binnenverlichting schijnt de lichtgeleiders achter de lijnnummer- en richtingfilms goed aan en deze lijn- en richtingfilms zijn in het donker goed verlicht.
Kop- en achtervelichting, binnenverlichting en betaaltafel/voordeurverlichting zijn apart schakelbaar.
IMGP7308a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7326a by G. van Vliet, on Flickr

De stroomafnemer wordt in hoogte begrensd door een stukje staaldraad 0,3mm als beugeltouw.
IMGP7317a by G. van Vliet, on Flickr

De Scharfenbergkoppelingen waren met de holle en bolle kant verkeerd om geprint, daarom de elektrische contactendoos aan de bovenzijde eraf gesneden en aan de onderzijde geplakt. Meteen aan beide zijden een kabel gemonteerd, staat dat ook weer goed.
Midden op beide zijkanten van de rijtuigkast twee ronde verdikkingen aangebracht, geen idee waar deze voor zijn maar ze zitten op elke PCC. Ook de kasten voor de twee luidsprekers bij voor- en achterinstapdeur aangebracht.
IMGP7300a by G. van Vliet, on Flickr
De hele zaak in elkaar gezet en alles werkt nog ook.

Al met al een leuk kitje met genoeg mogelijkheden om zelf verbeteringen/verfijningen aan te brengen die van eigen waarnemingen komen en waarbij de eigen tramplaatjes goed bij geholpen hebben.
Leuk om te weten is dat de HTM 1317 altijd een bel van een Rotterdammertje (Parkwagen) heeft gehad en dus altijd Rotterdamse herrie in Den Haag maakte.
IMGP7329a by G. van Vliet, on Flickr

Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
135* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8799


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 15 Februari 2021, 22:22:28 »

Leuk, mooi resultaat Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 231


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 16 Februari 2021, 12:59:49 »

Geslaagd model geworden , hoe zijn de rij eigenschappen.
Mooie aanvulling van je collectie.
Zo nu de RET ,deze heb ik met het onderstel van Skiptram uitgevoerd, deze loopt het beste dan een fabrieks  uitvoering.
Binnen en seinbeelden heb  ik met horloge lampjes uitgevoerd.
Geen decoder maar analoog met een speciale tram voeding gemaakt.
Groet, Willem.
« Laatste verandering: 16 Februari 2021, 13:05:19 door wil » Gelogd

Met Lenz meer mans .
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 16 Februari 2021, 13:06:02 »

In welke periode heeft dit rond gereden?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1833


Enge buur bij de buren


« Antwoord #11 Gepost op: 16 Februari 2021, 23:00:59 »

Dank allen.
De HTM 1300'en hebben van 1971 tot 1993 dienst gedaan. Vanaf 1974 werd er gecombineerd gereden met aanhangmotorwagens seri 2100.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
135* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 540


« Antwoord #12 Gepost op: 23 Februari 2021, 12:41:39 »

Cool. Ik zie me eigen wel weer zitten als jochie van een jaar of 10 met opa en oma naar Madurodam.... Grin
Gelogd

Groeten, Erwin
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1833


Enge buur bij de buren


« Antwoord #13 Gepost op: 23 Februari 2021, 19:51:54 »

Naar aanleiding van diverse opmerkingen bij Skiptram geëtste zijkanten van de PCCwielen aangeschaft, dit na uitgebreid contact met Paul Sassen.
IMGP7406a by G. van Vliet, on Flickr

Door Paul werd aangegeven dat bij de Wekra kits een miniem kleinere diameter wiel wordt gebruikt dan de wielen waarvoor de door hem geëtste wielzijkanten zijn ontworpen en deze wielzijkanten dus een nabewerking nodig hebben.
Ook werd aangeven dat de assen, maar ook de midden verhoging van de wielen iets moeten worden ingekort omdat anders de as-isolatie wordt overbrugd, met sluiting als gevolg.
Door Paul worden de wielzijkanten iets uitgedraaid door het wiel in een schoteltang op te spannen, dat betekend dat het wiel van de as moet worden gehaald en er weer goed op moet worden teruggezet, een beetje omslachtig en m.i. onnodig.
Door mij is een bus gedraaid waarin het hele wielstel, met de wielflens glijdend over de lengte, in past. Op deze manier zit het wielstel altijd centrisch en niet slingerend in de bus. Het wielstel wordt geborgd door drie boutjes die door de wand van de bus steken en dus ook de draaikrachten overbrengen van de bus op het wielstel.
IMGP7407a by G. van Vliet, on Flickr

Aan de andere zijde van de bus zit een dunne wand met gat waar de wieldiameter passend in valt en zo het wielstel opsluit.
IMGP7408a by G. van Vliet, on Flickr

Op deze wijze is de kamer van de wielflens in het wiel een paar tienden uitgedraaid zodat de geëtste PCC wielzijkanten binnen de looprand van het wiel vallen en is ook de as ingekort zodat deze onder het wieloppervlak valt.
Dit kan in één busopspanning aan beide zijden worden gedaan door de bus in de drieklauwbekken om te draaien. Het hele wielstel kan dus, voor behandeling van beide wielen van het wielstel, in de bus opgespannen blijven. IMGP7413a by G. van Vliet, on Flickr

Zo zijn alle vier de wielstellen behandeld en zijn daarna de PCC wielzijkanten op zijn plaats gelijmd met snellijm. Natuurlijk is daarna het geheel op sluiting doorgemeten.
IMGP7415a by G. van Vliet, on Flickr

De wielen zijn vervuild en op hun plaats gezet. Weer een leuke PCC verbetering aangebracht.
IMGP7417a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
135* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Bouw HTM 1317
« vorige volgende »
Ga naar: