Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Lima NS 1310 uit RENFE 7600  (gelezen 16518 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1813


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 1 Januari 2016, 22:56:27 »

Ergens in 1980 deze Lima  Renfe lok gekocht omdat ik een aandrijving voor een ander project nodig dacht nodig te hebben.
800300 1300 by G. van Vliet, on Flickr

Uiteindelijk ging het projectje niet door en werd de lok mijn eerste ombouw van een fabrieksmodel. De lok werd omgebouwd naar een NS 1300 waarbij de sierstrips op de kop werden weggesneden, het hele onderstel werd verlaagd en verlichting werd aangebracht, Sommerfeld pantografen geplaatst en wat handrails bevestigd. Ook werden uit verpakkingmateriaal ramen op maat gemaakt voor de 1300 met uiteindelijk dit resultaat;
080413  1310 gereed by G. van Vliet, on Flickr

Nadat het model jaren in een doos had verbleven kwam ik deze lok dit najaar weer tegen en omdat ik wel een kortdurend projectje kon behappen ben ik aan de tweede verbouwingsronde begonnen.
De bedoeling was de lelijke vishaken en de te dikke laklaag te verwijderen en wat fijnere detaillering aan te brengen.
Omdat Digikeijs het 1100 verlichtingsetje had uitgebracht (waarmee ik al twee 1100tjes had uitgerust) werd besloten deze ook maar in deze 1300 te proppen, veel verschil met de inbouw in een 1100 kon er waarschijnlijk niet zijn. 
De kap weer helemaal kaal gemaakt, waarbij nog oude Renfe kleuren boven kwamen.
Nieuwe gaten voor handrails  en luchtwerk werden gemaakt.
Om de lampenringen iets uit te laten steken heb ik dunne ringen gezaagd van oude balpenvullingen waarvan ik tientallen bewaard heb. (Vroegâh waren de balpenvullingen van messingbuis gemaakt met een diameter van   2,1mm., precies de diameter van de grote lampenringen van NS locs en treinstellen, erg handig.) In deze ringen passen precies de lensjes van FRIE welke bij zijn lampenringen worden geleverd.
151221 TOSH0059 by G. van Vliet, on Flickr

Daarna werd de kap gespoten met verf van KleiNSpoor en de sierstrips met een zilverstift aangezet.
151221 TOSH0060 by G. van Vliet, on Flickr
In de reserveonderdelen waren ook een aantal lantaarnijzers van de Roco 1100 aanwezig en deze werden op de 1300 geprikt.
Opschriften van KleiNSpoor aangebracht en het slangenwerk uit de rommeldoos gehaald, waarschijnlijk Roco onderdelen.
Nieuwe isolatoren op het dak geplaatst, Roco 1100 pantografen geplaatst met luchtcilinders. De bij de eerdere verbouwing aangebrachte nummerplaten werden opgewerkt en de kopplaten in de juiste hoek gebogen en met KristalKlear op de kast geplakt.
In de raamgaten vacuumgevormde vensters van GM&S geplaatst die in een wilde bui jaren geleden al eens aangeschaft waren om de 1300 ramen te verbeteren.
Omdat de lok altijd één richting uit zal rijden een koppeling aan de voorzijde weggelaten zodat daar alle slangen en kabels volledig geplaatst konden worden en aan de andere zijde een Symoba kortkoppeling geplaatst.

De Digikeijs 1100 lichtprintjes geplaatst en gezorgd voor deugdelijke afschermplaatjes zodat er geen lichtlekkage kon ontstaan.
151221 TOSH0065 by G. van Vliet, on Flickr

Aan het onderstel is verder vrij weinig gedaan, het klopt dan ook niet met een echte 1300. Zeker de grote batterijenkist tussen de draaistellen valt nogal uit de toon, hier horen alleen de luchtketels te zitten in de NS uitvoering maar de algemene indruk voldoet en daar ging het om.
160101 IMGP6532 by G. van Vliet, on Flickr

160101 IMGP6534 by G. van Vliet, on Flickr

160101 IMGP6538a by G. van Vliet, on Flickr

160101 IMGP6544a by G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6548a by G. van Vliet, on Flickr 160101 IMGP6549a by G. van Vliet, on Flickr 160101 IMGP6550a by G. van Vliet, on Flickr 160101 IMGP6553a by G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6556a by G. van Vliet, on Flickr

160101 IMGP6560a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8894


268*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Januari 2016, 23:21:54 »

Fraai stukje werk Gerard!  Duim omhoog

Vanzelfsprekend is de kleur blauw net niet juist....  Wink Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1813


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2 Gepost op: 1 Januari 2016, 23:45:21 »

Natuurlijk is het blauw niet juist, anders zouden draadjes binnen de kortste tijd doodbloeden. Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 2 Januari 2016, 13:46:19 »

Ach, als het blauw niet meer bevalt kan je hem bruin maken met oranje strepen. Grin
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1813


Enge buur bij de buren


« Antwoord #4 Gepost op: 2 Januari 2016, 22:01:21 »

Ja, maar dan heb ik me weer onnodig druk gemaakt over de sierstrepen en moet ik weer een verlichtingsbalk inbouwen Grin Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #5 Gepost op: 2 Januari 2016, 23:05:01 »

Mooi gedaan Gerard!  Duim omhoog

Over 35 jaar de batterijkist vervangen?  Grin

Grtz,
Niels
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1813


Enge buur bij de buren


« Antwoord #6 Gepost op: 3 Januari 2016, 21:05:08 »

Uh, zouden mijn vingers het dan nog doen? Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17383


315*


« Antwoord #7 Gepost op: 3 Januari 2016, 21:12:13 »

Als we jou voorzien van wat Duracell-batterijen vast wel.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1813


Enge buur bij de buren


« Antwoord #8 Gepost op: 3 Januari 2016, 23:39:04 »

Ik ben geen roze konijn. Tongue
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 4 Januari 2016, 09:22:31 »

Hoe kunnen wij dat zeker weten? Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Lima NS 1310 uit RENFE 7600
« vorige volgende »
Ga naar: