De losse neuzen voor mat’36, die destijds te koop waren, hebben niet de juiste vorm voor een mat’36 kop. Het zijaanzicht klopt wel goed maar als je op het front kijkt begint de ronding aan beide zijkanten te laag en in bovenaanzicht lopen de zijkanten halfverwege de ronding te bol. Resultaat is een hamstervorm.
IMGP6331a by
G. van Vliet, on Flickr
De zijwanden bij het voorbeeld lopen recht tot en met de eerste stijl tussen de kopramen. Het tweede kopraampje vanaf de zijkant zit dan eigen lijk wat raar in de sponning, één rechte stijl, één schuine stijl.
Om dat niet geheel smoelen van de kop tegen te gaan is besloten de kop aan te passen.
In dit draadje op Beneluxspoor
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75477.60 werd de kopvorm van mat’36 ook al besproken en van de info is dapper gebruik gemaakt.
Begonnen is om de binnenkant van de onderzijde van de kop te verdikken door er een paar lagenplaatjes styreen van 0,5mm in te plakken.
IMGP6412a by
G. van Vliet, on Flickr
Op de kop worden lijnen getekend om aan te geven tot welke hoogte de kop nog recht omhoog moest lopen.
IMGP6415a by
G. van Vliet, on Flickr
De kap is vlak op een vijlplankje gezet en met een vijl die rechtop op de kale kopkant wordt gehouden de bolle kant van de treinstelkop in de juiste vorm afgevijld.
IMGP6416a by
G. van Vliet, on Flickr
Dat betekend dus dat je aan de onderkant van de kop bijna of geheel door het materiaal van de kop heen vijlt. Dat wordt dus mooi opgevangen door de ingelijmde plaatjes.
IMGP6418a by
G. van Vliet, on Flickr
Het gedeelte onder de ramen van de kop is nu dus in de juiste vorm gevijld, alleen de bovenkant is nog te bol en loopt nog naar binnen. In de afgetekende vorm nu plaatjes styreen op de buitenkant van de kop geplakt om de bolling rechter te maken.
IMGP6419a by
G. van Vliet, on Flickr
Als je dit aan beide zijden doet krijg je dus een soort ‘zeeuws meisje’
IMGP6421a by
G. van Vliet, on Flickr
Daarna is het zaak deze opgelijmde delen in de hoogte gelijk te krijgen met de onderkant zodat er een vlakke wand ontstaat.
IMGP6422a by
G. van Vliet, on Flickr
IMGP6423a by
G. van Vliet, on Flickr
Controleren of al het vulwerk tot en met de eerste raamspijl haaks is en de overgangsrondingen ook goed overlopen op oorspronkelijke dak en neusvorm.
IMGP6424a by
G. van Vliet, on Flickr
Dan de ramen weer uitvijlen uit het opgeplakte styreen en de kop ziet er nu meer uit als een mat’36 kop.
Nu weer alles met fijn schuurpapier uitvlakken en eventueel nog oneffenheden vullen.
IMGP6425a by
G. van Vliet, on Flickr