proefabonnement modelspoor en spoorwegentijdschrift Railhobby

Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ervaringen met ATF  (gelezen 9674 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Gepost op: 22 November 2015, 22:36:42 »

Bij de buren loopt al meer dan een jaar een draadje over het gebruik van ATF (automatic transmission fluid), het smeermiddel wat gemaakt wordt voor de smering en koeling van automatische versnellingsbakken.
Het middel zou, indien met mate toegepast, een wondermiddel zijn om het contact tussen rail en wielen van modeltreinen te verbeteren.
Ik heb dat draadje al een hele poos met belangstelling gevolgd en na een jaar kan je het m.i. zo samenvatten: veel enthousiaste gebruikers die het als een wondermiddel bejubelen en kritische kanttekeningen van tegenstanders die het dus niet geprobeerd hebben.

Vorige week heb ik een liter van het spul aangeschaft (€8,10) Dat is genoeg voor de eerste 200 jaar of zo, maar gelukkig kon ik er ook iets van in mijn hydraulische krik gieten die in de loop der jaren wat vloeistof was verloren...
Maar goed, op de baan smeren dus. Less is more lees ik overal, dus op 4 plaatsen de railstaven zo'n 3 cm ingesmeerd met het spul d.m.v. een wattenstaafje. De puco's op 2 plaatsen voor zo'n 9 cm. voorzien van een veegje ATF. Niet de slepers insmeren verkondigde Jeroen Water in het voornoemde draadje. Dat werkt dus niet!
Dan rijden....als eerste de Rivarossi IRM: dat is 16 assen zonder ASB's om de boel te verspreiden over de baan.
Je ziet de trein over het insgesmeerde stuk rijden en dan....zie je niets meer...
Het filmpje schijnt zo dun te zijn dat je er niets van ziet. Na een uurtje rondjes rijden langzaam aan andere treinen opgstart.
Totaal hebben de treinen zo'n 4 uur gereden vandaag en ik heb geen railgum beet gehad  Duim omhoog
Heel enkel had een trein een duwtje nodig en heb ik op die plaatsen nog een heel kleine dosis ATF aangebracht.
Wat nu nog overblijft zijn wat storingen die aan de specifieke treinen ligt op die specifieke plaatsen.

Is het een wondermiddel?  Geen idee...wondermiddel is wellicht een groot woord. Het werkt i.i.g. wel!
Het spul rijdt veel beter dan er voor, dat is zeker. Of dit morgen of volgende week nog zo is zal blijken.
Volgens de gebruikers die er al meer dan een jaar mee werken, gaat één keer aanbrengen maanden mee.

Zijn er hier nog meer mensen die het spul gebruiken?
Laat je ervaringen eens weten in deze draad..
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2088


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #1 Gepost op: 22 November 2015, 23:05:53 »

He he eindelijk, kan ik ook eens over ATF ervaring schrijven.

Van Ben "Spoorman" heb ik een paar drupjes cadeau gekregen nog bedankt Ben  Duim omhoog

Jakop, ik smeer niks op de spoorstaaf. Ben heeft alleen een aantal puko's ingesmeerd. En dat handhaaf ik nog steeds alleen in een iets andere vorm hoe dat lees je zo

Over het algemeen rijdt het hier goed zonder ATF.
Ik heb alleen enkele probleem loks waarbij de sleper heel snel vervuild. Lijkt wel of ze inbranden. Is toch geen sluiting want er doet zich geen knipperende lampjes voor als gevolg van sluiting.

Ik ben van tactiek veranderd.
Van de probleem loks smeer ik alleen de sleperts licht in en werkelijk 100% verbetering. Rijdt een maand of 3 en dan beginnen de problemen weer. Even iets insmeren en gaan met die banaan.
Ik heb laatst een 3-assig rangeerlokje V60 behandeld met ATF en werkelijk ik kan er kruipend meer rangeren over de wissels.

Voorwaarde is wel dat je basis van je rail aanleg goed is.

Ik heb ATF ook bij mijn kameraad Harry met zijn N-modelspoorbaan geïntroduceerd. Ook bij hem is aanmerkelijke verbetering te zien.
(Ik deel gewoon verder van de drupjes van Ben  Wink Grin )

Ik heb enkele oude Marklin relais onder de baan zitten die enkele terugmeld poorten schakelen om iets af te dwingen  bij Koploper.
1 relais begon wat kuren te vertonen in de vorm van wel schakelen maar geen contact maken.
Ik heb de contactveren ingesmeerd met ATF en heb geen enkele weigering meer gezien.

Tot zover mijn ervaring met ATF.

Mvg, Johan

P.s. inderdaad was Jeroen Water iets te enthousiast en trok bij mij meteen aan de bel.........
Wij beiden twijfelen nog steeds of hij wel de juiste olie te pakken had
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Joop_L
Newbie

Offline Offline

Berichten: 46


« Antwoord #2 Gepost op: 22 November 2015, 23:16:10 »

Ik heb het topic ook gevolgd, en lees nu jullie ervaringen hier.  Duim omhoog Ik ga maar eens een flesje aanschaffen voor mijn Pendelbaantje. M'n Bachmann locjes en railvoertuigen hikken en stotteren nogal. Zal mijn ervaringen hier vermelden.
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #3 Gepost op: 23 November 2015, 08:07:48 »

Ik ben van tactiek veranderd.
Van de probleem loks smeer ik alleen de sleperts licht in en werkelijk 100% verbetering. Rijdt een maand of 3 en dan beginnen de problemen weer. Even iets insmeren en gaan met die banaan.

Dat was mijn idee ook om te doen, maar na die draad op BNLS vorige week helemaal doorgelezen te hebben, heb ik door Jeroen's bericht dat maar niet gedaan  Grin
Ik kan dat alsnog eens proberen.

Probleem-loks waren bij mij bv. de Märklin 16/1700 en ook de Roco 1100 waar 2 assen ASB's hebben en de massa dus van slechts 2 assen moet komen. Eigenlijk 2 wielen, want de andere spoostaaf is terugmelding en 'geeft' dus geen massa, maar moet die krijgen... Deze loks wilden daardoor ook wel eens een bezetmelder missen met de bekende gevolgen in Koploper.
Hier werkt de ATF dus kennelijk goed, want ook dat laatste is gisteren niet voorgekomen.

Zoals ik al schreef blijven er wat aparte storingen over zoals de IRM die moeite heeft z'n slepers over een kruispunt te trekken en diezelfde Roco 1100 die op 1 plaats in het schaduwstation stopt. Het vreemde is dat (behalve de Mehano Class 66) het hele park daar probleemloos door rijdt. Geen stottertje, niks...
Of dit dus geen contact van de sleper is of geen massa via de wielen moet ik nog onderzoeken.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2088


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #4 Gepost op: 23 November 2015, 09:50:38 »

Namens Jeroen Water dit bericht, aangezien hij zelf geen actief lid is op dit forum (hij vindt een forum actief volgen wel genoeg :-) ).
 
Mijn ATF ervaring is na een moeilijke start inmiddels ook zeer positief. Ik had een potje ATF van de garage gekregen en heb op twee plaatsen op mijn baan (Marklin K-rail) met een wattenstaafje de spoorstaven van ATF voorzien over ongeveer 3cm. Daarnaast heb ik elk sleepcontact van elk aangedreven model van een likje voorzien en ben daarna met het besturingsprogramma Koploper gaan rijden. Hierdoor gingen al mijn 20 treinen achter elkaar hun ronde rijden en dat was iets te enthousiast met al die sleepcontacten. De treinen gingen steeds beroerder rijden dan beter.
 
Ik heb daarna de hele baan inclusief middenrail en alle sleepcontacten en wielen schoongemaakt met wasbenzine. Na contact met Johan heb ik zijn advies opgevolgd en wederom op twee plaatsen op de baan 3c ATF op de spoorstaven aangebracht en vervolgens over 20cm op 1 locatie de middenrail. Het heeft nog heel wat dagen gekost, maar uiteindelijk gingen alle treinen soepeler rijden. In die periode had ik ook best wel twijfels of ik wel het juiste ATF van de garage had gekregen.
 
Nu rijden de treinen echter grotendeels probleemloos over de baan. Omdat elke trein zijn eigen opstelspoor in het schaduwstation heeft, worden die sporen minder frequent bereden dan de hoofdbaan en komt het heel af en toe wel eens voor dat een trein op zijn opstelspoor iets minder soepel rijdt. Alleen dan breng ik aan het begin van dat opstelspoor nog een klein beetje ATF aan op de spoorstaven en op het sleepcontact van de desbetreffende locomotief. Sindsdien rijdt het ook in Ermehuizen "gesmeerd" .     

Met vriendelijke groeten,
 
 
Jeroen Water
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #5 Gepost op: 23 November 2015, 10:25:19 »

Dank je voor je bijdrage Jeroen  Duim omhoog

Hmmm....verkeerde soort... Geen idee welke soort goed en wel minder zou zijn.
Ik heb ook de Amerikaanse filmpjes op YouTube bekeken en men heeft het daar ook alleen maar over 'ATF'
Overigens is het daar 'bedacht' om te gebruiken op deze manier begreep ik.
Deze heb ik i.i.g. gebruikt:

Bron: advertentie op Ebay
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 72


« Antwoord #6 Gepost op: 13 December 2015, 11:06:16 »

Ik kan een klein beetje ATF cadeau krijgen. Je hebt er verschillende soorten in kennelijk. Die ik kan krijgen is "Deksel 2". Is dat de juiste?
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #7 Gepost op: 13 December 2015, 13:14:33 »

Helaas geen idee...   Undecided
Weet alleen dat die van mij werkt, al is het niet maanden, want ik begin nu al hier en daar weer wat sputtertjes te krijgen.
Een werkelijk minimaal 'veegje' van het spul op de rails geeft dan weer enorm resultaat.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2088


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #8 Gepost op: 13 December 2015, 13:40:53 »


Hier wordt ATF Dexron II-D gebruikt.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #9 Gepost op: 13 December 2015, 21:56:16 »

Vanmiddag nog een toepassing van ATF gevonden  Cheesy
Ik was bezig de 1702 dezelfde behandeling te geven als de 1631, zoals te lezen in RM 330.
Tijdens de testrit piepte het kreng...niet normaal. Het bleken de assen van het niet-aangedreven wielstel te zijn.
Nu is dat (hoe simpel kan het) niet meer dan een plaatje metaal in een U-vorm gebogen met gaten in de 'poten' van de U waar de assen door steken. Hoezo lagers?  Grin
Een drupje ATF toegediend met een saté-prikker deed het piepen verdwijnen en verder hoop ik dat het spul het contact ook nog eens verbeterd want slechts 2 van de 4 wielen aan die 2 assen verzorgen de massaverbinding met de rails.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 72


« Antwoord #10 Gepost op: 13 December 2015, 22:14:28 »

Hier wordt ATF Dexron II-D gebruikt.

Ah, als ik het nu gewoon eens verkeerd verstaan heb... Dexron II = Deksel 2?
Dank je Johan  Duim omhoog

Overigens heb ik me laten vertellen dat het geen heel fijn goedje is voor bijvoorbeeld autolak. Dan kan ik me voorstellen dat het voor de lak van onze modellen ook wat minder geschikt zal zijn. Wellicht is het dan ook wat minder prettig voor kunststof, dus ook maar even goed opletten op dat vlak.
« Laatste verandering: 13 December 2015, 22:16:21 door 1200blauw » Gelogd
Joop_L
Newbie

Offline Offline

Berichten: 46


« Antwoord #11 Gepost op: 13 December 2015, 23:52:02 »

Wat ik gelezen heb, je moet er ook erg zuinig mee zijn. Klein beetje aanbrengen op de rails met een wattenstaafje of iets degelijks en gaan met je treinen. Wink
Gelogd
Joop_L
Newbie

Offline Offline

Berichten: 46


« Antwoord #12 Gepost op: 19 December 2015, 16:28:50 »

Vanmiddag ook wat van die rommel gehaald.

Resultaat:
Shay: gaat als een zonnetje over m'n baantje. Liep voorheen als een krant
Porter: gaat iets beter, maar nog steeds met horten en stoten.. Denk dat ik de stroomafname maar eens ga proberen te verbeteren..
Railtruck: waardeloos was het en is het gebleven. Deze krijgt een andere motor, want hij bromt hard.
Diesellocje: gaat al een stuk beter, maar ook deze krijgt een ander motortje. Net als m'n railtruck bromt harder dan dat ie rijden doet.

Bovenstaande treinen zijn overigens van Bachmann 1:48 0n30.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8033


176*


« Antwoord #13 Gepost op: 19 December 2015, 22:27:41 »

Is het inbouwen van een condensator geen optie?
Daarvoor heb je in jouw schaal ruimte genoeg lijkt mij.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #14 Gepost op: 19 December 2015, 22:52:51 »

Tja...het lost niet alle contactproblemen op. Wél die tussen rails en wielen, maar als daar het probleem niet ligt zal ATF niets uitmaken.
Alle mogelijkheden per stuk checken en afstrepen lijkt me en uiteindelijk zal ook die trein lekker rijden.

Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Ervaringen met ATF
« vorige volgende »
Ga naar: