Bij de buren loopt al meer dan een jaar een draadje over het gebruik van ATF (automatic transmission fluid), het smeermiddel wat gemaakt wordt voor de smering en koeling van automatische versnellingsbakken.
Het middel zou, indien met mate toegepast, een wondermiddel zijn om het contact tussen rail en wielen van modeltreinen te verbeteren.
Ik heb dat draadje al een hele poos met belangstelling gevolgd en na een jaar kan je het m.i. zo samenvatten: veel enthousiaste gebruikers die het als een wondermiddel bejubelen en kritische kanttekeningen van tegenstanders die het dus niet geprobeerd hebben.
Vorige week heb ik een liter van het spul aangeschaft (€8,10) Dat is genoeg voor de eerste 200 jaar of zo, maar gelukkig kon ik er ook iets van in mijn hydraulische krik gieten die in de loop der jaren wat vloeistof was verloren...
Maar goed, op de baan smeren dus. Less is more lees ik overal, dus op 4 plaatsen de railstaven zo'n 3 cm ingesmeerd met het spul d.m.v. een wattenstaafje. De puco's op 2 plaatsen voor zo'n 9 cm. voorzien van een veegje ATF. Niet de slepers insmeren verkondigde Jeroen Water in het voornoemde draadje. Dat werkt dus niet!
Dan rijden....als eerste de Rivarossi IRM: dat is 16 assen zonder ASB's om de boel te verspreiden over de baan.
Je ziet de trein over het insgesmeerde stuk rijden en dan....zie je niets meer...
Het filmpje schijnt zo dun te zijn dat je er niets van ziet. Na een uurtje rondjes rijden langzaam aan andere treinen opgstart.
Totaal hebben de treinen zo'n 4 uur gereden vandaag en ik heb geen railgum beet gehad
Heel enkel had een trein een duwtje nodig en heb ik op die plaatsen nog een heel kleine dosis ATF aangebracht.
Wat nu nog overblijft zijn wat storingen die aan de specifieke treinen ligt op die specifieke plaatsen.
Is het een wondermiddel? Geen idee...wondermiddel is wellicht een groot woord. Het werkt i.i.g. wel!
Het spul rijdt veel beter dan er voor, dat is zeker. Of dit morgen of volgende week nog zo is zal blijken.
Volgens de gebruikers die er al meer dan een jaar mee werken, gaat één keer aanbrengen maanden mee.
Zijn er hier nog meer mensen die het spul gebruiken?
Laat je ervaringen eens weten in deze draad..