Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Heljan in zwaar weer  (gelezen 4595 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 21 Januari 2023, 10:14:32 »

Het regionale televisiestation TV2 Fyn ging op bezoek bij Heljan: https://www.tv2fyn.dk/nordfyn/se-videoen-nordfynsk-modeltogs-producent-presset-af-krisen

Heljan verkeert in zwaar weer, maar gelukkig eindigt Kim Nannestad wel met een lichtpuntje.




Ik heb de ondertiteling voor jullie vertaald:

In een wereld van speelgoed die rust en verdraagzaamheid zou moeten ademen, is een andere realiteit ingetreden.
Het is geen geheim dat we overal worden geraakt door de crisis. Dat komt onder meer door de oorlog in Oekraïne.

Heljan ontwikkelt en verkoopt modeltreinen die in China worden geproduceerd. We betalen immers al onze spullen in China in dollars,
en de kosten gingen van de ene op de andere dag zowat 25% omhoog. En we kunnen niet zomaar zeggen dat onze prijzen met 25% omhoog moeten.
Ja, dat kan, maar dan verkopen we helemaal niets.

Tot overmaat van ramp bevindt ook de absoluut beste markt voor modeltreinen, en dat is Engeland, zich in een crisis.
Als wij al zeggen dat wij geraakt zijn, zijn de Engelsen nog veel meer getroffen, en dat komt niet alleen door de oorlog in Oekraïne en alles wat die met zich meebrengt,
het is ook doordat zij zelf hebben gekozen om de EU te verlaten. Dat wil zeggen Brexit. Ze hebben het eerder gedaan en ze weten het goed.

De negen medewerkers van het bedrijf zijn verantwoordelijk voor accessoires voor modeltreinen, evenals een groot aantal verschillende treinen.
In een goed jaar worden er meer dan 50.000 modeltreinen verkocht aan zowel kinderen als zeer kundige volwassenen.
Natuurlijk krijg je ook wat wij klinknageltellers noemen, die, als ik het een of ander heb gedaan, zeggen ho, ho, dat is mooi maar normaal gesproken zouden er
20 klinknagels rond het raam zijn geweest als ik er bijvoorbeeld slechts 19 heb gemaakt. Zegt een van de ontwerpers van het bedrijf, die aan een nieuwe modeltrein werkt.

Ik sta op het punt een Engelse locomotief af te maken. Een serie 153. Het kost minstens 1,8 miljoen DKK (circa 245.000 euro) om een ​​nieuwe trein te ontwerpen,
en het proces van tekening tot afgewerkt product kan wel drie jaar in beslag nemen. Een dure klus in tijden van crisis. Als het zo doorgaat, vermoed ik dat ik afscheid zal
moeten nemen van een of misschien twee personeelsleden, waar ik ongelooflijk verdrietig om zal zijn, omdat we hier een kleine familie zijn, en we zijn al vele, vele jaren dezelfde familie.

Niet omdat Heljan geen ervaring heeft met crises. Corona sloeg ook toe, maar op een manier die juist hielp om de kas van het bedrijf te spekken.
Bij Corona, zoals ik het meestal zeg, maakt het niet uit als de rolluiken weer dicht gaan. En dit wordt met een lach op mijn gezicht gezegd, ik meen het natuurlijk niet,
maar corona heeft ons goed gedaan. Mensen konden er niet op uit om te reizen. Ze konden als gezin niet doen wat ze normaal doen, dus werd er geld uitgegeven
aan modeltreinen en hobby's in het algemeen.

De inkomsten kunnen deze trein niet bijhouden, maar zelfs kleine tekenen van verbetering zijn welkom. Ik heb vanmorgen nog met een van onze grote importeurs
in Engeland gesproken en hij kijkt met vertrouwen toe. Hij voelt dat de markt langzaam aan het veranderen is. Niet zo snel als de rest van ons zou willen,
maar dat is aan het veranderen. Mensen gaan weer naar de modeltreinwinkels om inkopen te doen.




mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Heljan in zwaar weer
« vorige volgende »
Ga naar: