Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Internationale Modelspoorbeurs in Keulen gaat in 2020 niet door
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Internationale Modelspoorbeurs in Keulen gaat in 2020 niet door  (gelezen 10124 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 13 December 2019, 20:19:45 »

Geloof (!) het of niet, maar de organisator heeft besloten in 2020 geen editie van de Internationale Modelspoortentoonstelling in Keulen te organiseren omdat het stadsbestuur niet langer wil dat er ergens in de stad dingen worden verkocht op zondagochtend. Dat mag voortaan pas nadat de kerkdiensten afgelopen zijn.

Voor mij als geboren en getogen Tourbe-et-Vallée'er is dit echt de wereld op zijn kop. Heel mijn jeugd was het zwembad hier op zondag dicht, laat staan dat er winkels open waren. En dat alles is hier de laatste pak 'm beet tien jaar veranderd. Vergeten boodschappen kan ik desgewenst op zondagmiddag halen en als ik zou willen kan ik de hele dag baantjes gaan trekken. Maar de grote modelspoorbeurs bij onze oosterburen, waar ik altijd wél naartoe kon, die mag ineens niet meer op zondag open voor verkoop zijn. Tjongejongejonge...

Zie: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9143954

Het meest idiote is nog dat het om een beurs gaat die in een beursgebouw plaatsvindt. Geen kerkganger zal er ooit mee geconfronteerd worden tijdens zijn wandeling naar of van de kerk. Bovendien vraag ik me af of de verkoopstandjes met koffie en broodjes op het station dan voortaan ook pas op zondagmiddag open mogen?

mvg,
Gert

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 13 December 2019, 21:15:06 »

En dat uitgerekend in het van oudsher katholieke Keulen.
Het is wel apart.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 14 December 2019, 12:05:49 »

Het schijnt dus een wettelijk dingetje te zijn. Totensonntag heeft nog steeds een bijzondere status als "Stille Feiertag" waaraan striktere regels zijn gebonden wat betreft commerciële activiteiten.
Of de beurs in voorgaande jaren steeds die zondag heeft kunnen vermijden of er wel eens "onwettige handel" is geweest, weet ik niet.
Of zo'n wet nog van deze tijd is, mag ieder voor zich uitmaken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #3 Gepost op: 14 December 2019, 22:27:05 »

Achterlijk. Zo dicht mogelijk in de buurt (Düsseldorf?) de dagen wel organiseren en dat nadrukkelijk afficheren. Wordt er vanzelf genoeg gemopperd.
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 14 December 2019, 22:35:19 »

Düsseldorf is dezelfde deelstaat, dus het zou me verbazen als daar wel toestemming wordt gegeven.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #5 Gepost op: 15 December 2019, 08:23:26 »

@Hubertus: 1 november is Allerheiligen en is in NRW, Rheinland-Pfalz, Baden-Württemberg, Bayern en Saarland een Gesetzlicher Stille Feiertag. Er mag die dag niet gedanst worden en luide muziek hoorbaar zijn. Voor winkels gelden de zondagsregels: in principe gesloten, maar met uitzonderingen (bijv. bakkerijen, andere winkels na de kerkgang).
Allerheiligen is dus niet altijd op een zondag, in 2019 was het op een vrijdag.
Totensonntag is altijd op de zondag voor de 1e Adventszondag. In 2020 op 22 november.
Deze dag is Bundesweit en is ook een Stille Feiertag.
« Laatste verandering: 15 December 2019, 08:49:33 door Arjen52 » Gelogd

Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 15 December 2019, 08:51:46 »

>Richtig<... en hier de specifieke regeling (§6(2) naar analogie van §6(1)1):

Citaat van: Feiertagsgesetz NRW
§ 6 (Fn 4)
Stille Feiertage
(1) Am Volkstrauertag sind zusätzlich verboten:

1. Märkte, gewerbliche Ausstellungen und ähnliche Veranstaltungen von 5 bis 13 Uhr,
2. sportliche und ähnliche Veranstaltungen einschließlich Pferderennen und -leistungsschauen sowie Zirkusveranstaltungen, Volksfeste und der Betrieb von Freizeitanlagen, soweit dort tänzerische oder artistische Darbietungen angeboten werden, von 5 Uhr bis 13 Uhr,
3. der Betrieb von Spielhallen und ähnlichen Unternehmen sowie die gewerbliche Annahme von Wetten von 5 Uhr bis 13 Uhr,
4. musikalische und sonstige unterhaltende Darbietungen jeder Art in Gaststätten und in Nebenräumen mit Schankbetrieb von 5 Uhr bis 18 Uhr,
5. alle anderen der Unterhaltung dienenden öffentlichen Veranstaltungen einschließlich Tanz von 5 Uhr bis 18 Uhr.

(2) Am Allerheiligentag und am Totensonntag sind zusätzlich verboten:

alle in Absatz 1 genannten Veranstaltungen von 5 Uhr bis 18 Uhr.

(3) Am Karfreitag sind zusätzlich verboten:

(...)

(4) Bei Rundfunksendungen ist während der Zeit von 5 Uhr bis 18 Uhr (Absätze 1 und 2) und von 0 Uhr bis zum nächsten Tag 6 Uhr (Absatz 3) auf den ernsten Charakter der stillen Feiertage Rücksicht zu nehmen.
« Laatste verandering: 15 December 2019, 08:55:43 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 15 December 2019, 08:59:13 »

Arjen, de beurs was voor 24 november gepland,  het gaat hier dus niet om Allerheiligen, maar om Totensonntag. Ander geloof, zelfde wettelijke regels. Als je een beurs organiseert, kun je dus weten dat dat een probleem kan worden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #8 Gepost op: 15 December 2019, 10:08:03 »

Ik zag bij DSO dat de IMA van 30.10 t/m 01.11.2020 nu plaatsvindt in Friedrichshafen.
In mijn naïviteit ging ik er vanuit dat de oorspronkelijke IMA in Köln op dezelfde data was.  Embarrassed
Wel is bijzonder dat in B-W ten aanzien van Allerheiligen (iets) ruimere regels gelden als voor Totensonntag.
« Laatste verandering: 15 December 2019, 10:18:07 door Arjen52 » Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Internationale Modelspoorbeurs in Keulen gaat in 2020 niet door
« vorige volgende »
Ga naar: