Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelautosTopic: Kies de juiste kleuren voor je modelauto's
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Kies de juiste kleuren voor je modelauto's  (gelezen 17123 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Gepost op: 19 Oktober 2021, 12:55:10 »

Heb je een modelbaan naar een bepaald tijdperk, dan is het zaak om ook bij de daarop aanwezige modelauto's niet alleen naar de juist types, maar ook naar de juiste verhouding van de kleuren van de autolak te kijken. In ons land was de kleur groen namelijk in de jaren vijftig verreweg de populairste kleur, terwijl dat thans juist een redelijk zeldzame kleur is. De jaren zeventig en tachtig waren het kleurrijkst en tot ongeveer de eeuwwisseling was rood een tamelijk populaire kleur, maar nadien nam dat af. Vanaf eind jaren negentig begon de kleur grijs aan een ongekende opmars en vandaag de dag is iets meer dan de helft van het wagenpark zwart of grijs! Opvallend is ook dat de kleur wit het in de jaren nul moeilijk had, maar nu weer populairder wordt. Misschien wel leuk om je collectie modelauto's een kritisch te bekijken en te zien of het bij jou op je modelbaan een beetje klopt.



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1 Gepost op: 19 Oktober 2021, 21:18:27 »

Wat een geweldig leuke infographic!  Duim omhoog

De auto’s die ik gehad heb passen prima in de verdeling zie ik. Ik heb nu een grijze overigens (maar die was al besteld, dus kon ik niets aan doen, anders was ie zwart geweest...    Grin)

In de jaren ‘80 was het overigens mooi verdeeld zie ik.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 19 Oktober 2021, 23:46:14 »

Bij mij klopt het ook. Begonnen met een rode Honda Jazz, daarna een bordeauxrode Suzuki Swift waarmee ik binnen anderhalve week een ongeluk had (slechts een blauwe plek op mijn knie, een gedeukt ego en natte kleding want ik slipte en belandde in een brede sloot), vervolgens een rode Suzuki Swift GT, daarna een rode Ford Focus en nu een zwarte Honda Civic.

Even afgezien van die gecrashte eerste Swift, rijd ik dus pas in mijn vierde auto in ruim dertig jaar tijd. Dat is best wel zuinig, al zeg ik het zelf. Overigens ga ik nooit meer Ford rijden. Mooi design, maar bedroevende kwaliteit. Mijn Civic daarentegen (in 2013 door Wesley 'Hondahok' gedoopt en door Jakop sinds 2018 aangeduid als 'Paardenbak'), is van uitmuntende kwaliteit. Ik heb 'm nu zowat 10 jaar en hij geeft nog altijd geen krimp en de VTEC-motor blijft een genot als je 'm af en toe eens even echt laat brullen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Oktober 2021, 18:01:03 »

Als ik het me goed herinner (niet elk exemplaar is op een foto terecht gekomen) was het bij mij blauw, rood, zeegroen, grijs, zwart, grijs, blauw, grijs, rood. Waarbij de laatste grijze mooi grijs was en de eerste twee lelijk grijs waren.
En uiteindelijk werden ze allemaal kaki  Cheesy

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 20 Oktober 2021, 19:09:06 »

Da's een aardig palet. Van die laatste rode weet ik dat het een deftige Honda Civic is en van diens voorganger dat die ook van Honda kwam. Maar hoe zit het met de merken van de zeven voorgaande wagens?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Oktober 2021, 20:03:04 »

Honda, Honda, Renault, Opel, Volkswagen, Seat, Honda.
De leasebak-periode is aan de merken af te zien.  Grin
Dieptepunt was overigens de Renault, hoogtepunt de laatste grijze.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 20 Oktober 2021, 20:08:33 »

De laatste grijze was een Accord? Probeer jij je voormalige auto's ook in model bijeen te krijgen?

Gek genoeg heb ik wel de Honda Jazz uit de jaren '80, maar de veel populairdere Suzuki Swift niet.
Onbegrijpelijk dat daar nog geen model van in 1:87 bestaat. Hopelijk komt PCX87 daar toch nog mee.
Dat merk is geweldig goed bezig. De modellen zijn wel duur, maar echt prachtig.
Ook een leuk merk is BOS (Best of Show), die brengen ook de wat minder gangbare modellen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Oktober 2021, 20:19:32 »

Nee, niet echt. Ik geloof dat ik van de Europeanen wel een stel heb. Maar ik heb weinig met personenauto's en voor op de baan zijn ze sowieso te modern.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 20 Oktober 2021, 20:44:36 »

Ook maar eens een reeks plaatsen:
Golf I Rood 1983
Golf II Wit 1989
Golf IV Blauw 1998
A4 Zwart 2004
A4 Grijs 2008
A3 Zwart 2014

Past wel in het palet qua tijd  Grin

Daar naast nog een lease auto: Seat Leon Blauw, tweede auto’s: Sear Cordoba Rood, Seat Ibiza Zilvergrijs en nog een hand vol hobby auto’s: Kevers, Karmann Ghia, Golf I GTI
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Oktober 2021, 09:59:06 »

Ik geloof dat ik van de Europeanen wel een stel heb.
Inderdaad, de VW Bora, Opel Zafira en de Seat (Toledo dacht ik) liggen in een doos. Enkel de Seat ook in de juiste kleur.
Maar zoals gezegd, allemaal te jong voor de baan, dus blijven in de doos.
Van de rest heb ik volgens mij niks. Misschien de Renault Scenic nog, maar dan heeft die zich heel goed verstopt.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 23 Oktober 2021, 11:17:57 »

Misschien de Renault Scenic nog, maar dan heeft die zich heel goed verstopt.

Dat lijkt me heel verstandig van die Scenic, gezien deze opmerking:

Dieptepunt was overigens de Renault.

 Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #11 Gepost op: 28 Oktober 2021, 20:57:39 »

Hey, niks negatiefs over de Scenic. Twee van gehad en ik zou hem zo weer nemen. Maar ja, niet elektrisch. En dat is gelet op de elektronicakwaliteit van Renault wellicht maaar beter ook.

Ook ik verzamel mijn auto’s maar dat schiet nog niet zo op, Alleen mijn VW Polo variant (zwart)  en mijn Ford Focus wagon (zilvergrijs) heb ik in model. Nog op zoek naar de twee Scnics ( model 2 en 3, beide zwart), een Peugeot 308sw (wit) en mijn huidige doodsaai grijze Kona electric..

Ik zag dat BOS onlangs de Renault 18 en Fuego heeft uitgebracht, dus welicht volgt er nog meer...  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 28 Oktober 2021, 23:13:09 »

Die Renault Fuego van BOS heb ik onlangs gekocht. Niet goedkoop, wel fraai. Ik zal eens een foto maken.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #13 Gepost op: 29 Oktober 2021, 09:46:25 »

Graag! Duim omhoog Ik moet zeggen dat de foto’s die ik er tot nu toe van zag me nog niet erg overtuigden. Ik vond vooral de voorzijde niet zo goed smoelen, maar wellicht waren het foto’s van preproductie exemplaren. De achterkant vond ik  daarentegen wel heel herkenbaar,

Ik wil ze in principe alledrie (de Fuego, de 18 en de 18 break), want het zijn leuke jaren ‘80 modellen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #14 Gepost op: 29 Oktober 2021, 11:54:29 »













mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelautosTopic: Kies de juiste kleuren voor je modelauto's
« vorige volgende »
Ga naar: