Ik was toch niet geheel gelukkig met wat ik ten oost van Neu Dalhausen had bedacht aan spoor en busverbindingen. Dit kwam omdat de verbindingen eigenlijk verkeerd om lagen. Een met opheffen bedreigd spoorlijntje tussen de voorstad Garfeln en Neu Dalhausen en dat de hoofd vervoersstromen door middel van buslijnen om Neu Dalhausen heen naar andere voorsteden van waar dan per trein naar Neu Dalhausen gereisd zou moeten worden is niet echt realistisch. Aan de andere kant liep ik tegen het probleem aan dat ik het diorama Neu Dalhausen Hörste al gebouwd heb en ik daar niks aan kan veranderen en er zeker geen extra buslijnen bij kan hebben. Reden ook waarom ik het in eerste instantie zo dom gepland heb.
Nu heb ik dit opgelost door er een U-bahn verbinding onder door te plannen zodat aan mijn diorama niks gewijzigd hoeft te worden. De voorstad Garfeln heb ik iets verkleind en er 2 andere kleine voorsteden( Rebbecke en Neu Verlar) naadloos tegen aan getekend en gepland.
Zo als te zien is is de snelle busverbinding naar Ehringhausen gebleven en komen er vanuit Neu Dalhausen 2 U-bahn lijnen, via ND Mettinghausen de U79 met bovenleiding en de U80 via ND Hörste met 3e rail. De U79 komt in de plaats van de sporenlijn in de oude planning en de spoorlijn loopt nu juist de andere richting uit naar Geseke. De spoorlijn kan zo een rol spelen in het vervoer naar Geseke, Paderporn en Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen.
Voor dat ik echt naar de BürgerBahn terug keer maak ik even voor de volledigheid het verhaal over de vernieuwde en nieuwe voorsteden maar even af.De U79 is de Noordelijkste lijn en die is met bovenleiding omdat die vanuit Rebbecke z'n tracé deelt met een paar buslijnen en dus op een gecombineerde tram/busbaan rijd naar de nieuwe voorstad Mühlenheide. Het busnet van alle 4 deze voorsteden loopt in elkaar over en word door 1 vervoerder uitgevoerd met hoofdzakelijk 20min diensten.
Dan terug naar de BürgerBahn lijn;
De totale rijtijd is niet heel veel langer geworden maar ik heb wel flink met halte namen lopen schuiven want Garfeln Mühle moest eindbestemming blijven omdat dat al op een motorwagen staat.
Vanaf Garfeln Mühle in het noord/westen loopt de lijn nu langs de halte Garfeln Rathaus, dan komt het bij het diorama Garfeln Altes Stauwehr wat nu geen halte meer is om dan bij de halte Neu Verlar Mitte te komen dan verlaat de lijn bij Neu Verlar Süd de voorsteden en duikt door het open veld richting Geseke om na ongeveer 5km bij dat station aan te komen. Voor de behandeling van deze trein heb ik het spoor 4 door middel van een wisselverbinding met spoor 5 in 2 stukken gedeeld. Zo kunnen 2 treinen tegelijk op spoor 4 behandeld worden. De totale lengte van de spoorlijn en treindienst is nu zo'n 10km.
Verder valt er over die lijn niks nieuws te melden, ook de al eerder de schreven treindienst Hamm Werries-Ahlen-Beckum v.v. kent eigenlijk geen wijzigingen. Wel heb ik de plattegronden nog verbeterd en foutjes uit het sporenplan gehaald zie hier onder;
Ik heb inmiddels op alle plattgronden ook de beekjes en riviertjes enzo toegevoegd.
Zoals in mijn materieel topic een week of 4 geleden te zien is geweest heb ik het nodig materieel gebouwd voor de BürgerBahn Westfalen Ruhr;
Mijn andere idee om ook 2 niet meer bestaande lijntjes langs de Ruhr door de BürgerBahn Westfalen Ruhr te laten rijden heeft al tot meer plannen geleid. De spoorlijn Mülheim a/d Ruhr Heißen - Essen Steele Süd heb ik daarvoor zelfs gelopen inmiddels en dat is een lijn met een mooie ligging en in het echt een goed fiets en wandelpad, zeker een aanrader om eens te lopen of te fietsen. De andere lijn van Kettwig Stausee naar Mülheim a/d Ruhr Styrum is maar op 3 kleine stukken tot fiets en wandelpad omgebouwd en die ga ik net voor de kerst nog lopen om de voormalige lijn en omgeving te verkennen zodat ik ook dat kan omwerken naar mijn wereld.
Hier onder een luchtfoto samengesteld met stukjes van google earth en daar in de beide lijnen getekend zoals je voor 95% gelegen hebben en ik e hebben wil met de haltes erbij;
De lijn Mülheim Heißen - Essen Steele Süd heb ik daarbij wel moeten doortrekken naar de nog bestaande stations Mülheim hbf en Essen Steele Ost. De preciese uitwerken voor wat betreft sporenplannen en dienstregelingen volgt nog, dus daarover later meer. Beide lijnen zitten zo rond de 15km.
Ik heb ook ooit nog een andere lijn de
Cronenberger Samba als NDS lijn gehad, maar omdat ik het niet echt binnen de NDS paste en ik er verder niks mee deed heb ik dat op een gegeven moment er uit gegooid. Deze voormalige spoorlijn heb ik diverse keren gelopen en heb er boeken over en heb de gelinkte internet site ook veel bezocht en die lijn blijft toch altijd door m'n hoofd spoken. De kans is dan ook groot dat ik dit lijntje dan ook weer een keer in m'n BürgerBahn plannen betrek en weer uitwerk zoals ik hem in mijn wereld graag zou zien.
Edit; ik moet trouwens ook nog opzoek naar een simpel en zowel in 1:1 als 1:160 goed bruikbaar logo voor de BürgerBahn Westfalen Ruhr.
Groetjes Michiel