Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Modelspoor => Topic gestart door: Jakop de Bruin op 6 Januari 2016, 10:38:49



Titel: Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Januari 2016, 10:38:49
Op Beneluxspoor wordt tegenwoordig ingegrepen door de moderatie (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66793.msg3221629577.html?PHPSESSID=7u0k3hrc6cj6or41dclkffphn7#msg3221629577) als men over prijzen begint te discussiëren.
Nu leidt discussiëren over de prijs niet direct tot lagere prijzen, dus of het nut heeft is weer een andere vraag, maar de prijs is toch wel een wezenlijk onderdeel van de modelspoorhobby aangezien we de treinen niet gratis toegestuurd krijgen  ;D

Er is een ontwikkeling bezig dat sommige fabrikanten delen van hun assortiment heel duur in de markt zetten en ander materieel weer niet.
Voorbeelden daarvan zijn goederenwagens van Piko en Lilliput die onwijs duur in de folders staan terwijl bv. Piko wel loks voor zeer concurrerende prijzen aanbied.

Een ander voorbeeld is Roco met de 1200 loks. Ik vond vorig jaar december de €374 die de AC moest kosten veel te veel en heb ze dus ook niet gekocht terwijl ik ze wel wilde hebben, maar simpelweg niet voor die prijs. Overigens, maar dat is een andere discussie, had ik liever zelfs een kale AC lok gehad; zonder decoder en zonder sound sowieso, maar die keuze krijgen alleen de DC rijders van Roco.
Recentelijk zijn de loks dan toch in de dump gegaan of uitverkoop (maakt mij niet uit) en heb ik de 1204 kunnen aanschaffen voor €235.
Wachten werd beloond, maar ook als die dump niet was gekomen had ik me t.z.t. wel een tweedehands gaan oriënteren want er zijn voor mij toch echt grenzen wat ik voor 1 lok wil uitgeven.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie meningen over de prijzen waar we tegenwoordig mee geconfronteerd worden zijn.




Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Wesley op 6 Januari 2016, 10:52:39
Ik maak me daar nooit zo druk over. Er is m.i. genoeg concurrentie op de modelspoormarkt om marktmisbruik tegen te gaan, en daarmee wordt voor de fabrikant de prijsstelling ingeperkt door wat hij nog denkt te kunnen verkopen, in andere woorden, hoeveel gekken er hoeveel geld voor willen geven ;D. Als ik iets te duur vind, koop ik het niet - maar ik ga ook niet klagen dat Aston Martins te duur zijn omdat ik mij mij slechts een VW benzinemodel, wees gerust ;D kan veroorloven. C'est la vie...


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Noordwaarts op 6 Januari 2016, 11:23:05
Opvallend is wel dat Roco recent behoorlijk veel prijsverlagingen heeft doorgevoerd. Ja, wrijf je ogen nog maar eens uit, het staat er echt: verlagingen!
Na een lange reeks van jaren waarin men steeds de prijs fors verhoogde kwam men bij de Roco-directie kennelijk tot de conclusie dat dit een nadelig effect had op de omzet en winst.
De koopbereidheid onder modelspoorders zal beslist zijn toegenomen nu rijtuigen weer voor acceptabele prijzen in de winkel staan.

Piko heeft al langere tijd de politiek locs tegen zeer concurrerende prijzen ('democratische prijzen' noemen onze Zuiderburen dat altijd en ik vraag dan soms wanneer ze er over hebben mogen stemmen...) aan te bieden, terwijl goederenwagons juist erg duur zijn bij dat merk. Kennelijk redeneert men daar dat men de modelspoorder het beste kan verleiden zoveel mogelijk locs aan te schaffen omdat er dan vanzelf vraag naar meer wagons ontstaat. Tja. die wagons kan de modelspoorder rustig bij een ander merk gaan halen...

Het vergelijk tussen VW's en Aston Martins gaat hier niet helemaal op. Jakop heeft het over merken als Roco en Piko en dat zijn beide normale volumemerken. De exorbitante prijzen voor modellen van Philotrain werden niet genoemd. Iedere modelspoorder weet dat je zeer diep in de buidel moet tasten voor een model van dat merk.

Het is trouwens heel normaal om over prijzen te kunnen en willen discussiëren. Als je buurman een nieuwe auto heeft, dan gaat het gesprek behalve de prestaties en de extra's toch vaak ook over de prijs. De prijs voor een product maakt dus deel uit van de beleving ervan. Dat men bij de buren op krampachtige wijze probeert te doen alsof dan niet zo is, zegt meer over de moderatie daar, dan over de Nederlandse modelspoorders. Die willen het soms gewoon ook over de prijs hebben.

Wat dat betreft ben ik overigens wel benieuwd naar het Märklin-nieuws dat eerdaags vast weer over ons heen wordt gestort. En dan niet alleen om te weten met welke nieuwe modellen men komt, maar ook om te weten wat de prijsverhogingen zullen zijn.

mvg,
Gert


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Wesley op 6 Januari 2016, 11:30:57
Het vergelijk tussen VW's en Aston Martins gaat hier niet helemaal op. Jakop heeft het over merken als Roco en Piko en dat zijn beide normale volumemerken.

Natuurlijk niet, daar ging het me ook helemaal niet om. Mijn punt was: zolang er geen monopolistisch gedrag mogelijk is, is in mijn optiek elke fabrikant vrij om zijn prijzen zodanig vast te stellen dat er aan het eind van het jaar de grootste winst overblijft. Om dat te bereiken, moet een fabrikant overleggen hoeveel modelspoorders welk bedrag zullen overhebben voor zijn producten, en welke kwaliteit zij dan verwachten voor die prijs. En als Roco dan op een hoog prijskaartje uitkomt, ga ik daar niet over klagen - ik bepaal welke prijs-kwaliteitsverhouding ik acceptabel vind, en dan besluit ik het ding al dan niet te kopen of te laten liggen. Zo werkt de markt in mijn optiek.

Discussies over prijzen zijn inderdaad in beginsel een goede zaak, maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan van klagen over prijzen - en daar draait het vaak op uit. Maar het staat natuurlijk mensen ook vrij om redeloos te kankeren over prijzen als ze dat zouden willen: ik doe dan simpelweg niet mee ;D.

Trouwens, de meeste Aston Martins zijn nog steeds veredelde Fords 8).


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Noordwaarts op 6 Januari 2016, 11:39:09
Inderdaad. En je kunt beter een Hondahok rijden dan een al dan niet veredelde Ford, is mijn ervaring.  8)

Ik zie Jakop overigens niet klagen over de prijzen. Hij vertelt gewoon dat hij de prijs voor een Roco 1200 idioot hoog vond en de huidige, veel lagere prijs voor die loc, wel acceptabel vindt.
En kennelijk was Jakop niet de enige die geen trek had in die hoge prijzen, anders had Roco nooit een aanpassing gedaan aan haar prijspolitiek.

mvg,
Gert


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Joran op 6 Januari 2016, 11:42:03
Voor een nieuwe ontwikkeling (Roco 1200) zal in eerste instantie meer geld wordt gevraagd dan voor een model wat al veel langer op de markt is (en in meerdere varianten is uitgebracht).

Ik ben zelf iets meer dan een jaar geleden begonnen met de hobby en heb daardoor veel materieel voor dumpprijzen kunnen kopen. Maar voor een aantal heb ik de volle mep betaald waaronder de Roco 1219. Je loopt immers ook het risico mis te grijpen en dat je moet wachten voor er een heruitgave komt welke geschikt is voor jouw Tijdperk (en smaak). Zo wil ik graag een EloTrains 1500, uitgekomen in 2014 (als ik het goed heb) maar helaas nergens te krijgen (2-rail).


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Ruud K op 6 Januari 2016, 11:42:51
Prijsdiscussies vind ik heel normaal en het valt mij ook tegen dat die bij de buren afgekapt worden. Dat lijkt me een nieuwe en niet zo'n aangename ontwikkeling.

Er is naar mijn gevoel een bepaalde bovengrens voor de consument aan zijn koopbereidheid. Liliput heeft die grens onlangs met de minicontainerwagens overschreden en is trouwens bij alle nieuwe wagens gigantisch in prijs omhoog gegaan. Dat gaat voor die fabrikant een probleem worden, dat durf ik te voorspellen.
Het beleid van Piko is inderdaad wat vreemd. Het is ook niet steeds consequent, want niet alle locs zijn concurrerend in prijs. Ze hebben ook heel dure locs.
Brawa is altijd een duur merk geweest en zit ook nu weer met de prijzen aan de bovenkant van de markt. Sommige modellen vallen nog net binnen mijn koopbereidheid (bijvoorbeeld de ketelwagens), maar er zijn ook heel wat modellen die ik lekker laat liggen. Helaas kom ik die op beurzen niet voor beduidend lagere prijzen tegen, terwijl Piko-modellen vaak wel voor aantrekkelijke prijzen zijn te vinden.
Roco en Fleischmann lijken op het prijzenvlak eieren voor hun geld te kiezen. Jaren van prijsverhogingen binnen hun tol te eisen. Ik zit te wachten op het moment dat Fleischmann met locs ook eens in prijs naar beneden gaat, zoals Roco doet.

Er doet zich altijd het probleem voor bij het uitkomen van nieuw materiaal: betaal ik nu de volle mep of stel ik m'n koop uit met het risico dat het spul niet meer verkrijgbaar is. Dat geldt niet alleen voor locs, maar ook voor wagons. Zo zijn wagonsets van Fleischmann tegenwoordig al heel snel niet meer leverbaar en dan grijp je echt mis. Het lastige is dat je bijna niet kunt voorspellen welke sets in de dump komen en welke later niet meer verkrijgbaar zijn. Zo is de autotransporterset 581105 (twee dubbeldeksautotransporters beladen met acht mooie Herpa-modellen van BMW) vrijwel nergens meer te koop, terwijl andere setjes al een hele tijd in de dump te krijgen zijn. Dat vind ik echt een lastig probleem, maar het is niet anders.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/19/Fleischmann 581105_1452077943.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/19/Fleischmann 581105_1452077943.jpg)

Groet,
Ruud


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Januari 2016, 12:19:17
Het is ook niet de bedoeling een klaag-draadje te starten over al dan niet hoge prijzen, maar meer een plaats waar er over gediscussieerd wordt.

Wat ik ook al aangaf; was die 1200 niet in de dump geraakt, had ik die t.z.t. proberen tweedehands te bemachtigen.
Zoals Ruud ook stelt over die minicontainerwagens, op een gegeven moment is je persoonlijke grens overschreden wat een treintje mag kosten.
Zo val ik o.a. ook over de prijs van de Liliput L235777 (http://www.conrad.com/ce/en/product/515215/Liliput-L235777). Vind ik dan te veel voor zo'n relatief simpele wagen.
Zijn broertje zonder Railion opschriften heb ik eens voor net onder de €30 bij MTE meegenomen wat ik dan zo'n beetje de max. vind voor zo'n wagentje.
Maar dat zijn natuurlijk ieders eigen grenzen die men stelt...


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Wesley op 6 Januari 2016, 12:21:27
Ik zie Jakop overigens niet klagen over de prijzen.

Ik ook niet, maar ik zie wel hordes anderen klagen over prijzen - dat is immers volkssport nummer één in Nederland ;D.

Er is naar mijn gevoel een bepaalde bovengrens voor de consument aan zijn koopbereidheid.

Dat denk ik ook, ware het niet dat "de consument" niet bestaat: verschillende consumenten hebben verschillende niveaus van koopbereidheid. Het is aan de fabrikant om zijn prijs aan de hand daarvan te bepalen, en staat het mij niet aan, dan koop ik het niet - en dan wil ik best op een forum beargumenteren dat ik het model te duur vind voor de geleverde kwaliteit, of voor mijn portemonnaie. Geen enkel probleem (en ik vind dan ook niet dat de DVRB zulke discussies zou moeten afkappen, maar ja, zoals bekend luisteren die niet naar mij ;D), maar waar ik wel een probleem mee heb is dat sommigen - in dit draadje overigens nog niet gezien, haast ik mij toe te voegen - dan met de vinger naar de fabrikant gaan wijzen die opzettelijk alles te duur voor mij maakt. Dat is in mijn ogen nonsens. Dat mogen die mensen natuurlijk doen, maar dat is dan geen discussie meer, maar klagen (en dan doe ik dus niet meer mee 8)).


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Januari 2016, 12:35:18
Mee eens. Natuurlijk mogen fabrikant vrij hun prijzen bepalen en als ze die voor te veel consumenten te hoog maken voor hun persoonlijke nog aanvaardbaar budget, dan gaan ze dat aan hun verkochte aantallen merken schat ik.
Als ze daarop dan de aantallen te produceren modellen naar beneden gaan bijstellen, met waarschijnlijk gevolg dat de prijs nog iets stijgt, dan komen we vanzelf in het Aston Martin-segment terecht  ;D


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Blausee-Mitholz op 6 Januari 2016, 12:50:44
Bij het prijsbeleid kun je ook koppelen het éénmalige uitgave beleid.
Dat heeft m.i.z. grote invloed op de prijsstelling d.m.v. vraag en aanbod. Door het aanbod schaars te houden hopen ze de prijs hoog te kunnen houden. Zo denken m.i.z. enkele fabrikanten.

Mvg, Johan


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Sander Lageveen op 6 Januari 2016, 12:53:40
Ik reageer later wat breder maar het is niet Roco die de prijzen van de 1200 drastisch heeft verlaagd maar ModelTreinExpress.


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jeronimos op 6 Januari 2016, 12:53:45
Ik ga klagen.

Aston Martin veredelde Ford?
Porsche is dan een veredelde Volkswagen?
Ferrari een veredelde FIAT?
RR een BMW?
Landrover en Jag zijn TATA's?

AUW.   >:(

Is een topic aanmaken met het doel discussiëren over prijzen niet een vorm van klagen over prijzen?

Ik kan voor mijzelf heel moeilijk vaststellen waarom het ene model nou heel duur is en het andere goedkoop. Als ik nieuwe loks koop dan waren dat meestal Piko's. Van andere merken wacht ik wel met aanschaf van nieuwe dingen en kijk wel eens op beurzen of ik wat van mijn gading kan vinden. Dan maar eens wat mislopen. Heeft er ook mee te maken dat als ik een model mooi vindt en exact genoeg vind lijken, ik niet echt een nog mooier model hoef. Ik zit echt niet elke dag met mijn neus op het model om de detaillering te bekijken.

Ik kan er ook niet achterkomen waarom een Piko hondekop relatief goedkoop is en een Buffel zo duur wordt.


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Wesley op 6 Januari 2016, 12:56:20
Aston Martin veredelde Ford?
Porsche is dan een veredelde Volkswagen?
Ferrari een veredelde FIAT?
RR een BMW?
Landrover en Jag zijn TATA's?

Geheel correct ;D.

Is een topic aanmaken met het doel discussiëren over prijzen niet een vorm van klagen over prijzen?

Niet per se... klagen is ongefundeerd jammeren, discussiëren is onderbouwd jammeren 8).


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Noordwaarts op 6 Januari 2016, 12:59:03
Als ze daarop dan de aantallen te produceren modellen naar beneden gaan bijstellen, met waarschijnlijk gevolg dat de prijs nog iets stijgt, dan komen we vanzelf in het Aston Martin-segment terecht  ;D

Probleem is dat die merken oorspronkelijk niet in dat segment zaten en dan feitelijk ook een ander soort bedrijf zouden moeten worden. En dat zie ik zo 1-2-3 niet gebeuren. Liliput was toch gewoon een volumemerk. Met steeds hogere prijzen worden die kunststof modelletjes echt niet ineens gelijkwaardig aan exclusieve messing modellen. Ik zie - om in autotermen te blijven - Liliput dan eerder de kant van Saab op gaan: verdwijnen.

Het lijkt me overigens bepaald geen makkelijke markt om in actief te zijn. Ik volg de modelspoormarkt nu al ruim dertig jaar, waarvan de laatste 15 jaar behoorlijk intensief, en heb nog niet eerder zo'n zware periode voor de branche gezien. Enerzijds hebben we in het eerste decennium van deze eeuw een enorme toename van modellen gezien, maar anderzijds zien we nu ook de keerzijde: faillissementen en een krimpende markt. Vier jaar geleden bezocht ik de Spielwarenmesse in Neurenberg. Toen had modelspoor nog een complete hal gevuld plus wat stand in de 'voorhal'.
Naar verluidt was vorig jaar nog maar driekwart van de hal gevuld met modelspoor en was deze voor de rest al gevuld met stands van fabrikanten met ander speelgoed. Ik ben dan ook heel benieuwd welke merken er dit jaar nog wel vertegenwoordigd zullen zijn. Tegenwoordig is Chris van Diessen ook actief op dit forum. Misschien wil hij zijn licht eens laten schijnen op de huidige situatie in de branche?

mvg,
Gert


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jeronimos op 6 Januari 2016, 13:06:30
Is het opgaan van veel onafhankelijke modelspoorfabrikanten in grotere consortiums niet een soort van keerpunt geweest in het verhogen van prijzen?

Dus: Fleischmann & Roco in Modelleisenbahn gmbh
Lilliput in Bachmann
Hornby, Lima, Riva en Jouef in Hornby int.




Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Januari 2016, 13:06:46
Bij het prijsbeleid kun je ook koppelen het éénmalige uitgave beleid.
Dat heeft m.i.z. grote invloed op de prijsstelling d.m.v. vraag en aanbod. Door het aanbod schaars te houden hopen ze de prijs hoog te kunnen houden. Zo denken m.i.z. enkele fabrikanten.

Geen idee of dat een manier van 'denken' is, in elk geval is het zo dat bij een lager aantal modellen, de ontwikkelingskosten moeten worden verdiend mét dat lagere aantal en dat het gevolg dus is dat het ontwikkelingsdeel van de kostprijs sowieso hoger is dan bij een groter aantal.


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jeronimos op 6 Januari 2016, 13:10:17
Ik hoop eigenlijk van niet maar vrees het ergste.


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Noordwaarts op 6 Januari 2016, 13:11:40
Bij het prijsbeleid kun je ook koppelen het éénmalige uitgave beleid.
Dat heeft m.i.z. grote invloed op de prijsstelling d.m.v. vraag en aanbod. Door het aanbod schaars te houden hopen ze de prijs hoog te kunnen houden. Zo denken m.i.z. enkele fabrikanten.

Geen idee of dat een manier van 'denken' is, in elk geval is het zo dat bij een lager aantal modellen, de ontwikkelingskosten moeten worden verdiend mét dat lagere aantal en dat het gevolg dus is dat het ontwikkelingsdeel van de kostprijs sowieso hoger is dan bij een groter aantal.

Dat is waar, maar als zo'n 'éénmalig model' slechts een kleurvariant en geen vormvariant is, dan is er geen sprake van ontwikkelingskosten die terug moeten worden verdiend.
Alleen de aparte bedrukking werkt dan kostprijsverhogend.

mvg,
Gert


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jeronimos op 6 Januari 2016, 13:17:00
Of de aparte bedrukking kostprijsverhogend werkt zie ik niet zo omdat er vaak toch meerdere varianten tegelijk uitkomen. Hoeveel Taurussen in diverse bedrukkingen, hoeveel 189-ers en 186-ers en hoeveel treinstellen (Lints, shuttles) van diverse vervoerders zijn er wel niet.


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Januari 2016, 13:18:45
Dat is waar, maar als zo'n 'éénmalig model' slechts een kleurvariant en geen vormvariant is, dan is er geen sprake van ontwikkelingskosten die terug moeten worden verdiend.
Alleen de aparte bedrukking werkt dan kostprijsverhogend.

Dat denk ik ook. Om nu eens de coilwagen van Roco als voorbeeld te nemen:
Die bestaat al zo lang en is qua ontwikkeling al lang terugverdiend.
Als ze die elk jaar met een nummervariant uitbrengen voor iets onder de €20 (wat volgens mij zou moeten kunnen) verkoop je gegarandeerd meer aantallen dan, zoals nu, hem keihard weer voor tegen de €30 in de prijslijst te zetten.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de nieuwigheden nog niet op deze wagen gecheckt heb..  :-\


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Wesley op 6 Januari 2016, 13:25:44
Dat is waar, maar als zo'n 'éénmalig model' slechts een kleurvariant en geen vormvariant is, dan is er geen sprake van ontwikkelingskosten die terug moeten worden verdiend.
Alleen de aparte bedrukking werkt dan kostprijsverhogend.

Plus natuurlijk de wekenlange research die is gaan zitten in het uitvinden van de juiste kleur Berlijns blauw... *DUIK* ;D


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Noordwaarts op 6 Januari 2016, 13:32:11
Ik ga klagen.

Aston Martin veredelde Ford?
Porsche is dan een veredelde Volkswagen?
Ferrari een veredelde FIAT?
RR een BMW?
Landrover en Jag zijn TATA's?

AUW.   >:(

Beetje off topic, maar wel een leuke anecdote.
Max Verstappen maakte dit jaar zijn debuut bij de Italiaanse renstal Toro Rosso, die met Renault-motoren reed.
Onlangs werd Max 18 en haalde zijn rijbewijs (ja echt, hij reed al in de Formule 1, maar werd door zijn vader Jos naar de circuits gebracht...) en kocht een leuke Renault Clio.

Eind november werd bekend dat zijn renstal volgend jaar Ferrari-motoren zal gaan gebruiken. Daarop stelde een verslaggever van de BBC Max de vraag wat dat zou betekenen
voor zijn privévervoer. Max antwoordde met een grote grijns op zijn gezicht: "I suppose I will have to swap my Clio for a tiny Fiat..."   :D

mvg,
Gert


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Noordwaarts op 6 Januari 2016, 13:34:22
Plus natuurlijk de wekenlange research die is gaan zitten in het uitvinden van de juiste kleur Berlijns blauw... *DUIK* ;D

Het proberen vast te stellen wat de juiste kleur Berlijns blauw is, is voor sommige mensen een onbezoldigde levenstaak.   ;)

mvg,
Gert


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Sander Lageveen op 6 Januari 2016, 18:43:04
De modeltreinen in algemeenheid worden alleen maar duurder.

Zo zag ik laatst de rijtuigen van ACME voorbijkomen en die moesten 64 euro per stuk gaan kosten. Dat is mij aan de hoge kant. Dat geld heb ik er niet voor over. Dus komt het hier niet.
De afname zal minder worden bij een fabrikant waardoor de volgende rijtuigen OF nog duurder zullen worden OF er geen meer geproduceerd worden en dan de fabrikant wellicht failliet gaat. Wellicht heel kort door de bocht gezien toch denk ik dat het zo werkt.

Wat Jakop ook al aangeeft, wagentjes die al jaren in het assortiment zitten toch weer voor veel geld proberen te verkopen. Ik heb een lijst met bijvoorbeeld de staalwagens hier, daar zijn er door Roco zoveel van geproduceerd. Allemaal hetzelfde type, alleen ander kleurtje en/of opdruk. Erg jammer, want voor iets goedkoper had ik er weer een stuk afgenomen. Nu heb ik voor de Piko's gekozen, die waren destijds wel voor een leuke prijs te koop, (17,50 euro). Inmiddels liggen die ook voor een hogere prijs op de markt. Prima, laat ik ze wel liggen of ik koop ze 2de hands.

Elke keer wordt er weer geroepen dat modellen niet in de dump gaan, toch gebeurd het elke keer weer.
Waarom? Kennelijk omdat de ontwikkelingskosten toch betaald moeten worden en anders de fabrikant met de boel blijft zitten. Mijn conclusie is dan: maak ze gewoon wat goedkoper, hoeft echt geen dumpprijs te zijn, denk dat je er dan meer verkoopt.

Elk bedrijf heeft als doel de nettowinst te verhogen, en zolang men daar geen max in stelt blijven prijzen stijgen. Uiteindelijk zal dat het uitsterven betekenen van dezelfde fabrikanten. Neem genoegen met een mindere winst en je kan heel lang door produceren. Sommige dingen zijn al uitgemolken.

Kijk bij aleen Roco al eens naar de NS locs, de sik, hippel, 22/2300, 16/17/1800, die zaten destijds toen ik net met de hobby begon al in het assortiment. Enige die verbeterd is is de 16/17/1800 serie. De rest zijn kleurvarianten. Daar heb je na dik 25 jaar wel genoeg aan verdiend hoor. Dat je daar nu niet meer aan verdiend is logisch, de mens van tegenwoordig is wat kritischer geworden. Dat je daar destijds geen oog voor hebt gehad doet je nu de nek om, duur materieel verkopen gaat daar bij echt niet werken.

Ik pas er voor om nog Roco locs te bestellen, evenals wagens nieuw te kopen. Ik kan mijn centen maar 1x uitgeven en goedkoper worden ze toch! En at gegeven heb je je als fabrikant zelf toe bedeeld, kom je niet meer van af vrees ik. Eigen schuld dikke bult....


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Wesley op 6 Januari 2016, 18:57:28
De modeltreinen in algemeenheid worden alleen maar duurder.

Net als alles in het leven, dat heet inflatie...

Elk bedrijf heeft als doel de nettowinst te verhogen, en zolang men daar geen max in stelt blijven prijzen stijgen. Uiteindelijk zal dat het uitsterven betekenen van dezelfde fabrikanten.

Nee. Zo werkt de economie alleen als je Karl Marx heet ;D. Modeltreinen zijn aannemelijkerwijs luxegoederen, en die zijn doorgaans prijselastisch, wat wil zeggen dat als de prijs met 25% omhoog gaat, de vraag et meer dan 25% terugloopt - zeker omdat prijselasticiteit geen rechte lijn is en als de uitgangsprijs al erg hoog is, dat effect nog sterker zal zijn. De prijs opstuwen betekent in dat geval een verlaging van de omzet tegemoetzien, wat doorgaans niet prettig is voor de winstmarge.


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Jeronimos op 6 Januari 2016, 19:40:26

Elk bedrijf heeft als doel de nettowinst te verhogen..


Laten we wel onderscheid maken tussen profit- en non-profitbedrijven.
Profitbedrijven hebben over het algemeen wel als doel om winst te maken, dan wel te maximaliseren.
(waardoor er weer vette premies naar de managers gaan  :-\)

Maar dat wordt off-topic.

Kijk, het kan werken. Dure producten kunnen een bedrijf toch veel omzet opleveren ondanks dat er niet veel van verkocht wordt. Er is een autofabrikant waarvoor dit geld. (of is dit een urban myth?)


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Noordwaarts op 6 Januari 2016, 20:05:48
Modeltreinen zijn aannemelijkerwijs luxegoederen, en die zijn doorgaans prijselastisch, wat wil zeggen dat als de prijs met 25% omhoog gaat, de vraag et meer dan 25% terugloopt - zeker omdat prijselasticiteit geen rechte lijn is en als de uitgangsprijs al erg hoog is, dat effect nog sterker zal zijn. De prijs opstuwen betekent in dat geval een verlaging van de omzet tegemoetzien, wat doorgaans niet prettig is voor de winstmarge.

En daar zijn ze bij Roco waarschijnlijk ook achter gekomen. In ieder geval is het opvallend dat dit merk vrijwel over de gehele linie wat aan haar prijzen heeft gedaan.

mvg,
Gert


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: hubertus op 6 Januari 2016, 20:10:42
Het is een beetje heel kort door de bocht dat elk bedrijf als doel heeft de nettowinst te verhogen of maximaliseren.
Nettowinst is geen abstract begrip. Afhankelijk van wat je met het cijfer wilt c.q. moet laten zien, zijn er verschillende definities en wordt het op verschillende manieren berekend.
En gelukkig vinden de meeste bedrijven het voortbestaan op langere termijn nogal belangrijk, dus ik denk niet dat er veel zijn die verhoging of maximalisatie van de winst in welke definitie dan ook als doel hebben. Ik heb ze in ieder geval nog niet meegemaakt in mijn werkzame leven.
Die bedrijven die dat wel als doel hebben, zullen die doelstelling vast vergeten zodra de fiscale winst berekend moet worden.  ;D

Elke keer wordt er weer geroepen dat modellen niet in de dump gaan, toch gebeurd het elke keer weer.
Waarom? Kennelijk omdat de ontwikkelingskosten toch betaald moeten worden en anders de fabrikant met de boel blijft zitten.
Ik denk dat het een bewuste strategie is van Roco. Je bereikt ermee dat de mensen die er snel over willen beschikken en daarvoor bereid zijn een hogere prijs te betalen, dat ook doen. Mensen die daar niet toe bereid zijn, kunnen tegen een lagere prijs kopen, maar moeten wel even geduld hebben. Zeer gebruikelijk op de markt van luxe goederen.  En gezien de hysterie die er uitbreekt als een nieuw model een week vertraagd is, geef ik ze geen ongelijk.

Dat denk ik ook. Om nu eens de coilwagen van Roco als voorbeeld te nemen:
Die bestaat al zo lang en is qua ontwikkeling al lang terugverdiend.
Als ze die elk jaar met een nummervariant uitbrengen voor iets onder de €20 (wat volgens mij zou moeten kunnen) verkoop je gegarandeerd meer aantallen dan, zoals nu, hem keihard weer voor tegen de €30 in de prijslijst te zetten.
Zo gek is dat niet van Roco. Als je de prijs te laag zet ten opzichte van nieuwe ontwikkelde modellen, loop je het risico dat je binnen je eigen assortiment gaat kannibaliseren. Mensen die "een goederenwagen" willen (en het dus niet veel uitmaakt of het een coilwagen is of iets anders) en daarvoor tenminste €30,- willen uitgeven, gaan in dat geval voor de goedkope wagen, terwijl ze op zich bereid zijn meer te betalen. Feitelijk verliest Roco dan €10,- marge op zo'n model. De vraag is of je dat terugverdient met de extra verkopen door de lagere prijs (€20,- versus €30,-).

Huub


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Martijnstein op 6 Januari 2016, 20:15:41
Het is voor de fabrikanten schipperen tussen detail en een goede prijs. In het verleden hadden meer kinderen en jongeren een modelbaan. Deze groep had minder oog voor- en boodschap aan detail waardoor er grotere volumes goedkopere modellen verkocht werden. Tegenwoordig is de gemiddelde leeftijd van de modelspoor hobbyist een stuk hoger. De standaarden zijn nu hoger en er wordt meer detail geeist van een model. Ook heeft deze groep een hoger budget om uit te geven. Daardoor is het logisch dat het evenwicht opschuift van grotere volumes 'simpele', goedkope modellen naar kleinere oplages van gedetailleerde, duurdere modellen.

...
Maar voor een aantal heb ik de volle mep betaald waaronder de Roco 1219. Je loopt immers ook het risico mis te grijpen en dat je moet wachten voor er een heruitgave komt welke geschikt is voor jouw Tijdperk (en smaak).
...
...
Er doet zich altijd het probleem voor bij het uitkomen van nieuw materiaal: betaal ik nu de volle mep of stel ik m'n koop uit met het risico dat het spul niet meer verkrijgbaar is.
...
Zolang er genoeg mensen zijn die bereid zijn om het volle pond te betalen zullen de prijzen van net uitgebrachte modellen hoog blijven of hoger worden. Als ik zo rondkijk op de fora zijn er genoeg mensen die al jaren op een model zitten te wachten en bereid zijn om het volle pond te betalen en de fabrikanten weten dat dus ze zullen wel gek zijn om minder te vragen. Uiteraard hebben de fabrikanten er baat bij om te zeggen dat modellen niet meer in de ramsj gaan, dan zijn er meer mensen die snel de hogere prijs betalen.
Als de prijzen zo hoog worden dat er niet genoeg mensen bereid zijn om dat te betalen, dan zal de prijs weer iets dalen naar een niveau waarop de fabrikant wel volumes verkoopt die groot genoeg zijn met een redelijke winstmarge.


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Christoph op 6 Januari 2016, 22:05:42
Ik zie - om in autotermen te blijven - Liliput dan eerder de kant van Saab op gaan: verdwijnen.

Nou, dat heb je mis. De Saab staat hier nog steeds als collectors item voor de deur.  ;)

Groeten,

Christoph


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Wesley op 6 Januari 2016, 22:21:39
En waar ga je je nieuwe Saab vandaan halen, als deze op is? ;)


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Christoph op 6 Januari 2016, 22:26:35
Is niet nodig, deze rijd nog naar tevredenheid.
En een nieuwe, misschien wordt het wel een elektrische uit China ofzo.  ::)

Groeten,

Christoph


Titel: Re:Prijzen modeltreinen
Bericht door: Ruud K op 6 Januari 2016, 22:34:16
Wat hier nog niet expliciet aan de orde is geweest en m.i. toch een duidelijke ontwikkeling is: om kinderen naar modelspoor (terug) te lokken bieden bijna alle fabrikanten instapmodellen aan. Minder detaillering, maar ook een scherpe prijs. Voor de veeleisende modelspoorder met een goed gevulde portemonnee zijn er de dure spullen. Dit tweestromenland krijgt steeds meer vorm, zozeer dat er zelfs aparte (deel)catalogi voor worden uitgebracht.
Ik zeg niet dat dit verschijnsel nieuw is - Fleischmann had vroeger al zo'n instapserie, andere merken misschien ook wel, al weet ik dat niet zo precies.
Verschil is wel dat je vroeger goedkope en dure merken had, enerzijds Lima, Jouef, Hema en dergelijke, tegenover anderzijds Marklin, Trix en Fleischmann. Dat verschil is nu wat minder duidelijk, lijkt me. Nu is het dus meer een goedkope en duurdere modellenlijn bij vrijwel alle fabrikanten.

Groet,
Ruud