Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Prijzen modeltreinen  (gelezen 28013 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 6 Januari 2016, 10:38:49 »

Op Beneluxspoor wordt tegenwoordig ingegrepen door de moderatie als men over prijzen begint te discussiëren.
Nu leidt discussiëren over de prijs niet direct tot lagere prijzen, dus of het nut heeft is weer een andere vraag, maar de prijs is toch wel een wezenlijk onderdeel van de modelspoorhobby aangezien we de treinen niet gratis toegestuurd krijgen  Grin

Er is een ontwikkeling bezig dat sommige fabrikanten delen van hun assortiment heel duur in de markt zetten en ander materieel weer niet.
Voorbeelden daarvan zijn goederenwagens van Piko en Lilliput die onwijs duur in de folders staan terwijl bv. Piko wel loks voor zeer concurrerende prijzen aanbied.

Een ander voorbeeld is Roco met de 1200 loks. Ik vond vorig jaar december de €374 die de AC moest kosten veel te veel en heb ze dus ook niet gekocht terwijl ik ze wel wilde hebben, maar simpelweg niet voor die prijs. Overigens, maar dat is een andere discussie, had ik liever zelfs een kale AC lok gehad; zonder decoder en zonder sound sowieso, maar die keuze krijgen alleen de DC rijders van Roco.
Recentelijk zijn de loks dan toch in de dump gegaan of uitverkoop (maakt mij niet uit) en heb ik de 1204 kunnen aanschaffen voor €235.
Wachten werd beloond, maar ook als die dump niet was gekomen had ik me t.z.t. wel een tweedehands gaan oriënteren want er zijn voor mij toch echt grenzen wat ik voor 1 lok wil uitgeven.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie meningen over de prijzen waar we tegenwoordig mee geconfronteerd worden zijn.


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 6 Januari 2016, 10:52:39 »

Ik maak me daar nooit zo druk over. Er is m.i. genoeg concurrentie op de modelspoormarkt om marktmisbruik tegen te gaan, en daarmee wordt voor de fabrikant de prijsstelling ingeperkt door wat hij nog denkt te kunnen verkopen, in andere woorden, hoeveel gekken er hoeveel geld voor willen geven Grin. Als ik iets te duur vind, koop ik het niet - maar ik ga ook niet klagen dat Aston Martins te duur zijn omdat ik mij mij slechts een VW benzinemodel, wees gerust Grin kan veroorloven. C'est la vie...
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 6 Januari 2016, 11:23:05 »

Opvallend is wel dat Roco recent behoorlijk veel prijsverlagingen heeft doorgevoerd. Ja, wrijf je ogen nog maar eens uit, het staat er echt: verlagingen!
Na een lange reeks van jaren waarin men steeds de prijs fors verhoogde kwam men bij de Roco-directie kennelijk tot de conclusie dat dit een nadelig effect had op de omzet en winst.
De koopbereidheid onder modelspoorders zal beslist zijn toegenomen nu rijtuigen weer voor acceptabele prijzen in de winkel staan.

Piko heeft al langere tijd de politiek locs tegen zeer concurrerende prijzen ('democratische prijzen' noemen onze Zuiderburen dat altijd en ik vraag dan soms wanneer ze er over hebben mogen stemmen...) aan te bieden, terwijl goederenwagons juist erg duur zijn bij dat merk. Kennelijk redeneert men daar dat men de modelspoorder het beste kan verleiden zoveel mogelijk locs aan te schaffen omdat er dan vanzelf vraag naar meer wagons ontstaat. Tja. die wagons kan de modelspoorder rustig bij een ander merk gaan halen...

Het vergelijk tussen VW's en Aston Martins gaat hier niet helemaal op. Jakop heeft het over merken als Roco en Piko en dat zijn beide normale volumemerken. De exorbitante prijzen voor modellen van Philotrain werden niet genoemd. Iedere modelspoorder weet dat je zeer diep in de buidel moet tasten voor een model van dat merk.

Het is trouwens heel normaal om over prijzen te kunnen en willen discussiëren. Als je buurman een nieuwe auto heeft, dan gaat het gesprek behalve de prestaties en de extra's toch vaak ook over de prijs. De prijs voor een product maakt dus deel uit van de beleving ervan. Dat men bij de buren op krampachtige wijze probeert te doen alsof dan niet zo is, zegt meer over de moderatie daar, dan over de Nederlandse modelspoorders. Die willen het soms gewoon ook over de prijs hebben.

Wat dat betreft ben ik overigens wel benieuwd naar het Märklin-nieuws dat eerdaags vast weer over ons heen wordt gestort. En dan niet alleen om te weten met welke nieuwe modellen men komt, maar ook om te weten wat de prijsverhogingen zullen zijn.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 6 Januari 2016, 11:30:57 »

Het vergelijk tussen VW's en Aston Martins gaat hier niet helemaal op. Jakop heeft het over merken als Roco en Piko en dat zijn beide normale volumemerken.

Natuurlijk niet, daar ging het me ook helemaal niet om. Mijn punt was: zolang er geen monopolistisch gedrag mogelijk is, is in mijn optiek elke fabrikant vrij om zijn prijzen zodanig vast te stellen dat er aan het eind van het jaar de grootste winst overblijft. Om dat te bereiken, moet een fabrikant overleggen hoeveel modelspoorders welk bedrag zullen overhebben voor zijn producten, en welke kwaliteit zij dan verwachten voor die prijs. En als Roco dan op een hoog prijskaartje uitkomt, ga ik daar niet over klagen - ik bepaal welke prijs-kwaliteitsverhouding ik acceptabel vind, en dan besluit ik het ding al dan niet te kopen of te laten liggen. Zo werkt de markt in mijn optiek.

Discussies over prijzen zijn inderdaad in beginsel een goede zaak, maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan van klagen over prijzen - en daar draait het vaak op uit. Maar het staat natuurlijk mensen ook vrij om redeloos te kankeren over prijzen als ze dat zouden willen: ik doe dan simpelweg niet mee Grin.

Trouwens, de meeste Aston Martins zijn nog steeds veredelde Fords Cool.
« Laatste verandering: 6 Januari 2016, 11:32:49 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 6 Januari 2016, 11:39:09 »

Inderdaad. En je kunt beter een Hondahok rijden dan een al dan niet veredelde Ford, is mijn ervaring.  Cool

Ik zie Jakop overigens niet klagen over de prijzen. Hij vertelt gewoon dat hij de prijs voor een Roco 1200 idioot hoog vond en de huidige, veel lagere prijs voor die loc, wel acceptabel vindt.
En kennelijk was Jakop niet de enige die geen trek had in die hoge prijzen, anders had Roco nooit een aanpassing gedaan aan haar prijspolitiek.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #5 Gepost op: 6 Januari 2016, 11:42:03 »

Voor een nieuwe ontwikkeling (Roco 1200) zal in eerste instantie meer geld wordt gevraagd dan voor een model wat al veel langer op de markt is (en in meerdere varianten is uitgebracht).

Ik ben zelf iets meer dan een jaar geleden begonnen met de hobby en heb daardoor veel materieel voor dumpprijzen kunnen kopen. Maar voor een aantal heb ik de volle mep betaald waaronder de Roco 1219. Je loopt immers ook het risico mis te grijpen en dat je moet wachten voor er een heruitgave komt welke geschikt is voor jouw Tijdperk (en smaak). Zo wil ik graag een EloTrains 1500, uitgekomen in 2014 (als ik het goed heb) maar helaas nergens te krijgen (2-rail).
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #6 Gepost op: 6 Januari 2016, 11:42:51 »

Prijsdiscussies vind ik heel normaal en het valt mij ook tegen dat die bij de buren afgekapt worden. Dat lijkt me een nieuwe en niet zo'n aangename ontwikkeling.

Er is naar mijn gevoel een bepaalde bovengrens voor de consument aan zijn koopbereidheid. Liliput heeft die grens onlangs met de minicontainerwagens overschreden en is trouwens bij alle nieuwe wagens gigantisch in prijs omhoog gegaan. Dat gaat voor die fabrikant een probleem worden, dat durf ik te voorspellen.
Het beleid van Piko is inderdaad wat vreemd. Het is ook niet steeds consequent, want niet alle locs zijn concurrerend in prijs. Ze hebben ook heel dure locs.
Brawa is altijd een duur merk geweest en zit ook nu weer met de prijzen aan de bovenkant van de markt. Sommige modellen vallen nog net binnen mijn koopbereidheid (bijvoorbeeld de ketelwagens), maar er zijn ook heel wat modellen die ik lekker laat liggen. Helaas kom ik die op beurzen niet voor beduidend lagere prijzen tegen, terwijl Piko-modellen vaak wel voor aantrekkelijke prijzen zijn te vinden.
Roco en Fleischmann lijken op het prijzenvlak eieren voor hun geld te kiezen. Jaren van prijsverhogingen binnen hun tol te eisen. Ik zit te wachten op het moment dat Fleischmann met locs ook eens in prijs naar beneden gaat, zoals Roco doet.

Er doet zich altijd het probleem voor bij het uitkomen van nieuw materiaal: betaal ik nu de volle mep of stel ik m'n koop uit met het risico dat het spul niet meer verkrijgbaar is. Dat geldt niet alleen voor locs, maar ook voor wagons. Zo zijn wagonsets van Fleischmann tegenwoordig al heel snel niet meer leverbaar en dan grijp je echt mis. Het lastige is dat je bijna niet kunt voorspellen welke sets in de dump komen en welke later niet meer verkrijgbaar zijn. Zo is de autotransporterset 581105 (twee dubbeldeksautotransporters beladen met acht mooie Herpa-modellen van BMW) vrijwel nergens meer te koop, terwijl andere setjes al een hele tijd in de dump te krijgen zijn. Dat vind ik echt een lastig probleem, maar het is niet anders.



Groet,
Ruud
« Laatste verandering: 6 Januari 2016, 11:59:54 door Ruud K » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 6 Januari 2016, 12:19:17 »

Het is ook niet de bedoeling een klaag-draadje te starten over al dan niet hoge prijzen, maar meer een plaats waar er over gediscussieerd wordt.

Wat ik ook al aangaf; was die 1200 niet in de dump geraakt, had ik die t.z.t. proberen tweedehands te bemachtigen.
Zoals Ruud ook stelt over die minicontainerwagens, op een gegeven moment is je persoonlijke grens overschreden wat een treintje mag kosten.
Zo val ik o.a. ook over de prijs van de Liliput L235777. Vind ik dan te veel voor zo'n relatief simpele wagen.
Zijn broertje zonder Railion opschriften heb ik eens voor net onder de €30 bij MTE meegenomen wat ik dan zo'n beetje de max. vind voor zo'n wagentje.
Maar dat zijn natuurlijk ieders eigen grenzen die men stelt...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 6 Januari 2016, 12:21:27 »

Ik zie Jakop overigens niet klagen over de prijzen.

Ik ook niet, maar ik zie wel hordes anderen klagen over prijzen - dat is immers volkssport nummer één in Nederland Grin.

Er is naar mijn gevoel een bepaalde bovengrens voor de consument aan zijn koopbereidheid.

Dat denk ik ook, ware het niet dat "de consument" niet bestaat: verschillende consumenten hebben verschillende niveaus van koopbereidheid. Het is aan de fabrikant om zijn prijs aan de hand daarvan te bepalen, en staat het mij niet aan, dan koop ik het niet - en dan wil ik best op een forum beargumenteren dat ik het model te duur vind voor de geleverde kwaliteit, of voor mijn portemonnaie. Geen enkel probleem (en ik vind dan ook niet dat de DVRB zulke discussies zou moeten afkappen, maar ja, zoals bekend luisteren die niet naar mij Grin), maar waar ik wel een probleem mee heb is dat sommigen - in dit draadje overigens nog niet gezien, haast ik mij toe te voegen - dan met de vinger naar de fabrikant gaan wijzen die opzettelijk alles te duur voor mij maakt. Dat is in mijn ogen nonsens. Dat mogen die mensen natuurlijk doen, maar dat is dan geen discussie meer, maar klagen (en dan doe ik dus niet meer mee Cool).
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 6 Januari 2016, 12:35:18 »

Mee eens. Natuurlijk mogen fabrikant vrij hun prijzen bepalen en als ze die voor te veel consumenten te hoog maken voor hun persoonlijke nog aanvaardbaar budget, dan gaan ze dat aan hun verkochte aantallen merken schat ik.
Als ze daarop dan de aantallen te produceren modellen naar beneden gaan bijstellen, met waarschijnlijk gevolg dat de prijs nog iets stijgt, dan komen we vanzelf in het Aston Martin-segment terecht  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #10 Gepost op: 6 Januari 2016, 12:50:44 »

Bij het prijsbeleid kun je ook koppelen het éénmalige uitgave beleid.
Dat heeft m.i.z. grote invloed op de prijsstelling d.m.v. vraag en aanbod. Door het aanbod schaars te houden hopen ze de prijs hoog te kunnen houden. Zo denken m.i.z. enkele fabrikanten.

Mvg, Johan
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #11 Gepost op: 6 Januari 2016, 12:53:40 »

Ik reageer later wat breder maar het is niet Roco die de prijzen van de 1200 drastisch heeft verlaagd maar ModelTreinExpress.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #12 Gepost op: 6 Januari 2016, 12:53:45 »

Ik ga klagen.

Aston Martin veredelde Ford?
Porsche is dan een veredelde Volkswagen?
Ferrari een veredelde FIAT?
RR een BMW?
Landrover en Jag zijn TATA's?

AUW.   Angry

Is een topic aanmaken met het doel discussiëren over prijzen niet een vorm van klagen over prijzen?

Ik kan voor mijzelf heel moeilijk vaststellen waarom het ene model nou heel duur is en het andere goedkoop. Als ik nieuwe loks koop dan waren dat meestal Piko's. Van andere merken wacht ik wel met aanschaf van nieuwe dingen en kijk wel eens op beurzen of ik wat van mijn gading kan vinden. Dan maar eens wat mislopen. Heeft er ook mee te maken dat als ik een model mooi vindt en exact genoeg vind lijken, ik niet echt een nog mooier model hoef. Ik zit echt niet elke dag met mijn neus op het model om de detaillering te bekijken.

Ik kan er ook niet achterkomen waarom een Piko hondekop relatief goedkoop is en een Buffel zo duur wordt.
« Laatste verandering: 6 Januari 2016, 12:56:21 door Jeronimos » Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 6 Januari 2016, 12:56:20 »

Aston Martin veredelde Ford?
Porsche is dan een veredelde Volkswagen?
Ferrari een veredelde FIAT?
RR een BMW?
Landrover en Jag zijn TATA's?

Geheel correct Grin.

Is een topic aanmaken met het doel discussiëren over prijzen niet een vorm van klagen over prijzen?

Niet per se... klagen is ongefundeerd jammeren, discussiëren is onderbouwd jammeren Cool.
« Laatste verandering: 6 Januari 2016, 13:00:03 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #14 Gepost op: 6 Januari 2016, 12:59:03 »

Als ze daarop dan de aantallen te produceren modellen naar beneden gaan bijstellen, met waarschijnlijk gevolg dat de prijs nog iets stijgt, dan komen we vanzelf in het Aston Martin-segment terecht  Grin

Probleem is dat die merken oorspronkelijk niet in dat segment zaten en dan feitelijk ook een ander soort bedrijf zouden moeten worden. En dat zie ik zo 1-2-3 niet gebeuren. Liliput was toch gewoon een volumemerk. Met steeds hogere prijzen worden die kunststof modelletjes echt niet ineens gelijkwaardig aan exclusieve messing modellen. Ik zie - om in autotermen te blijven - Liliput dan eerder de kant van Saab op gaan: verdwijnen.

Het lijkt me overigens bepaald geen makkelijke markt om in actief te zijn. Ik volg de modelspoormarkt nu al ruim dertig jaar, waarvan de laatste 15 jaar behoorlijk intensief, en heb nog niet eerder zo'n zware periode voor de branche gezien. Enerzijds hebben we in het eerste decennium van deze eeuw een enorme toename van modellen gezien, maar anderzijds zien we nu ook de keerzijde: faillissementen en een krimpende markt. Vier jaar geleden bezocht ik de Spielwarenmesse in Neurenberg. Toen had modelspoor nog een complete hal gevuld plus wat stand in de 'voorhal'.
Naar verluidt was vorig jaar nog maar driekwart van de hal gevuld met modelspoor en was deze voor de rest al gevuld met stands van fabrikanten met ander speelgoed. Ik ben dan ook heel benieuwd welke merken er dit jaar nog wel vertegenwoordigd zullen zijn. Tegenwoordig is Chris van Diessen ook actief op dit forum. Misschien wil hij zijn licht eens laten schijnen op de huidige situatie in de branche?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Prijzen modeltreinen
« vorige volgende »
Ga naar: