Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Verkanting, wel of niet?
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verkanting, wel of niet?  (gelezen 30863 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2340


« Gepost op: 9 December 2015, 00:22:55 »

Hallo ervaren modelspoorders  Cool

Zoekopdracht levert geen hits op dus is er geen topic over en niet over geschreven.

De vraag aan jullie ervaren modelspoorders, verkanting wel of niet in modelspoor en wat zijn jullie ervaringen als je het wel toegepast hebt.

Hoeveel verkanting gebruik je als je het wel toegepast hebt.
Wat is optisch goed en wanneer is het overdreven.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8839


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 9 December 2015, 07:31:57 »

Ervaren wil ik me niet echt nomen met eigenlijk de eerste baan net functionerend.....maar ervaring met verkanting heb ik daardoor wel  Grin

Ik heb een aantal bogen in het zichtbare deel voorzien van verkanting. Hoe kan je hier zien in het 4e plaatje.
Zoals daar te lezen is ligt daardoor de buitenste railstaaf minder dan 1 mm hoger dan de binnenste.
Visueel: Je ziet werkelijk een trein scheef hangen in de boog. Het beoogde effect is er en lijkt goed.
Practisch: Geen enkel probleem gehad. Geen ontsporingen of ontkoppelingen door de verkanting.

Ik heb er geen spijt van en zou het een volgende keer weer zo toepassen.
De bogen waar ik het toegepast heb zijn ongeveer r=60 cm. De grote boog in het station (r=120 cm van het buitenste spoor) ligt gewoon vlak, ook vanwege het daar geldende 40 km/h.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #2 Gepost op: 9 December 2015, 08:30:42 »

Op mijn emplacement niet gedaan. Maar op de vrije baan zou ik dit wel toepassen.

Heel iets verkanting is voor het oog al mooi, <1mm, om te zien. Op Eurospoor stond een duitse baan die een grote boog met verkanting had, prachtig om te zien!!!
Gelogd

mvg,
 Sander
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #3 Gepost op: 9 December 2015, 08:59:50 »

Ik zou ook verkanting willen toepassen in de boog in nabij Rekerdam. Is dat realistisch?

Gelogd
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #4 Gepost op: 9 December 2015, 09:09:34 »

Zekers, het is een mooie flauwe bocht. Je moet er wel voor zorgen dat je bij het wissel weer recht bent.
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8839


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 9 December 2015, 09:34:43 »

Kan zeker, maar je moet ook bedenken of de trein daar zo snel rijdt dat het dus in de schaal 1:1-praktijk nodig is.
Ik heb, op dat moment er niet over nadenkend, ook de boog die vlak voor het inrijden van het station gesitueerd is (ongeveer zoals bij jou) van verkanting voorzien.
Nu rijden in de praktijk de treinen daar zo'n 40-50 km/h omdat ze aan het afremmen zijn voor het station waar een max. van 40 km/h geldt.
Achteraf was daar dus geen verkanting nodig geweest....maar het staat wel mooi  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #6 Gepost op: 9 December 2015, 10:06:40 »

Ja precies dat vind ik ook!

Waarom geldt bij jou een snelheid van 40 km/h? Heeft dat met je wisselstraten te maken?

In Castricum wordt tegenwoordig wordt zelden doorgereden volgens mij. Toch lijken de sporen daar ook verkant zijn. Zie: http://www.castricum105.nl/wp-content/uploads/2014/12/1920X1080img-hd13910179924120.jpg
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8839


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 9 December 2015, 11:02:13 »

Klopt, ik heb geen doorgaand spoor waar een trein mag door denderen (bewust zo gepland), dus geheel 40 km/h.

Nu stoppen er wel Intercity's in Castricum, maar volgens mij rijdt er ook één door en dat zou wel eens sneller kunnen zijn dan 40 km/h en dus de reden van de verkanting zijn en als nu alle treinen wel mochten stoppen, kan de verkanting ook zijn aangelegd omdat het voorheen wel nodig was..
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7215


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 9 December 2015, 13:43:28 »

Is verkanting in het grootbedrijf niet ook (zij het in mindere mate) nuttig voor het goederenverkeer?
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8839


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 9 December 2015, 14:02:11 »

Als een goederentrein met 100 km/h door een boog gaat is die ook onderhevig aan de middelpuntvliedende kracht, dus lijkt me het nuttig voor alles wat langs komt, maar iets zegt me dat je dát niet bedoelde  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2340


« Antwoord #10 Gepost op: 9 December 2015, 14:14:20 »

Heren dank voor alle reacties tot nu toe.



Gaat bij mij natuurlijk om de boog bij Blausee-Mitholz.
Die is bij mij gelegd met K-rail 2274 als basis voor de buitenboog.
De binnenboog is er naast gelegd met flexrail.
2274 heeft een straal van 902 mm

Ik heb gevonden dat er NEM norm bestaat voor verkanting klik  Voor H0 geld dan een hoogteverschil van 1 mm.

Ik wil eerst proberen hoe 1 mm bevalt in de binnenboog.

Bij de buitenboog heb ik het probleem dat er wissels in liggen. De wissels moeten vlak liggen in model. Kan niet anders.
De kleiner stukjes boog bestaande uit 2 rails wil ik proberen of 0,5 mm kan

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8839


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 9 December 2015, 14:26:46 »

Ik wil je niet in problemen brengen Johan, maar ik heb een paar (k-rail r=902)-wissels in het begin van een helling liggen waardoor ze 'bol' gebogen liggen.
Dat is natuurlijk maar weinig, maar ze liggen beslist niet vlak en het functioneert prima.

In jou geval zou de aftakkende rechte dan nog hoger komen wat op zich geen probleem is als je het aanliggende spoor dan maar vloeiend weer naar beneden laat lopen.
Zo kan de wissel wel vlak (maar in een schuin vlak) liggen en toch in de verkanting liggen.
Volg je me nog?  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2340


« Antwoord #12 Gepost op: 9 December 2015, 15:23:31 »

Hoi Jakop,


Staat niet in het railplan maar volgens voorbeeld zit achter het wissel van de spooraansluiting Kieswerk meteen nog een wissel had bij planning niet op gerekend dat spoor te kunnen leggen maar bleek in de praktijk net wel te kunnen. Ik kan niks doen met dat wissel want dan kom je in de problemen met het tweede wissel.

Voor wissels gebruik ik de NOCH railbedding. De rails zelf wordt wel gewoon geballast. Ik wil de wissels absoluut niet nat hebben en ik vrees ook voor steentjes tussen de bewegende delen. Heb ze grijs gespoten, hoe ik dat met de kleur doe zie ik later wel.


In werkelijkheid ligt het wissel wel in de verkanting.
M.i.z. in model niet haalbaar.


Tussen twee wissels zit twee gebogen rails 2274. 1 mm is te veel denk ik, wil 0,5 proberen en anders niets.


De lok staat op 1mm verkanting. kijk niet naar de naast liggende rails, dat ligt nog los

Mvg, Johan
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7215


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 9 December 2015, 16:42:47 »

Als een goederentrein met 100 km/h door een boog gaat is die ook onderhevig aan de middelpuntvliedende kracht, dus lijkt me het nuttig voor alles wat langs komt, maar iets zegt me dat je dát niet bedoelde  Grin

Nou ja, dat bedoelde ik dus wèl... Verkanting dient twee doelen: het reizigerscomfort verhogen en de maximumsnelheid verhogen. Dat eerste is slechts matig relevant voor een goederentrein, maar dat tweede natuurlijk wel Grin. Ik vroeg me alleen af hoe groot dat effect was bij lagere (goederentrein-) snelheden...
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8839


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 9 December 2015, 16:52:29 »

Nou....de meeste goederentreinen gaan wel die 100 km/h, dus dan hangt er bv. bij een staaltrein wel een aardig gewicht in de bocht.

@Johan  Ik kom later vandaag nog even teug op die wissels
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Verkanting, wel of niet?
« vorige volgende »
Ga naar: