Die geelbanders zijn wel leuk voor in de gemengde goederentrein.
Alleen eindigde VGL het spoorvervoer in 1984, dus hoe algemeen waren deze wagens nog in de jaren daar voor? Maar eens over denken.
Jakop, deze geelbanders (Gs-t) hebben nooit in gemengde goederentreinen gereden, alleen in speciale stukgoedtreinen. De 'groentewagens' daarvoor wel, want toen bestond het fenomeen "stortwagen" nog. Dat was een wagon met zendingen voor allerlei bestemmingen door elkaar. Die zendingen werden in de grotere loodsen gecombineerd en vervolgens voor één of twee bestemmingen in één wagon geladen. Dat vervoer ging al snel over naar de weg. De Gs-t reed van loods A naar loods B, van loods A naar loods C, van loods A naar loods D, enz.. Het uitwisselen van die wagens geschiedde in Geldermalsen en Deventer GE. Na beëindiging van het stukgoedvervoer per spoor werden de gele hoeken weggeschilderd en de wagens die niet werden gesloopt vooral nog als dienstwagen ingezet. De ex-stukgoedwagens bleven vaak herkenbaar aan de vlakke kopwanden en verstevigingen onderin de deuren. Ik betwijfel sterk of de modelen van Jouef correct zijn, de gladde kopwanden en verstevigingen zullen er niet op zitten. De tekening wijst er in ieder geval niet op.
Stukgoedtrein uit Tiel te Geldermalsen op 010781, getrokken door de 2281. Vanuit Tiel werden dus zeven loodsen elders rechtstreeks aangedaan.
Troost is wel dat die stukgoedtreinen soms erg kort waren. Hier de 2224 op 090782 op weg naar Geldermalsen, kort voor het bereiken van dat station (let op de frontverlichting van de loc).