Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9   Omlaag
Print
Auteur Topic: Artitec 2022  (gelezen 44970 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #45 Gepost op: 3 Februari 2022, 22:46:30 »

Binnenkort mag ik weer naar DK, nu voor werk.


Naar welke plaats ga je?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #46 Gepost op: 3 Februari 2022, 23:02:40 »

Nog niet helemaal duidelijk, een project voor 10 gemeenten in de regio van Tonder en Ribe.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #47 Gepost op: 3 Februari 2022, 23:09:56 »

Aha, mooie omgeving. Ribe is een mooi stadje. Maar wat raadplaten betreft, geef ik je weinig kans: ik heb die spoorlijn daar van Tønder tot Esjberg volledig uitkamt en elk station/halte bezocht.  Cool

Rømø is ook leuk, het enige Waddeneiland dat nog per dam bereikbaar is (Ameland had dat ooit ook). Op Rømø tref je trouwens makkelijk Nederlandse vissersschepen aan in de haven.
Zo'n kotter van Artitec zou daar zeker niet misstaan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8479


WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 3 Februari 2022, 23:14:48 »

Ribe is inderdaad wel leuk, zelfs bij typisch Deens weer.  Wink
Maar als je wat vrije tijd hebt, zou ik er voor kiezen om even de grens over te wippen.
Niebüll en vooral Dagebüll zijn alleraardigste spoorse bestemmingen.
In Dagebüll natuurlijk de Mole en niet ver daarvandaan de Halligbahn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #49 Gepost op: 3 Februari 2022, 23:23:19 »

Ribe ken ik wel, Tonder ook overigens. Ik heb dan weliswaar niet alle stations gezien maar denk wel elke grafheuvel. Tja je moet wat he...
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #50 Gepost op: 3 Februari 2022, 23:29:17 »

Het is het land van de vergeten Friezen: https://www.rd.nl/artikel/101064-de-vergeten-friezen-van-denemarken

Ik heb met de zoon van de in het artikel genoemde Benny Siewertsen zo'n jaar of tien geleden wel eens contact gehad.
Zijn vader was zo ongeveer de laatste Deen die nog Fries sprak.

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 3 Februari 2022, 23:45:23 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #51 Gepost op: 4 Februari 2022, 07:08:15 »

In Zuid-Denemarken spreken ze vrijwel allemaal nog Fries  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7213


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #52 Gepost op: 4 Februari 2022, 08:52:39 »

In de rest van het land ook… allemaal onverstaanbaar, en ik begrijp de Scandinavische talen toch wel redelijk Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #53 Gepost op: 4 Februari 2022, 10:37:00 »

Vanaf wanneer kan die Alpenkreuzer / Klappfix worden ingezet? Ik kom er hier niet helemaal uit.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #54 Gepost op: 4 Februari 2022, 11:47:50 »

Hier staat dat ze vanaf 1958 werden geïmporteerd in Nederland.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #55 Gepost op: 4 Februari 2022, 13:53:39 »

Ja, die snap ik wel, maar vanaf wanneer dit specifieke model? Uit eigen herinnering zeg ik ergens jaren '80? Of toch stiekem al jaren '70?
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #56 Gepost op: 4 Februari 2022, 13:59:01 »

Misschien even een berichtje sturen naar Floris Dilz via het buur-forum? Goeie kans dat hij het wel weet.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #57 Gepost op: 4 Februari 2022, 23:02:38 »

Het model van de Alpen Kreuzer veranderde nog wel eens. Mijn ouders hadden er zo een zoals Artitec nu maakt, dat toen al weer een kleine wijziging was ten opzichte van het vorige model.

Als ik het me goed herinner (gekoppeld aan de eerste auto waar dat ding achter heeft gehangen, een mooie blauwe Renault 14 GTL voor de liefhebbers) was dat ergens in 1982 of 1983. Maar zoals gezegd, dat was al net een type nieuwer en het vorige model zag er qua buitenzijde hetzelfde uit. Inzet vanaf begin jaren ‘80 lijkt me realistisch.

Edit: ik zie op de Wikipagina dat het originele ontwerp met deze bak uit 1976 stamt. Dus inzet vanaf 1976!  Duim omhoog

Grtz,
Niels
« Laatste verandering: 4 Februari 2022, 23:09:21 door niels b » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #58 Gepost op: 5 Februari 2022, 11:18:21 »

Edit: ik zie op de Wikipagina dat het originele ontwerp met deze bak uit 1976 stamt. Dus inzet vanaf 1976!  Duim omhoog

Ik heb zowel de Nederlandse als de Duitse Wiki bestudeerd, maar dat er niet uitgehaald. Wat mis ik dat jij wèl ziet?
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #59 Gepost op: 6 Februari 2022, 02:29:07 »

Wat je mist is de herinnering denk ik.

Die foto die op de Wikipedia staat (https://nl.wikipedia.org/wiki/Alpenkreuzer#/media/Bestand:Alpenkreuzer1.jpg) is het eerste model van deze generatie waar ook de recensie in de Kampieon over ging. Ik herken het aan de kleurstelling, die was gelijk aan degene die wij toen hadden. Als je goed kijkt zie je in het deel van de tent de achterkant van de aanhanger staan. De achterste klep van de Alpenkreuzer kon open en dan kon je een keukenblad uitklappen. Als ik me goed herinner, twee gaspitten en een afwasteiltje. Heel handig: aan de rechterzijde een scharnier en dan kon je nog een plankje uitklappen (inlcusief uitklapkastje!) waar je de schone vaat op kon zetten. Alleen net te klein zodat regelmatig de schone vaat weer op de grond donderde.

Ik vroeg me af hoe de wagen er voor dit model uitzag. Ik zie op Wikipedia dat hij al sinds de jaren '60 wordt gemaakt. Google vond dit leuke document: https://www.alpenkreuzer.com/wp-content/uploads/2018/08/Jubileumboek-Alpenkreuzer-website.pdf. Als je goed naar de foto's kijkt zie je dat de bak in de loop der jaren geevolueerd is. Dit model met de grijze strepen en de letters E.K.S. aan de onderzijde is dus het type vanaf (ongeveer) 1976.

Deze wagen werd overigens tot 1984 gemaakt (ah, hadden mijn ouders blijkbaar een uitloopmoddelletje gekocht Smiley) want in 1984 veranderde de keuken en daarmee het aanzicht van de achterzijde: https://love2camp.nl/onze-alpen-kreuzer-super-gt-uit-1984/

Nog een leuk weetje is dat de relatie met het spoor redelijk eenvoudig is te maken. Ze kwamen altijd per trein aan in Sliedrecht: https://sliedrecht24.nl/terug-naar-toen-de-alpen-kreuzer-van-e-k-s/

Leuk om weer even in het verleden te graven. Herinneringen van paasvakanties in het Sauerland waar het 10 graden vroor en de keer dat het zo hard regende dat er eenden op het grasveld zwommen...

Grtz,
Niels
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenNieuwe ontwikkelingen 2024Nieuwe ontwikkelingen 2022Topic: Artitec 2022
« vorige volgende »
Ga naar: