Even een ontspannen intermezzo tussendoor dan, "something completely different"
Treinen in Tokyo DisneyDisney heeft in Tokio twee parken. Tokyo Disneyland opende haar deuren op 15 april 1983, alweer 40 jaar geleden dus. Het tweede park, Tokyo DisneySea, stamt uit 2001 en is dus van veel recenter datum. Beiden hebben de nodige attracties die op rails rijden. Ik zal me beperken tot die, die er daadwerkelijk als een trein uitzien.
Western River RailroadDeze attractie bestaat al sinds de opening van het park. Een deel van Tokyo Disneyland, Adventureland, Westernland, en Critter Country, kan er zeer efficiënt mee worden overzien. Er wordt ook door een station gereden, waar echter niet kan worden op- of uitgestapt. Dat heeft te maken met de Japanse wetgeving. Een trein met meer dan één station werd gezien als een reguliere spoorwegmaatschappij, waardoor bijvoorbeeld volgens een stipte dienstregeling moest worden gereden en kaartjes worden verkocht. Bovendien mocht dan enkel met gesloten rijtuigen worden gereden. Per 1987, hetzelfde jaar als waarin de privatisering van JNR naar JR plaatsvond, is die wet verleden tijd, maar er is geen station in Tokyo Disneyland méér geopend.
De spoorbreedte is 762 mm, met recht smalspoor dus.
De Western River Railroad heeft maar liefst vier echt functionerende stoomlocomotieven in dienst, die alle zijn gebouwd naar voorbeeld van de stoomlocomotieven zoals die in het Wilde Westen van de VS reden, meer specifiek de Denver & Rio Grande type
"Montezuma", gebouwd door Baldwin Locomotive Works. De asindeling is 1'B, of 2-4-0. De fabrikant is echter Kyosan Kogyo Co., een Japans bedrijf dus. Ze zijn onderscheidbaar door de verschillende kleurstelling. De locs hebben elk een eigen naam en zijn genoemd naar rivieren in de VS.
Loc 20 Mississippi loopt met zijn trein het station binnenSerienr. | Bedr.nr. | Naam | Kleur | In dienst |
10094 | 25 | Rio Grande | Rood | 1983 |
10095 | 28 | Missouri | Groen | 1983 |
10096 | 53 | Colorado | Roodbruin | 1983 |
10100 | 20 | Mississippi | Blauw / rood | 1991 |
Iedere locomotief heeft een vaste stam van drie rijtuigen, dus 12 rijtuigen totaal. Het zijn open rijtuigen, met deuren die om veiligheidsredenen naar binnen opengaan.
Big Thunder MountainStrikt genomen is dit natuurlijk geen trein, maar een achtbaan. De vormgeving doet echter sterk denken aan een trein, dus ontkom ik er niet aan er een paar regels over te typen. In vier Disney-parken komt een min of meer identieke attractie voor: Disneyland (Californië), Magic Kingdom Park (vh Walt Disney World, Florida), Disney Land Park Paris ("Euro Disney") en Tokyo Disneyland. Deze attractie werd in laatstgenoemd park in 1987 geopend, dus vier jaar na de opening. Het is gebouwd door het Nederlandse bedrijf Vekoma uit Vlodrop (Limburg), dat ook de attracties in Florida en Parijs voor haar rekening nam.
In enkele gevallen wordt de attractie aangeduid met de toevoeging "Railroad". Het stelt een treintje voor dat gouderts vervoert van de mijnen in de bergen van de American Southwest (Arizona / New Mexico) naar een klein dorpje, dat door de indianen werd vervloekt. Na een denkbeeldige tsunami is het dorpje verlaten door de settlers. De trein is opeens uit zichzelf gaan rijden, zonder bemanning. De Big Thunder Mountain Railroad werd opgericht om deze behekste treinen te kunnen exploiteren.
De trein haalt een maximum snelheid van 56km/u op het bochtige traject, met een hoogteverschil van 32 meter.
Opmerkelijk detail is dat de Japanse attractie gesponsord wordt door het in Tokio gevestigde Dai-ichi Life, een levensverzekeraar.
DisneySea Electric RailwayDe DisneySea Electric Railway is een verhoogd aangelegde spoorbaan op 762mm spoorbreedte in het park DisneySea, die werd geopend op dezelfde datum als het park (4 september 2001). Behalve dat het wel een aardige attractie is, verbindt het ook daadwerkelijk twee bestemmingen met elkaar: American Waterfront en Port Discovery. Er werd dus volop geprofiteerd van het opheffen van de eerder genoemde wettelijke beperkingen ten aanzien van het hebben van meerdere stations. De reisafstand van hemelsbreed 420 meter wordt in ongeveer 2:30min afgelegd en biedt vanwege de verhoogde ligging een prima uitzicht over een groot deel van het park. Het traject is beschrijft geen cirkel, maar verbindt daadwerkelijk enkel beide stations. Het is wel grotendeels dubbelsporig, zodat meerdere treinen tegelijk kunnen rijden. De beide stations zijn enkelsporig. De 42 passagiers zitten ruggelings tegen elkaar, met het gezicht naar de linker- of rechterflank van de trein gericht. De treinen worden gevoed door een derde rail. Speelgoedfabrikant Takara Tomy sponsort de attractie.
Disney Resort LineDeze monorail op beide Disney-parken zou natuurlijk de kers op de taart zijn in dit verhaal, maar die heb ik helaas niet gezien, laat staan kunnen fotograferen.