Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Mijn spoorse ervaringen in Japan
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mijn spoorse ervaringen in Japan  (gelezen 35782 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17500


318*


« Antwoord #45 Gepost op: 9 September 2023, 11:46:14 »

Dat omzetten van de banken in de rijrichting kunnen reizigers kennelijk ook zelf doen in sommige treinstellen: https://www.youtube.com/shorts/EcixdlpL2Bo

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #46 Gepost op: 9 September 2023, 11:54:16 »

Ja, dat klopt. Dit is echter geen (Mini-)Shinkansen maar zou de Nara-lijn kunnen zijn, tussen Kyoto en Nara (een stad ter grootte van Utrecht), waar dergelijke treinstellen worden ingezet. Ook is dit een ander mechanisme.

Even een vraag in het algemeen.
Ik heb nog veel meer beeldmateriaal (treinstellen, locomotieven, stations, maar ook bijvoorbeeld een modelspoorwinkel in Kyoto of het "railverkeer" in Tokyo Disney), maar het verhaal eromheen en de achtergronden weet ik ook niet precies. Dat zoek ik allemaal uit, vaak op Japanse of Engelstalige sites, omdat dat wellicht aardig is voor het forum. Is het de moeite waard, of maakt het niet zoveel uit? Ik hoor eigenlijk weinig reactie meer na de eerste aanmoedigingen en wordt voor mij de urgentie minder.
En, indien "ga door, ga door!", is het dan leuk dat te groeperen per bijvoorbeeld treintype, of per traject waarop ik gereden heb? Dat laatste is wat complexer, omdat ik niet precies meer weet waar alle foto's gemaakt zijn of op welke datum. Uiteindelijk verwacht ik, ondanks dat veel beeld wat ouder is, daar wel uit te komen hoor. Het is alleen meer werk, wat ik graag voor jullie doe indien belangstelling.
Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2632

Oude meuk in h0


« Antwoord #47 Gepost op: 9 September 2023, 15:11:39 »

Ga door, ga door! Cheesy
Ik ben een rustige/stille genieter van jouw verhalen.
« Laatste verandering: 9 September 2023, 15:13:27 door Arjen52 » Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17500


318*


« Antwoord #48 Gepost op: 9 September 2023, 16:16:00 »

"Ga door, ga door!"    Cheesy

Ik lees het steeds met veel plezier!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #49 Gepost op: 10 September 2023, 08:03:21 »

OK, duidelijk: vooral doorgaan Duim omhoog

Even terugkomen op het draaien van de stoelen. Daarvan heb ik vwb Shinkansen geen plaatjes, maar ik kan een vergelijkbare fotoreeks laten zien van een regulier treinstel in Tokyo Station. Op die manier krijgen we een beetje een beeld van de procedure van afhandeling van een keerpunt.
Het treinstel komt langs het perron binnen. Alle passagiers staan al keurig in de rij tussen de lijntjes te wachten tot ze naar binnen mogen.



Aangezien Tokyo Station voor dit stel een keerpunt is, wordt het eerst schoongemaakt. Zodra dat gefixt is komen er één of twee functionarissen de trein door om alle stoelen te keren. Dat gebeurt met een voetpedaal. De hele set van twee stoelen wordt ineens gedraaid.



In dit dubbeldekkerrijtuig zijn de stoelen op de benedenverdieping al in de correcte positie gedraaid. Boven is men nog bezig. Er wordt zojuist een stoel gedraaid. Dat gaat bijzonder snel.
Daarna stappen de passagiers in. Omdat iedereen al keurig in de rij staat is instappen een kwestie van gewoon naar binnen lopen, dus niets dringen, voorkruipen, elkaar in de weg lopen etc. Dat gaat echt supersnel. Daarna doet de stationschef zijn ding en in dit geval iets meer zelfs naar zijn sympathieke collega Wink





« Laatste verandering: 10 September 2023, 14:16:54 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #50 Gepost op: 10 September 2023, 09:13:04 »

Voor urbane treinen, die dus binnen stedelijk gebied blijven, worden geen stoelen gekeerd. Dat is ook niet nodig, aangezien de banken tegen de wanden staan en er vooral veel staanplaatsen zijn gecreëerd. Op die manier wordt ingespeeld op de spitsuren. Ik heb een reeksje beelden bij elkaar gezocht waarin de verschillende definities van "vol" naar voren komen.











Opmerkelijk is, dat vooral die treinen voorzien zijn van veel reclame.

Sommige stationschefs, zoals die op de volgende foto, doen veel moeite om zich verstaanbaar te maken. In dit geval was dat denk ik vanwege de grote drukte. Mijn Japans is niet erg goed, maar ik had de indruk dat hij duidelijk probeerde te maken in welk deel van de komende trein er nog plek zou zijn. Hij hielp de reizigers op de laatste foto (hierboven) ook de trein in, vooral door ze aan te duwen zodat de deuren dicht konden.



Vanwege de spoorbreedte van 1,067m wordt de reiziger bij hogere snelheden aardig door elkaar geschud. De meeste treinen rijden niet harder dan ongeveer 100km/u, maar het geeft de indruk dat er werkelijk loeihard gereden wordt. Accelereren en remmen bij stations gaat wel veel harder dan wij gewend zijn. Daardoor heeft een trein in stedelijk gebied al gauw veel weg van een metro.



In de grote drukte van de spits, zoals bijvoorbeeld hierboven in Osaka Station, wilde het wel eens gebeuren dat een mannenhand perrongeluk de billen van een vrouwelijke medereizigster aanraakte. Daar heeft JR het volgende op gevonden:



Er zijn in de spits en avonduren opstappunten gereserveerd voor uitsluitend vrouwen. Of dat op alle trajecten van toepassing is durf ik niet te zeggen. Ik heb het niet gecontroleerd, maar vermoed dat het alleen de drukke lijnen in stedelijk gebied betreft. Mij is ook niet duidelijk of het alleen het opstappunt betreft, of dat er ook coupé's alleen voor vrouwen zijn. Ik vermoed het laatste eerlijk gezegd.
« Laatste verandering: 10 September 2023, 14:19:36 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #51 Gepost op: 10 September 2023, 13:39:41 »

Even een ontspannen intermezzo tussendoor dan, "something completely different" Cheesy

Treinen in Tokyo Disney

Disney heeft in Tokio twee parken. Tokyo Disneyland opende haar deuren op 15 april 1983, alweer 40 jaar geleden dus. Het tweede park, Tokyo DisneySea, stamt uit 2001 en is dus van veel recenter datum. Beiden hebben de nodige attracties die op rails rijden. Ik zal me beperken tot die, die er daadwerkelijk als een trein uitzien.

Western River Railroad
Deze attractie bestaat al sinds de opening van het park. Een deel van Tokyo Disneyland, Adventureland, Westernland, en Critter Country, kan er zeer efficiënt mee worden overzien. Er wordt ook door een station gereden, waar echter niet kan worden op- of uitgestapt. Dat heeft te maken met de Japanse wetgeving. Een trein met meer dan één station werd gezien als een reguliere spoorwegmaatschappij, waardoor bijvoorbeeld volgens een stipte dienstregeling moest worden gereden en kaartjes worden verkocht. Bovendien mocht dan enkel met gesloten rijtuigen worden gereden. Per 1987, hetzelfde jaar als waarin de privatisering van JNR naar JR plaatsvond, is die wet verleden tijd, maar er is geen station in Tokyo Disneyland méér geopend.
De spoorbreedte is 762 mm, met recht smalspoor dus.

De Western River Railroad heeft maar liefst vier echt functionerende stoomlocomotieven in dienst, die alle zijn gebouwd naar voorbeeld van de stoomlocomotieven zoals die in het Wilde Westen van de VS reden, meer specifiek de Denver & Rio Grande type "Montezuma", gebouwd door Baldwin Locomotive Works. De asindeling is 1'B, of 2-4-0. De fabrikant is echter Kyosan Kogyo Co., een Japans bedrijf dus. Ze zijn onderscheidbaar door de verschillende kleurstelling. De locs hebben elk een eigen naam en zijn genoemd naar rivieren in de VS.


Loc 20 Mississippi loopt met zijn trein het station binnen

Serienr.Bedr.nr.NaamKleurIn dienst
1009425Rio GrandeRood1983
1009528MissouriGroen1983
1009653ColoradoRoodbruin1983
1010020MississippiBlauw / rood1991

Iedere locomotief heeft een vaste stam van drie rijtuigen, dus 12 rijtuigen totaal. Het zijn open rijtuigen, met deuren die om veiligheidsredenen naar binnen opengaan.


Big Thunder Mountain



Strikt genomen is dit natuurlijk geen trein, maar een achtbaan. De vormgeving doet echter sterk denken aan een trein, dus ontkom ik er niet aan er een paar regels over te typen. In vier Disney-parken komt een min of meer identieke attractie voor: Disneyland (Californië), Magic Kingdom Park (vh Walt Disney World, Florida), Disney Land Park Paris ("Euro Disney") en Tokyo Disneyland. Deze attractie werd in laatstgenoemd park in 1987 geopend, dus vier jaar na de opening. Het is gebouwd door het Nederlandse bedrijf Vekoma uit Vlodrop (Limburg), dat ook de attracties in Florida en Parijs voor haar rekening nam.
In enkele gevallen wordt de attractie aangeduid met de toevoeging "Railroad". Het stelt een treintje voor dat gouderts vervoert van de mijnen in de bergen van de American Southwest (Arizona / New Mexico) naar een klein dorpje, dat door de indianen werd vervloekt. Na een denkbeeldige tsunami is het dorpje verlaten door de settlers. De trein is opeens uit zichzelf gaan rijden, zonder bemanning. De Big Thunder Mountain Railroad werd opgericht om deze behekste treinen te kunnen exploiteren.
De trein haalt een maximum snelheid van 56km/u op het bochtige traject, met een hoogteverschil van 32 meter.
Opmerkelijk detail is dat de Japanse attractie gesponsord wordt door het in Tokio gevestigde Dai-ichi Life, een levensverzekeraar.


DisneySea Electric Railway



De DisneySea Electric Railway is een verhoogd aangelegde spoorbaan op 762mm spoorbreedte in het park DisneySea, die werd geopend op dezelfde datum als het park (4 september 2001). Behalve dat het wel een aardige attractie is, verbindt het ook daadwerkelijk twee bestemmingen met elkaar:  American Waterfront en Port Discovery. Er werd dus volop geprofiteerd van het opheffen van de eerder genoemde wettelijke beperkingen ten aanzien van het hebben van meerdere stations. De reisafstand van hemelsbreed 420 meter wordt in ongeveer 2:30min afgelegd en biedt vanwege de verhoogde ligging een prima uitzicht over een groot deel van het park. Het traject is beschrijft geen cirkel, maar verbindt daadwerkelijk enkel beide stations. Het is wel grotendeels dubbelsporig, zodat meerdere treinen tegelijk kunnen rijden. De beide stations zijn enkelsporig. De 42 passagiers zitten ruggelings tegen elkaar, met het gezicht naar de linker- of rechterflank van de trein gericht. De treinen worden gevoed door een derde rail. Speelgoedfabrikant Takara Tomy sponsort de attractie.


Disney Resort Line

Deze monorail op beide Disney-parken zou natuurlijk de kers op de taart zijn in dit verhaal, maar die heb ik helaas niet gezien, laat staan kunnen fotograferen.
« Laatste verandering: 10 September 2023, 20:21:56 door 1200blauw » Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2632

Oude meuk in h0


« Antwoord #52 Gepost op: 10 September 2023, 21:19:48 »

Wat een informatie  Duim omhoog
Bedankt 1200blauw
Gelogd

duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 143



« Antwoord #53 Gepost op: 12 September 2023, 14:35:01 »

leuk topic dit. een hoop is echt nieuw voor me!

Even terugkomen op het draaien van de stoelen. Dat gebeurt met een voetpedaal. De hele set van twee stoelen wordt ineens gedraaid.
dit stukje dan weer niet Wink ik weet niet of het nog zo is maar toen ik rond 1990 door zweden reisde hadden de treinen daar ook deze "draaibanken". geweldig vond ik dat  Grin
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #54 Gepost op: 24 September 2023, 20:48:56 »

Dank voor de leuke reacties!

Even terugkomen op het draaien van de stoelen. Dat gebeurt met een voetpedaal. De hele set van twee stoelen wordt ineens gedraaid.
dit stukje dan weer niet Wink ik weet niet of het nog zo is maar toen ik rond 1990 door zweden reisde hadden de treinen daar ook deze "draaibanken". geweldig vond ik dat  Grin

Klopt. Ook in Noorwegen kent men hetzelfde systeem met de voetpedaal in bijvoorbeeld de Bergen Express. Het is dus niet uniek voor Japan.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #55 Gepost op: 17 Februari 2024, 17:56:20 »

Ik vond nog een mooie aanvulling op mijn Shinkansen-verhaal:

https://www.youtube.com/watch?v=-MmcQKE12Hg
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Mijn spoorse ervaringen in Japan
« vorige volgende »
Ga naar: