Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Vanaf 2 april 2025 visumplicht voor Groot Brittannië
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Vanaf 2 april 2025 visumplicht voor Groot Brittannië  (gelezen 3993 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Oude meuk in h0

« Gepost op: 21 September 2024, 13:58:28 »

Omdat er in dit forum een aantal leden regelmatig naar de overkant van de Noordzee gaan (al was het maar voor raadplaatjes Wink ), is dit artikel wellicht belangrijk: https://www.maxvakantieman.nl/artikelen/europa-reizen/vanaf-2-april-2025-moet-je-ook-een-visum-aanvragen-als-je-naar-het-verenigd-koninkrijk-reist-dit-moet-je-weten/
« Laatste verandering: 21 September 2024, 14:11:09 door Arjen52 » Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #1 Gepost op: 21 September 2024, 16:03:12 »

Spanje begint er ook al mee. Verdrag van Schengen wordt volledig ondermijnd...

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

You might think that; I couldn’t possibly comment.

« Antwoord #2 Gepost op: 21 September 2024, 21:09:37 »

1) Een ETA is geen visum (en dat is niet alleen maar een ander etiketje, het werkt ook daadwerkelijk anders); 2) het is een logisch gevolg van Brexit - de Britten hebben ook een ETA (de EU noemt het ETIAS) nodig om naar de EU te reizen - en bovendien was al een tijdlang bekend dat dit zou komen en het huidige reisregime een overgangssituatie was en 3) ook toen ze nog EU-lid waren, heeft het VK nooit de verdragen van Schengen ondertekend en valt er dus ook niets te ondermijnen door hun eigen koers te varen.

Ik zou overigens graag zien waar Spanje precies 'mee begint', want ik heb niets gehoord en kon zo snel niets vinden.

De grenscontroles die een aantal landen invoeren op grond van ingebeelde asielcrises of angst voor rechts-radicale partijen zijn een meer acute ondermijning van Schengen - maar aan de andere kant wordt die soep ook weer niet zo heel heet gegeten...
« Laatste verandering: 21 September 2024, 21:26:32 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Arjen52
Hero Member

Oude meuk in h0

« Antwoord #3 Gepost op: 22 September 2024, 07:38:59 »

Hier en hier wat info over de Spaanse ontwikkelingen.
Geen visum o.i.d., maar een heleboel extra administratieve last voor de hotels e.d. plus dat je (als gast) veel privacygevoelige gegevens moet afstaan.
« Laatste verandering: 22 September 2024, 07:42:51 door Arjen52 » Gelogd

Wesley
Hero Member

« Antwoord #4 Gepost op: 22 September 2024, 08:09:52 »

Okay, maar dat is meer een privacy-/surveillanceprobleem dan een ondermijning van Schengen: je mag nog steeds ongehinderd naar Spanje en je wordt niet aan de grens gecontroleerd.

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #5 Gepost op: 22 September 2024, 08:48:34 »

Met 'ondermijning van Schengen' doel ik op de grenscontroles die Duitsland heeft ingevoerd. Officieel duren die een half jaar, maar ik denk dat we er niet meer van af komen.

Denemarken heeft deze controles inmiddels alweer vele jaren. En Denemarken heeft Schengen toch wel ondertekend? Ik sprak eens een Deense douanier toen ik voor de zoveelste keer weer aan de kant was gezet en werd gecontroleerd. Ik wees haar erop dat als ik echt drugs wilde smokkelen, ik prima wist waar er kleine landweggetjes over de grens voeren en ik vroeg of ze daar dan ook intensief controleerden. Het antwoord kwam er op neer dat men die controles grotendeels voor de bühne doet. Om aan mede-Denen te laten zien dat buitenlanders echt wel gecontroleerd worden.

Duitsland doet nu hetzelfde. De grens met Nederland is uiteraard zo lek als een mandje. Je kunt werkelijk op tientallen plaatsen ongezien de grens over. Daar werd en wordt niet gecontroleerd. Maar grensverkeer en toerisme over de hoofdwegen is nu de klos.

Wat Schengen betreft: thans is het dus zo dat al elf grenzen (de negen Duitse grenzen inwaarts en de twee Deense grenzen inwaarts) niet meer altijd ongecontroleerd gepasseerd kunnen worden. Ik vind dit een kwalijke zaak. De EU moet bescherming van de buitengrenzen serieus aanpakken, dat lijkt me zinvoller.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

« Antwoord #6 Gepost op: 22 September 2024, 09:59:16 »

Daar ben ik het mee eens (en dat heb ik ook al aangeduid), maar die Deense grenscontroles stellen niet zo heel veel voor, zoals jij ook zegt, en de Duitse controles, die we hier aan de Zwitserse grens sinds afgelopen oktober ook hebben, hebben mij ook nog nooit tegengehouden. Maar als we dat symbool nou mooi hooghouden, stemmen die economisch achtergestelde en politiek vergeten Ossis vast minder op de AfD, of zoiets… Undecided Trouwens, Zwitserland zelf negeert al sinds hun toetreding vrolijk het hele idee achter Schengen en houdt, geheel in lijn met de letter van de verdragen, met grote regelmaat douanecontroles (want dat zijn geen personencontroles en dus toegestaan) waarbij niettemin je persoonsgegevens gecontroleerd worden…
« Laatste verandering: 22 September 2024, 10:10:04 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #7 Gepost op: 18 Oktober 2024, 22:04:14 »

Voila, Frankrijk begint ook met grenscontroles. 'Vrij verkeer van personen en goederen in de EU' werd ons destijds voorgehouden...    Cry

https://nos.nl/artikel/2541276-ook-frankrijk-gaat-tijdelijk-alle-landsgrenzen-controleren

mvg,
Gert

Wesley
Hero Member

« Antwoord #8 Gepost op: 18 Oktober 2024, 22:26:34 »

Nu ben ik van de week toch door een aantal landen gereden en compleet vrij van controles doorgekomen, ook aan grenzen waar die zouden hebben moeten plaatsvinden… Is allemaal symboolpolitiek, omdat we met z’n allen besloten hebben bang te zijn van een handvol asielzoekers.

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #9 Gepost op: 19 Oktober 2024, 09:05:45 »

Wij werden half september van Tsjechië Duitsland in, op de vlucht voor het noodweer, wel gecontroleerd, al werd alleen maar naar binnen geloerd of we daar een stapel asielzoekers hadden liggen…
Wellicht zorgde de stromende regen ook voor enige versoepelingen in die controle…

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #10 Gepost op: 19 Oktober 2024, 11:13:54 »

VK visumplicht, Duitsland en Frankrijk grenscontroles, dus officieel kunnen we alleen nog min of meer ongecontroleerd België in rijden.
Totdat ze daar weer met containers en zandhopen de grens versperren natuurlijk...    Undecided

mvg,
Gert

Wesley
Hero Member

« Antwoord #11 Gepost op: 19 Oktober 2024, 12:08:57 »

Vergeet Luxemburg niet! Cheesy

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #12 Gepost op: 19 Oktober 2024, 12:59:32 »

Ja klopt, totdat die frietvreters weer containers of zand neerplempen.   Cheesy

mvg,
Gert

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Vanaf 2 april 2025 visumplicht voor Groot Brittannië
« vorige volgende »
Ga naar: