Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Bovenleidingportalen Den Haag-Delft tot 1980
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bovenleidingportalen Den Haag-Delft tot 1980  (gelezen 15788 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1720


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 10 Mei 2016, 23:42:23 »

Omdat mijn modelbaan zich rond 1980 gaat afspelen met als centraal punt halte Rijswijk dienen er ook bovenleidingportalen te komen zoals deze daar tot eind 1981 stonden, stalen zigzagmasten van de electrificatie van de ‘Oude Lijn’, aangepast met DIN profiel liggers.
Gelukkig heb ik nog aardig wat foto’s in het archief waarop deze masten staan, o.a. deze;
730300 03b-35 Mat '54 Rijswijk by G. van Vliet, on Flickr

Met behulp van tekeningen van DIN portalen en het omrekenen van fotomaten ben ik tot het volgende schetsje gekomen;
SCN_0002a by G. van Vliet, on Flickr

Om tot een wat werkbaarder omzetting van de werkelijkheid naar model te komen qua maten van de te gebruiken profielen zijn de 1:87 maten van de profielen bijna verdubbeld. Dit kan goed gedaan worden zolang je de onderling verhoudingen maar in de gaten houdt.
Als werkmateriaal is messing gekozen, hiermee kan je behoorlijk stijve constructies met een redelijk fragiel uiterlijk samenstellen, het solderen van het messing helpt daarbij om de constructie wat stijver te krijgen.
Na het maken van het schetsje eens bij De Wapstad gekeken wat daar aan messingprofiel voorradig is.
Voor de masten heb ik U-profiel 2,5x1,5mm. gekozen, voor de dubbele draagbalk 2x U 2x2mm.,
voor de hangsteun H-profiel 2x2 mm. en voor de diagonale schoren naar de hangsteun H-profiel 1,5x1,5mm. De hoeksteunen zijn gemaakt van hoeklijn 2x1 mm.
Voor de zig-zag steunen in de masten heb ik 0,2mm hardmessingplaat gebruikt waarvan 1,4mm brede stroken zijn geknipt.
Begonnen is om de masten te maken met het U-profiel 2,5x1,5mm., deze profielen 10 mm. langer afgezaagd dan op de schets aangegeven zodat er ook een betonnen voet om de mast kan worden gemaakt, de lengtemaat op de schets is de maat vanaf de betonnen voet.
Het profiel H1,5x1,5 past mooi in het U2,5x1,5 en hiervan zijn twee afstandhouders afgezaagd van 3 en 5 mm., deze zijn boven en onder in de masten gesoldeerd.
IMGP6969a by G. van Vliet, on Flickr

De kale mast uit de twee U-balken met tussenstukjes;
IMGP6982a by G. van Vliet, on Flickr

Daarna van de 1,4mm. stroken de zig-zag vorm gevouwen, dit door de strook op de tekening te houden en met een pincet om te vouwen. Na het vouwen het zig-zagje tussen de U-profielen gefrot en vastgesoldeerd.
IMGP6989a by G. van Vliet, on Flickr

Daarna in de top van de mast de schetsplaten gesoldeerd;
IMGP7021 by G. van Vliet, on Flickr

De twee U-balken 2x2 voor de draagbalken afgezaagd en deze tegen beide masten gesoldeerd.
Dan de H-balk 2x2 voor de hangsteun tussen de beide draagbalken gesoldeerd.
Op de juiste afstanden voor de diagonale steunen twee blokjes tussen de draagbalken gesoldeerd.
Voor de beide diagonale schoren de H-balk 1,5x1,5 op lengte gezaagd en de beide zijden onder de juiste hoek afgevijld zodat zij goed tegen de hangsteun en het tussenblok tussen de beide draagbalken aansluiten, daarna deze vastgesoldeerd.
Nu zit de vorm al goed in dit portaal en zijn ze redelijk stabiel.
IMGP7003 by G. van Vliet, on Flickr

Dan kan eigenlijk de afwerking al beginnen en kunnen er op alle onderlinge bevestigingsplaatsen van de balken L-balkjes gesoldeerd worden zodat het lijkt of de balken echt met behulp van deze hoeklijnen bevestigd zijn.
IMGP7019 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7020 by G. van Vliet, on Flickr

Verdere detaillering met isolatoren en dergelijke volgt later.
De masten zijn gesoldeerd met de vlam, de rest met een 60W boutje.
Als vloeimiddel is verdunt fosforzuur gebruikt zoals je normaal voor low-melt soldeer gebruikt, dit werkt ook prima bij gewoon soldeer.
Als soldeer is gewoon 40/60 1mm. soldeer gebruikt.
Wel elke keer, aan het einde van een werksessie, als je stopt met solderen de hele handel met water en zeep afspoelen om invreten van het fosforzuur op het model te voorkomen.
Wordt vervolgt.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
129* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #1 Gepost op: 10 Mei 2016, 23:43:55 »

Mooi project Gerard. Ga het volgen.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #2 Gepost op: 11 Mei 2016, 07:53:30 »

Wauw!

Wat een werk die zig zag, maar het resultaat mag er zijn  Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Mei 2016, 10:14:43 »

Mooi project Gerard!  Duim omhoog

Gezien je tekst over solderen heb je ervaring en kan ik mooi wat leren voordat ik hier aan begin.
Dan wel 'normale' portalen, maar solderen wordt het bij mij ook.

Puntje van kritiek: Als ik jouw 1e foto vergelijk met de 7e dan zijn de gebruikte messing profielen grover dan in werkelijkheid.
Wordt het anders te zwak of zijn die maat profielen niet verkrijgbaar?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1720


Enge buur bij de buren


« Antwoord #4 Gepost op: 11 Mei 2016, 11:01:07 »

Ieder bedankt.
Solderen valt erg makkelijk te leren, gewoon beginnen dan merk je vanzelf hoelang (eigenlijk; hoe kort  Grin) je iets moet verwarmen.
Als je echt op schaal wilt werken zijn de grootste voor dit onderwerp 1x1mm. wel te krijgen en heb ik ook liggen maar dan wordt de constructie te fragiel voor de modelbaan.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
129* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Mei 2016, 11:12:25 »

Dat vermoede ik al  Cheesy

Solderen is me niet geheel onbekend, maar iets dergelijks nog wel.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Rene H0
Newbie

Offline Offline

Berichten: 26


« Antwoord #6 Gepost op: 11 Mei 2016, 13:27:41 »

Wauw ziet er mooi uit  Duim omhoog


Solderen (met soldeerbout) werkt voor mij het fijnst door tot 5 te tellen. (gewoon in je hoofd, anders staat het ook zo ...  Cheesy)
Soldeerbout op de plek, voorverwarmen tot 5 tellen, tin er bij en rustig laten uitvloeien en tellen.

Beetje lastig te omschrijven, maar probeer het maar eens, werkt best fijn.
« Laatste verandering: 11 Mei 2016, 13:34:43 door Rene H0 » Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #7 Gepost op: 11 Mei 2016, 19:54:54 »

Prachtiger portalen!!

Romar had op zijn diorama destijds ook zelfbouw portalen staan. Zowel deze als die van Romar zijn echt gaaf! Ook ik ben genoodzaakt tot zelfbouw.
Gelogd

mvg,
 Sander
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1720


Enge buur bij de buren


« Antwoord #8 Gepost op: 11 Mei 2016, 23:58:26 »

Vanavond kort de tijd gehad nog even wat aan de hangdraadisolatoren te doen.
Van 1,4x0,2mm messing  (hetzelfde als de voor zig-zag in de mast) de isolatordrager gebogen voor isolatortjes die ik nog had liggen. Handig genoeg is dat deze even breed zijn als de bekken van de plattang die ik gebruik dus die konden daar omheen gevouwen worden. Eerst nog 0,5mm gaatjes in de plaat geboord zodat hier het asje voor de isolator kan worden doorgestoken.
IMGP7073a by G. van Vliet, on Flickr

Op de draagbalken twee stukjes u=profiel van 1x1 mm boven de hartlijnen van de sporen gesoldeerd.
IMGP7074a by G. van Vliet, on Flickr

Daarna de gevouwen isolatordragers op de u-profieltjes gesoldeerd, dat ziet er van dichtbij wat rommelig uit. Voortaan maar eerst schoonmaken voor ik foto’s maak.
IMGP7078a by G. van Vliet, on Flickr

Dan het isolatortje op een stukje schelledraad gezet en vastgesoldeerd. Dit is niet helemaal volgens het voorbeeld maar het oogt wel aardig.
IMGP7079a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
129* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Bovenleidingportalen Den Haag-Delft tot 1980
« vorige volgende »
Ga naar: